

شرکت Omoda اعلام کرده که نسخههای بهروزشده شاسیبلندهای Omoda 5 و E5 را تنها کمتر از یک سال پس از عرضه در بریتانیا روانه بازار کرده است؛ اقدامی که به گفته این برند، پاسخی مستقیم به نقدهای رسانهای محسوب میشود. این تغییرات شامل بهبودهای فنی، ارتقای کیفیت مواد داخلی و اصلاحات در هندلینگ و راحتی سواری است.
در هر دو مدل، Omoda که زیرمجموعه خودروساز چینی Chery است، سیستم تعلیق جلوی خودرو را ارتقا داده و هندسه فرمان را بازطراحی کرده تا «تجربهای پویاتر برای راننده» فراهم کند. این تغییرات پس از آزمون جادهای نشریه Autocar روی Omoda 5 انجام شد؛ جایی که عملکرد خودرو به دلیل «تعادل ضعیف بین سواری و هندلینگ» و کنترل بدنه «فاقد انسجام» مورد انتقاد قرار گرفته بود و تجربه رانندگی را «خستهکننده» توصیف میکرد.
علاوه بر این، توپی و یاتاقان چرخ جلو تغییر یافته و لنت ترمزها بازطراحی شدهاند؛ اقدامی که پس از انتقادها از «حرکات شدید بدنه و لرزش تحت ترمزگیری سنگین» صورت گرفته است.
در کابین، هر دو مدل اکنون از طراحی داخلی یکسانی بهره میبرند تا هماهنگی بیشتری در خانواده محصولات ایجاد شود و نسخه بنزینی Omoda 5 نیز با استفاده از متریال نرمتر، کیفیت بالاتری پیدا کند. پیشتر Omoda اعلام کرده بود که کابین نسخه برقی E5 «نیم نسل» جلوتر از مدل 5 است. همچنین هر دو مدل به نمایشگرهای بزرگتر ۱۲٫۲۵ اینچی مجهز شدهاند که برای دید بهتر، کمی به سمت راننده زاویه دارند.
از دیگر تغییرات میتوان به طراحی جدید فرمان، صندلیهای تازه با قابلیت تنظیم بیشتر، جابهجایی محل دستهدنده و پد شارژ بیسیم برای دسترسی آسانتر هنگام حرکت اشاره کرد. در بخش عقب خودرو، حذف لاستیک زاپاس سایز کامل باعث شده ظرفیت صندوق از ۳۷۲ لیتر به ۴۳۰ لیتر برسد؛ عددی که آن را به رقیب خود، نیسان قشقایی با ظرفیت ۵۰۴ لیتر نزدیکتر میکند.
در بخش فنی، موتور بنزینی ۱٫۶ لیتری مدل Omoda 5 از ۱۸۷ اسببخار به ۱۴۵ اسببخار کاهش توان داشته تا آلایندگی و در نتیجه رده مالیاتی آن کمتر شود. در نسخه برقی E5، باتری ۶۱ کیلوواتساعتی ساخت CATL بهبود یافته و برد آن از ۴۲۹ کیلومتر به ۴۳۸ کیلومتر افزایش یافته است. نرخ شارژ نیز به ۱۳۰ کیلووات (DC) و ۱۰٫۳ کیلووات (AC) ارتقا پیدا کرده و نسخه فولآپشن Noble به پمپ حرارتی مجهز شده است.
قیمتگذاری در بریتانیا برای Omoda 5 از ۲۳,۹۹۰ پوند در تیپ پایه Knight آغاز میشود و در نسخه Noble به ۲۷,۴۹۰ پوند میرسد. مدل برقی E5 نیز از ۳۳,۰۶۵ پوند شروع شده و تا ۳۴,۵۶۵ پوند برای نسخه فول آپشن ادامه دارد.
نکته قابل توجه این است که Omoda 5 در بازار ایران نیز عرضه میشود و با نام فونیکس FX توسط مدیرانخودرو به فروش میرسد. پس احتمال دارد که این نسخه جدید نیز وارد بازار ایران شود. نظر شما در خصوص تغییرات جدید این محصول خوش فروش بازار ایران چیست؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاهها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.
مطالب مرتبط:
- مقایسه فونیکس FX، جی ای سی امکو و لاماری ایما؛ نبرد زیبارویان ایران
- فونیکس FX؛ تیگو 5X جدید شد!
- عرضه چری اومودا C5 جدید (فونیکس FX) در روسیه آغاز شد
- نگاهی به مشخصات و ویژگیهای فونیکس FX برقی

source