تویوتا BZ3X، نیسان N7 و بیوک GL8 در صدر فروش ماه ژوئیه 2025
بازار خودروهای نوین انرژی در چین طی ماههای اخیر وارد مرحلهای تازه شده و برندهای جوینتونچر که در سالهای گذشته در رقابت با خودروسازان بومی این کشور عقب مانده بودند، اکنون با عرضه محصولات جدید و متناسب با نیاز مصرفکنندگان محلی، دوباره خود را در مرکز توجه قرار دادهاند. آمار فروش ماه ژوئیه 2025 نشان میدهد که سه محصول تازه از این برندها توانستهاند با عملکرد قابل توجه خود، نشانههایی از موفقیت اولیه در گذار به انرژیهای نوین را آشکار کنند و جایگاه آنها را در این بازار رقابتی تا حدی بازیابند.
تویوتا BZ3X صدرنشین
در صدر جدول فروش ماه ژوئیه نام تویوتا تویوتا BZ3X دیده میشود. این کراساوور برقی کامپکت توانست با فروش 6833 دستگاه به عنوان پرفروشترین خودروی نوین انرژی جوینتونچر و همچنین پرفروشترین SUV برقی این بخش معرفی شود. این خودرو که توسط تیم تحقیق و توسعه تویوتا در چین طراحی و با همکاری تامینکنندگان داخلی ساخته شده است، با برد برقی بین 430 تا 610 کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC و قیمت بین 109800 تا 159800 یوان عرضه میشود. تویوتا BZ3Xبر تجربه رانندگی هوشمند تمرکز دارد و از همان ابتدا برای بازار چین بومیسازی شده است.
محصول دیگری که در همین بازه زمانی توجه بسیاری را جلب کرده، تویوتا BZ3X از GAC تویوتا است. این خودرو به فناوریهای پیشرفتهای مجهز است که آن را در مقایسه با بسیاری از رقبا در جایگاه برتری قرار میدهد. تجهیز به لیدار 126 خطی، چیپ NVIDIA Orin-X با توان پردازشی 254 TOPS و سامانه رانندگی خودکار Momenta 5.0، این خودرو را قادر ساخته تا رانندگی درونشهری و بزرگراهی، پارک هوشمند، پارک از راه دور و حتی پارک حافظهدار را پشتیبانی کند. تویوتا BZ3X همچنین دارای نمایشگر مرکزی 14.6 اینچی و پردازنده Qualcomm 8155 است که تجربه کاربری مدرن و روانی را به راننده و سرنشینان ارائه میدهد. این خودرو با موتورهای برقی 150 و 165 کیلوواتی تولید میشود و زمان شارژ سریع آن از 30 تا 80 درصد تنها 0.4 ساعت است. فضای داخلی آن برای 5 سرنشین طراحی شده و خانوادهها را هدف قرار داده است. به علاوه GAC تویوتا وعده داده در آینده نزدیک مدل بوجی 7 را نیز معرفی کند که با سیستم کابین هوشمند هونگمنگ ارائه خواهد شد.
دانگفنگ نیسان N7 جایگاه خود را پیدا کرد
در رتبه دوم فروش ماه ژوئیه، نام نیسان N7 قرار دارد. این سدان برقی میانرده تا بزرگ توانست 6455 دستگاه فروش داشته باشد و عنوان پرفروشترین سدان برقی جوینتونچر را به خود اختصاص دهد. نیسان برای جذب مشتریان در این ماه تخفیفهایی تا سقف 17888 یوان و همچنین یارانه تعویض خودرو تا 8000 یوان ارائه کرد. این خودرو که به طور ویژه برای بازار چین طراحی شده است، در بازه قیمتی 119900 تا 149900 یوان عرضه میشود و بردی بین 510 تا 635 کیلومتر دارد. نیسان N7 از نظر هوشمندسازی نیز پیشرفته است و با استفاده از چیپ NVIDIA Orin و سامانه رانندگی Momenta، امکاناتی همچون City Memory و Highway Pilot Assist را ارائه میدهد.
کابین این خودرو نیز با تکیه بر راحتی و لوکسگرایی طراحی شده است. صندلیهای جلوی آن از جنس ماده اختصاصی دانگفنگ نیسان هستند که به نام «ماده کرمیشکل» معرفی شده و امکان تهویه، گرمایش و ماساژ را دارد. یک یخچال 5.8 لیتری با قابلیت سرمایش و گرمایش نیز در کابین تعبیه شده است. نیسان N7 با موتورهایی به توان 160 و 200 کیلووات تولید میشود و شارژ سریع آن تنها در 0.23 ساعت از 30 به 80 درصد میرسد. دانگفنگ نیسان همچنین اعلام کرده که در سهماهه پایانی سال، مدل پلاگینهیبرید N6 را با پیشرانه 1.5 لیتری به بازار عرضه خواهد کرد.
آمریکاییها سوم شدند اما با یک MPV
سومین جایگاه جدول فروش به بیوک GL8 نوین انرژی تعلق گرفت. این خودرو با فروش 6203 دستگاه حتی توانست نسخه بنزینی GL8 را که در همین ماه 5234 دستگاه فروش داشت، پشت سر بگذارد و به عنوان پرفروشترین MPV برقی جوینتونچر مطرح شود. GL8 نوین انرژی در دو نسخه لو شانگ و لو زون PHEV به بازار عرضه شده است که هر دو توان کلی 292 کیلووات دارند و شتاب صفر تا صد کیلومتر آنها تنها 7.7 ثانیه است. برد برقی خالص این دو مدل به ترتیب 142 و 138 کیلومتر اعلام شده و در حالت ترکیبی، برد کلی آنها به بیش از 1400 کیلومتر میرسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز به حداقل 6.68 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یافته است.
کابین GL8 نسخه لو زون امکاناتی لوکس و مدرن در اختیار سرنشینان قرار میدهد. از جمله نمایشگر 30 اینچی با کیفیت 6K، چیپ Qualcomm 8155، دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی، صندلیهای چرمی Nappa با خاصیت ضد لرزش و ضد سرگیجه و همچنین نمایشگر 15.6 اینچی برای سرنشینان ردیف دوم. به گفته مدیران بیوک، در اواخر ماه آگوست نسخه جدیدی از GL8 با برد برقی 202 کیلومتر و پشتیبانی از شارژ فوق سریع 5C معرفی خواهد شد. این خانواده همچنین در آینده نزدیک میزبان مدل Zhijing Shijia خواهد بود که در دو نسخه تمام برقی و پلاگینهیبرید عرضه میشود و به عنوان یک MPV لوکس در بازه قیمتی 1000000 یوان قرار خواهد گرفت.
فولکسواگن دست پر در میان رده 4 تا 10
در رتبههای چهارم تا دهم جدول فروش خودروهای نوین انرژی جوینتونچر نیز مدلهایی همچون فولکسواگن ID.3، مزدا EZ-6، اسمارت الف #1، بامو i3، مینی کوپر برقی، بیوک E5 و فولکسواگن ID.4 CROZZ قرار دارند. هرچند این خودروها از نظر فروش در سطح پایینتری نسبت به سه مدل اول قرار گرفتهاند، اما هر یک ویژگیهای متمایزی را به بازار عرضه میکنند. برخی از آنها مانند ID.3 و مینی برقی به دلیل طراحی خاص و متفاوت بودن در میان مشتریان جوان محبوبیت دارند، در حالی که مدلهایی مانند مزدا EZ-6 یا بیوک E5 همچنان هویت سنتی برند خود را در کنار فناوریهای نوین حفظ کردهاند.
بازار رقابتی پرحاشیه چین برای کسب سهم بازار
تحلیل کلی آمار فروش ژوئیه نشان میدهد که خودروهای نوین انرژی در بازه قیمتی 100000 تا 200000 یوان بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند. 7 مدل از 10 خودروی برتر در همین رده قیمتی عرضه میشوند و همین موضوع نشان میدهد که مصرفکنندگان چینی ضمن توجه به فناوریهای نوین و امکانات هوشمند، همچنان به قیمت مناسب و ارزش خرید بالای خودرو اهمیت ویژهای میدهند. در شرایطی که برندهای داخلی چین بخش عمده بازار NEV را در دست دارند، برندهای جوینتونچر برای بازپسگیری سهم خود باید محصولاتی رقابتی و مقرونبهصرفه عرضه کنند. به نظر میرسد بسیاری از این برندها این رویکرد را درک کرده و استراتژی دوگانه عرضه خودروهای سوختی و برقی را در دستور کار قرار دادهاند.
همکاری نزدیکتر با زنجیره تأمین داخلی چین، استفاده از فناوریهای بومی و توجه به سلیقه خاص مشتریان محلی کلید موفقیت آنها در آینده خواهد بود. پیشبینی میشود با عرضه مدلهای جدید در نیمه دوم سال، رقابت میان برندهای جوینتونچر و خودروسازان داخلی چین فشردهتر شود و بازار خودروهای نوین انرژی وارد مرحله تازهای از تنوع و انتخاب برای مصرفکنندگان گردد. ماه ژوئیه را میتوان نقطه عطفی در بازگشت این برندها دانست؛ جایی که تویوتا پلاتینوم 3X، نیسان N7 و بیوک GL8 نوین انرژی ثابت کردند در صورت عرضه محصولاتی هوشمند، باکیفیت و ارزشمند، برندهای خارجی همچنان میتوانند در بازار فوق رقابتی چین جایگاهی پایدار به دست آورند. آینده نشان خواهد داد که آیا این موفقیت اولیه به روندی پایدار تبدیل خواهد شد یا تنها جهشی مقطعی در مسیر گذار به انرژیهای نوین بوده است.