نسل جدید موتورهای بنزینی تویوتا؛ مکانیزم جدید ژاپنی ها برای همه خودروها

تویوتا بار دیگر نشان داده که برخلاف جریان روز صنعت خودرو جهان، که بیشتر برندها بر خودروهای تمامبرقی تمرکز دارند، همچنان آینده روشنی برای موتورهای درونسوز (ICE) متصور است.
این خودروساز بزرگ ژاپنی با همکاری دو برند هموطن، سوبارو و مزدا، در حال توسعه نسل جدیدی از موتورهای چهارسیلندر کوچکتر و سبکتر است که به گفته «هیروکی ناکاجیما»، مدیر ارشد فناوری تویوتا، میتوانند «راهکاری تحولآفرین» باشند.


برنامه تویوتا شامل دو موتور جدید ۱.۵ و ۲.۰ لیتری است که قابلیت استفاده در تقریباً تمام انواع سیستمهای محرکه را دارند؛ از موتورهای هیبرید و پلاگین هیبرید گرفته تا پیشرانههای هیدروژنی و حتی سامانههای الکتریکی با برد افزوده (EREV). در این نوع خودروها، موتور بنزینی هیچ ارتباط مکانیکی با چرخها ندارد و صرفاً به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری در حین حرکت عمل میکند. این طراحی به موتور اجازه میدهد همیشه در بازه دور بهینه و با بیشترین بازدهی کار کند. نمونههای مشابه این فناوری را میتوان در محصولاتی مانند BMW i3 REX، مزدا MX-30، نیسانهای مجهز به فناوری e-Power و حتی وانت برقی Ramcharger دید.
تویوتا پیشتر اعلام کرده که قصد دارد مدلهای هایلندر و سینا را با همین سیستم EREV و از طریق جوینتونچر خود با GAC در بازار چین عرضه کند. در این خودروها، پیشرانه احتراق داخلی فقط وظیفه تولید برق را دارد و تمام نیروی حرکتی از موتورهای الکتریکی تأمین میشود؛ بنابراین، برد حرکتی افزایش مییابد بدون آنکه کاملاً از سوخت فسیلی جدا شود.
این شرکت در سال ۲۰۱۸ توانست بازده حرارتی ۴۱ درصدی را در موتورهای خود به ثبت برساند و اکنون به دنبال ارتقای این رقم است. موتورهای نسل جدید نهتنها با بنزین، بلکه با سوختهای زیستی، هیدروژن و سوختهای سنتتیک هم کار خواهند کرد. علاوه بر مدلهای هیبرید و EREV، تویوتا در حال بررسی پلاگین هیبریدها با برد الکتریکی طولانی است؛ بهگونهای که «آندریا کارلوچی»، معاون بازاریابی تویوتا اروپا، معتقد است رسیدن به برد ۱۰۰ کیلومتری بدون مصرف بنزین، یک «نقطه عطف» خواهد بود.
موتورهای تأییدشده شامل نسخههای تنفس طبیعی و توربوشارژ ۱.۵ لیتری و یک نسخه توربوشارژ ۲.۰ لیتری هستند. این موتور بزرگتر نسخه پرفورمنس هم خواهد داشت که مخصوص مدلهای گازو ریسینگ (GR) بوده و در خودروهای مسابقهای میتواند تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.
کالروچی همچنین به موضوع پلتفرمها اشاره کرده است. به گفته او، تا امروز خودروسازان معمولاً پلتفرمهای بنزینی را برای مدلهای برقی یا هیبرید تغییر دادهاند، اما ایده جدید این است که یک پلتفرم تمامبرقی (EV-native) طراحی شود و سپس آن را برای استفاده در نسخههای هیبرید و پلاگین هیبرید نیز بهینه کنند، بدون آنکه مزایای ساختار اصلی از بین برود. این رویکرد مشابه کاری است که گروههایی مانند تسلا، فولکسواگن (MEB)، هیوندای و کیا (E-GMP) یا مرسدس (EVA) انجام دادهاند و حتی برخی پلتفرمهای برقی مانند STLA استلانتیس یا SSP فولکسواگن، قابلیت استفاده از موتور درونسوز را هم دارند.
در نهایت، دیدگاه تویوتا و شخص «آکیو تویودا» بر این است که خودروهای برقی هیچگاه بیش از ۳۰ درصد سهم بازار را به دست نخواهند آورد. به همین دلیل، این شرکت بر «تنوع قوای محرکه» تأکید میکند تا مشتریان بتوانند با توجه به نیاز و شرایط بازار، گزینه موردنظر خود را انتخاب کنند؛ نه اینکه الزاماً به سمت خودروهای برقی سوق داده شوند.
تویوتا
source