عبور از قیمت گذاری دستوری خودرو از مسیر بورس کالا

خودروهای وارداتی بورس کالا
خودروهای وارداتی بورس کالا

آیا پذیرش پنج خودروی وارداتی برای عرضه توسط مکانسیم عرضه و تقاضا را می توان به عبور از قیمت گذاری دستوری خودرو از مسیر بورس کالا تعبیر کرد؟ پس چرا بعضی دیگر از خودروهای وارداتی همچنان باید از طریق بورس کالا عرضه شوند؟ آیا در تصمیم گیری ها و تشخیص انحصار دوگانگی وجود دارد؟






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نتیجه قرعه کشی ۱۰ هزار خودروی وارداتی در اولین عرضه سال جاری در حالی اعلام شده است که فعالان بازار خودرو در حوزه واردات، روزهای خوبی را سپری نمی کنند.

آن‌ها در تأمین و تخصیص ارز و ثبت سفارش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. بحث تعرفه ها نیز که به یک گره کور بدل شده است و همچنان در ابهام قرار دارد. در واقع هنوز مشخص نیست خودروهای وارداتی با کدام تعرفه ترخیص خواهند شد، تعرفه های سال ۱۴۰۳، تعرفه های ۱۰۰ درصدی مصوب بودجه برای ۱۴۰۴ یا تعرفه های کاهش یافته ای که در ۲۶ خرداد ابلاغ شد؟

در این شرایط بحث قیمت گذاری دستوری هم به قوت خود باقی است. این در حالی است که در اسفندماه سال گذشته شواری رقابت در جلسه ۷۳۰ خود با موافقت اکثریت اعضا تصویب کرد که خودروهای وارداتی دیگر مشمول قیمت گذاری نخواهند بود. قیمت خودرو براساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها، توسط سازمان حمایت محاسبه شده و به وزارت صمت اعلام می‌شود. وزارت صمت قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ کرده و این قیمت‌ها برای عرضه‌کنندگان لازم‌الاجرا خواهد بود.

بیش‌تر بخوانید:

خروج خودروهای وارداتی از قیمت‌گذاری دستوری

T9 کرمان موتور آماده ورود به بورس کالا

با این حال، واردکنندگان با توجه به وقفه طولانی بیش از ۴ ماه که در روند عرضه خودروهای وارداتی ایجاد شده بود، از وزرات صمت درخواست کرده بودند که مرجع قیمت گذاری را تغییر و در اختیار شرکت ها یا مدیر پروژه واردات قرار دهد.

با این حال به نظر می رسد دولت فعلاً نمی تواند به خواسته پاسخ مثبتی بدهد، چراکه خودروهای تولید داخل نیز با تکیه بر همان استدلالی که خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری خارج شدند، بازار خود را غیرانحصاری می دانند.

در این شرایط ورود و عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا و دادوستد از طریق عرضه و تقاضا می تواند به عنوان مسیر مطمئن برای خروج از قیمت گذاری دستوری تلقی شود. هر چند فعلاً در این مسیر هم دوگانگی دیده می شود. با این حال می توان این فرآیند را آغاز یک تغییر دانست. تغییری که با تأخیر شروع شده است، اما هر چه هست می تواند بازار خودرو را از قید و بند قیمت گذاری دستوری و توزیع رانت خارج و به سمت یک بازار رقابتی با حضور خریداران واقعی هدایت کند.

source

توسط khodrocamp.ir