
پورشه ۹۱۱ اسلنت نوز (Slantnose) بدون شک یکی از مدلهای منحصربهفرد و البته بحثبرانگیز تاریخ پورشه است. این خودرو که در دهه ۸۰ میلادی و با الهام از موفقیتهای مدل مسابقهای پورشه ۹۳۵ طراحی شد، با دماغه تخت و کشیدهاش ظاهری کاملاً متفاوت داشت. شاید این طراحی در ابتدا نظرات متفاوتی را برانگیخت، اما به مرور به یکی از نمادهای جسارت پورشه در مرزشکنیهای طراحی تبدیل شد.
امروز، پس از گذشت چندین دهه، شرکت گانتر ورکس (Gunther Werks)، که به دلیل بازسازیهای دقیق و هنرمندانهاش از پورشههای ۹۱۱ با موتور هواخنک شهرت دارد، دست به کاری بیسابقه زده است. این شرکت برای اولین بار، با معرفی پروژه F-26 در جریان رویداد “The Quail” در هفته خودرویی مونتری (Monterey Car Week)، تفسیری مدرن و خیرهکننده از مدل اسلنتنوز را به نمایش گذاشت.
پیتر نام، بنیانگذار گانتر ورکس، میگوید: “اسلنتنوز یک نماد جسور از گذشته پورشه است. احساس کردیم زمان مناسبی است تا آن را با هنر و مهندسی مدرن بازآفرینی کنیم. این پروژه راهی برای ماست تا نوستالژی را با عملکرد نسل جدید برای رانندگان امروز پیوند دهیم.”
ظاهری بحثبرانگیز با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت
پروژه F-26 نام خود را از دو چیز گرفته است: تعداد محدود تولید آن (۲۶ دستگاه) و همچنین شباهت فرم آیرودینامیکی آن به یک هواپیمای جنگنده. این خودرو، هرچند به مدل مسابقهای پورشه ۹۳۵ و نمونههای جادهای اسلنتنوز ادای احترام میکند، اما بدنهاش بهطور کامل از فیبر کربن (Carbon Fiber) ساخته شده است که شامل دماغه، درها و پنلهای عقب میشود.
برخلاف مدل اصلی که چراغهای جلویش به صورت بالارونده (Pop-up) بودند، در F-26 از چراغهای ثابت استفاده شده است که هم باعث بهبود جریان هوا میشود و هم وزن خودرو را کاهش میدهد. یک بال عقب بزرگ از جنس فیبر کربن، گلگیرهای چهارگوش و ورودیهای هوای جانبی جدید، این دگرگونی را تکمیل میکنند. وزن کلی خودرو در حدود ۱۲۲۵ کیلوگرم (۲۷۰۰ پوند) نگه داشته شده است.
قلب تپنده و مشخصات فنی
در زیر کاپوت، یک موتور ۴.۰ لیتری شش سیلندر تخت (Flat-six) با دو توربوشارژر قرار دارد که با همکاری شرکت راثاسپورت ریسینگ (Rothsport Racing) توسعه یافته است. این موتور، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۱۶ نیوتنمتر (۷۵۰ پوند فوت) گشتاور تولید میکند. قدرت از طریق یک گیربکس دستی شش سرعته و دیفرانسیل با لغزش محدود (Limited-slip differential) به چرخها منتقل میشود.
برای خنککاری موتور، از یک فن تخت مسابقهای استفاده شده که دو برابر فن استاندارد ۹۱۱ جریان هوا ایجاد میکند و توزیع یکنواخت آن را به هر شش سیلندر تضمین میکند. همچنین، این سیستم شامل تجهیزات پیشرفته دیگری است:
- جعبه هوای (Airbox) فیبر کربنی
- منیفولد اینترکولر (Intercooler) با طراحی جدید
- سوپاپهای تخلیه فشار (Blowoff valves) یکپارچه
- لوله های ورودی هوای سبکوزن
سیستم اگزوز نیز مشابه مدل مسابقهای ۹۳۵ طراحی شده و دارای وستگیتهای خارجی (External wastegates) است.
مشخصات فنی |
جزئیات |
موتور |
۴.۰ لیتری شش سیلندر تخت با دو توربوشارژر |
قدرت |
۱۰۰۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۰۱۶ نیوتنمتر |
گیربکس |
۶ سرعته دستی |
وزن خالص |
حدود ۱۲۲۵ کیلوگرم |
سیستم تعلیق |
تعلیق دوجناقی (Double-wishbone) در جلو، کمکفنرهای انطباقی JRZ |
رینگ و لاستیک |
رینگهای منیزیمی Turbo Twist <br> لاستیکهای Continental ExtremeContact Force |
ابعاد لاستیکها |
جلو: ۲۹۵/۳۰R18 <br> عقب: ۳۳۵/۳۰R18 |
فضای داخلی و قیمت
کابین F-26 ترکیبی جذاب از عملکرد مسابقهای و جزئیات هنری است. فیبر کربن نمایان با چرم سفارشی، تزئینات آلکانترا (Alcantara) و یک دستهدنده چوبی که یادآور گذشته پورشه در مسابقات است، ترکیب شدهاند. داشبورد نیز با طراحی الهام گرفته از گذشته، مجهز به یک رادیو پورشه کلاسیک با قابلیت اتصال به اپل کارپلی (Apple CarPlay) است که نوستالژی را با امکانات مدرن تلفیق میکند.
همانطور که گفته شد، تولید این خودرو به تنها ۲۶ دستگاه محدود شده است و هر کدام به سلیقه خریدار شخصیسازی خواهد شد. قیمت رسمی اعلام نشده، اما انتظار میرود قبل از اضافه شدن آپشنها، به حدود یک میلیون دلار برسد.
منبع ترجمه: autoblog
source