پورشه سرمایه‌گذاری سنگینی روی توسعه خودروهای الکتریکی انجام داده است. هدف اولیه این برند در سال ۲۰۲۲ این بود که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۸۰ درصد از خودروهایش تمام ‌برقی باشند. با توجه به این آمار، می‌توان گفت پورشه قصد داشت تا پایان این دهه به‌طور کامل برقی شود، البته با یک استثناء برای مدل ۹۱۱ که همچنان با پیشرانه‌ درون‌سوز عرضه می‌شود. آغاز این تحول نیز با تصمیمی جسورانه همراه بود: نسل بعدی شاسی بلند پرفروش ماکان، کاملاً الکتریکی خواهد بود.

پورشه ماکان

اما تقاضا برای خودروهای برقی به سطح مورد انتظار خودروسازان نرسیده و در یک وضعیت ثابت باقی مانده است. جای تعجب ندارد که پورشه، مانند بسیاری از رقبایش، در حال بازنگری در این استراتژی است. در جریان تماس تلفنی مربوط به گزارش مالی شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۵، «الیور بلوم» مدیرعامل پورشه تأیید کرد که یک شاسی بلند جدید با پیشرانه‌ درون‌سوز و نسخه هیبریدی، به‌عنوان جایگزین ماکان در سال ۲۰۲۸ عرضه خواهد شد.

پورشه ماکان

جایگزین درون‌سوز ماکان تا سال ۲۰۲۸ عرضه می‌شود

بلوم تأیید کرد که پورشه در حال «پوشش دادن» استراتژی خود است و قصد دارد در تمامی بخش‌ها، انعطاف‌پذیرتر از قبل عمل کند؛ این انعطاف شامل عرضه مدل‌هایی با پیشرانه‌ درون‌سوز، هیبریدی و برقی خواهد بود. این روند شامل سگمنت کراس‌اوورهای جمع‌وجور مانند ماکان نیز می‌شود.

الیور بلوم، مدیرعامل پورشه:

«کاری که پیش‌تر در سگمنت کاین با عرضه نسخه‌های درون‌سوز، هیبریدی و از سال آینده مدل کاملاً برقی انجام داده‌ایم، حالا در سگمنت شاسی بلندهای کلاس B نیز تکرار خواهیم کرد.»

پورشه ماکان

پورشه پیش‌تر نیز احتمال ساخت یک شاسی بلند جدید با پیشرانه درون‌سوز را مطرح کرده بود. این تصمیم در واقع تأییدی است بر این‌که دوران گذار برای این سگمنت باید بسیار فراتر از پایان تولید ماکان درون‌سوز در سال ۲۰۲۶ ادامه یابد. از این‌ رو، تولید یک خودروی کاملاً جدید ضروری خواهد بود؛ چراکه دیگر نمی‌توان این خلأ را با یک فیس‌لیفت دیگر از نسل فعلی ماکان (که از اوایل سال ۲۰۱۴ وارد خط تولید شد) پر کرد.

آنچه از شاسی بلند جدید پورشه می‌دانیم

هرچند پورشه جزئیات زیادی درباره این مدل ارائه نکرد، اما به برخی نکات کلیدی اشاره شد. زمان عرضه مشخص است: بلوم تأیید کرد این شاسی بلند درون‌سوز «تا پیش از پایان سال ۲۰۲۸» روانه بازار می‌شود و تا پایان دهه جاری، در بازارهای مربوطه، با نسخه‌های بنزینی و هیبریدی عرضه خواهد شد.

پورشه ماکان

ظاهراً پورشه قصد ندارد تعریف خود از یک کراس‌اوور جمع‌وجور را به‌طور کامل تغییر دهد. خودروی جدید قرار است از مدل ماکان برقی متمایز باشد؛ این موضوع می‌تواند (اما الزاماً تأیید نمی‌کند) که این خودرو نام جدیدی داشته باشد. با این حال، چه با نام جدید و چه بدون آن، روح ماکان فعلی را در ساختار خود حفظ خواهد کرد. پورشه وعده داده که این مدل، یک «پورشه کاملاً اصیل در این سگمنت» خواهد بود و نسخه هیبریدی آن نیز «بسیار پرفورمنس» خواهد بود.

پورشه همچنین اعلام کرده که زمان توسعه این خودرو بسیار کوتاه خواهد بود؛ موضوعی که نشان می‌دهد احتمالاً این برند از زیرساخت‌های موجود در گروه فولکس ‌واگن استفاده خواهد کرد. برای نمونه، آئودی Q5 از پلتفرم قدیمی MLB به پلتفرم جدید Premium Platform Combustion (PPC) منتقل شده است. گزارش‌های پیشین نیز حاکی از آن بوده که شاسی بلند جدید پورشه ممکن است از همین مسیر پیروی کند.

پورشه ماکان

برنامه‌های دیگر پورشه برای آینده

پورشه همچنین بار دیگر جدول زمانی معرفی دو مدل جدید در سال ۲۰۲۶ را تأیید کرد. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، مدل تمام ‌برقی کاین طبق برنامه عرضه خواهد شد. همچنین، پورشه قصد دارد جانشین الکتریکی مدل اسپرت ۷۱۸ را نیز معرفی کند.

یکی از پروژه‌هایی که هنوز اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست، شاسی بلند جدید «K1» است. این خودرو قرار بود یک مدل سه‌ردیفه لوکس و پرچم‌دار با پیشرانه الکتریکی باشد و در سال ۲۰۲۷ عرضه شود. اما رویکرد جدید پورشه برای «انعطاف‌پذیری بیشتر در تمامی سگمنت‌ها» ممکن است باعث ایجاد تغییرات اساسی در روند توسعه این پروژه شود.

پورشه ماکان

انتخاب شما چه مدل پورشه ماکان است؟ آیا یک ماکان برقی را انتخاب می‌کنید یا همچنان دنبال صدای واقعی موتور هستید؟ نظرات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و کاربران چرخان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

  1. پورشه ماکان در طول ۱۲ سال به تولید یک میلیون دستگاه رسید!
  2. پورشه ماکان الکتریکی: آیا این شاسی‌بلند برقی، میراث پورشه را حفظ می‌کند؟
  3. پورشه کاین الکتریکی تقریباً بهتر از همیشه آماده است؛ تجربه سفری کوتاه و هیجان انگیز!
  4. پورشه تایکان بلک ادیشن ۲۰۲۶: انتخاب همه آپشن‌ها به‌جای شما

source

توسط khodrocamp.ir