

در مرداد ۱۴۰۴، بازار خودروی ایران همچنان صحنه تضادهای عجیب قیمتی است. یکی از نمونههای شاخص این تفاوتها، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۴ است؛ خودرویی که محصول ایرانخودرو بوده و بهعنوان یکی از پرآپشنترین سدانهای داخلی شناخته میشود. این خودرو امروز در بازار آزاد تهران با قیمتی حدود ۱ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این در حالی است که کمتر از یک سال پیش، قیمت کارخانه آن در اسفند ۱۴۰۳ حدود ۹۴۳ میلیون تومان بود.
تبدیل قیمت به یورو
با نرخ فعلی یورو در بازار آزاد ایران (۱ یورو = ۱۰۵,۰۰۰ تومان)، ارزش این خودرو در بازار ایران معادل است با حدود 11 هزار یورو
یعنی بودجه خرید یک دنا پلاس توربو در ایران، برابر با حدود 11 یورو در آلمان خواهد بود.
با این پول در آلمان چه میتوان خرید؟
بازار خودروی آلمان، یکی از متنوعترین و رقابتیترین بازارهای جهان است اما با بودجهای حدود ۱۱ هزار یورو، انتخابها به سمت خودروهای اقتصادی و عمدتاً شهری میرود. در این محدوده قیمتی، میتوان به سراغ موارد زیر رفت:
- داچیا ساندرو – یکی از ارزانترین خودروهای صفر کیلومتر اروپا، با امکانات اولیه و مصرف سوخت اقتصادی.
- فیات پاندا – خودروی کوچک شهری، مناسب تردد در شهرهای شلوغ با هزینه نگهداری پایین.
- کیا پیکانتو – هاچبک کرهای با کیفیت مناسب و خدمات پس از فروش قابلقبول در اروپا.
تمام این مدلها در نسخههای پایه، قیمتی بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۲,۰۰۰ یورو دارند و صفر کیلومتر تحویل داده میشوند. البته از نظر ابعاد و کلاس، با دنا پلاس قابل مقایسه نیستند اما در زمینه استانداردهای ایمنی، مصرف سوخت، آلایندگی و دوام قطعاً در سطحی بالاتر قرار میگیرند.
تفاوت تجربه مالکیت
در ایران، دنا پلاس توربو با آپشنهایی مثل سانروف، نمایشگر لمسی، تهویه اتوماتیک و صندلی برقی عرضه میشود. اما در آلمان حتی خودروهای پایه با حداقل امکانات، از استانداردهایی مثل ترمز ABS، کنترل پایداری (ESP)، چندین ایربگ و استاندارد آلایندگی یورو ۶ بهره میبرند. البته نسخه پایه ساندرو در آلمان با قیمت 12,490 یورو، پیشرانه بسیار ضعیفی دارد. این خودرو از یک موتور 1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی با تنها 65 اسب بخار قدرت استفاده میکند که تقریباً نصف قدرت دنا پلاس توربو است ولی شرایط خرید خودرو در آلمان کاملاً با ایران متفاوت است و در این کشور میتوان همین ساندرو را بهصورت اقساطی با پرداخت ماهی تنها 89 یورو خرید.
اگر به جای خودروی صفر، سراغ دست دوم برویم چه میشود؟
با بودجه حدود 11 هزار یورو در آلمان، بازار خودروهای دست دوم به طرز چشمگیری متنوعتر و جذابتر میشود. برخلاف خودروی صفر کیلومتر که در این محدوده قیمتی بیشتر محدود به مدلهای کوچک شهری و اقتصادی است، در بخش دست دوم میتوان سراغ خودروهای بزرگتر، مجهزتر و حتی برندهای پریمیوم رفت.
نمونههایی از گزینههای دست دوم جذاب با این بودجه:
-
فولکسواگن گلف (مدل ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰) – هاچبک محبوب آلمانی با موتورهای کممصرف و امکانات کامل، مناسب برای استفاده شهری و بینشهری.
-
بامو سری ۱ یا سری ۳ (مدل ۲۰۱5 تا ۲۰۱۷) – خودرویی از کلاس پریمیوم با لذت رانندگی بالا، کیفیت ساخت بیرقیب و تکنولوژیهای پیشرفته.
-
مرسدس بنز A کلاس (مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) – هاچبک لوکس با طراحی مدرن و امکانات ایمنی کامل.
-
تویوتا کرولا (مدل ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹) – از نظر دوام و هزینه نگهداری، جزو بهترینها در بازار دست دوم اروپا.
-
اشکودا اکتاویا (مدل ۲۰۱۸) – سدان خانوادگی جادار با صندوق عقب بزرگ و امکانات رفاهی بالا.
مزیتهای انتخاب دست دوم در آلمان:
-
امکانات و کلاس بالاتر: با همین بودجه میتوان به خودروهایی دست یافت که صفر کیلومترشان در آلمان بیش از ۳۰ هزار یورو قیمت دارد.
-
کاهش افت قیمت: بخش عمده افت قیمت اولیه توسط مالک قبلی پرداخت شده است، بنابراین ارزش خودرو در سالهای بعد کمتر افت میکند.
-
تنوع انتخاب: از خودروهای کوچک اقتصادی گرفته تا کراساوورهای خانوادگی و حتی سدانهای لوکس، همگی در این محدوده قیمتی قابلدسترس هستند.
نکته مهم:
بازار خودرو در آلمان شفاف و تحت نظارت دقیق است اما همچنان بررسی تاریخچه سرویس و تصادف خودرو پیش از خرید الزامی است. گزارشهای فنی (TÜV) و سرویسبوک معتبر، تضمینکننده سلامت و ارزش واقعی خودرو هستند.
جمعبندی
مقایسه قیمتها نشان میدهد که با پول خرید یک دنا پلاس توربو صفر کیلومتر در ایران، در آلمان میتوان یک خودروی شهری اقتصادی صفر خریداری کرد که هرچند کوچکتر است، اما از نظر کیفیت ساخت، ایمنی و مصرف سوخت، برتری قابلتوجهی دارد.
البته اگر به سراغ محصولات دست دوم بروید که شرایط کاملا متفاوت است.
این اختلاف، تصویری روشن از تفاوت بازارهای خودرویی دو کشور و قدرت خرید واقعی مشتریان را نشان میدهد.

source