بازگشت برند BSA با مدل Bantam 350؛ رقیبی تازهنفس برای رویال انفیلد Hunter

شاید بیش از پنجاه سال از پایان تولید آخرین موتورسیکلتهای برند اصیل بریتانیایی BSA گذشته باشد، اما اعتبار این نام از دوران طلایی صنعت موتورسیکلتسازی بریتانیا همچنان پابرجاست. اکنون نسخه احیاشده این برند، که حالا در تملک گروه هندی Mahindra قرار دارد، بهآرامی اما مطمئن، راه خود را به سوی بازگشت به صحنه باز کرده است. پس از معرفی مدل تکسیلندر ۶۵۰ سیسی Gold Star در سال ۲۰۲۲، اکنون نوبت به دومین محصول کاملاً جدید رسیده است؛ BSA Bantam 350.
در واقع، این سناریو برای مخاطبان آشناست؛ برندهای قدیمی بریتانیایی که تحت تملک شرکتهای هندی هستند تولدی دوباره را تجربه میکنند. نمونه روشن آن، Royal Enfield است که از دهه ۹۰ میلادی در اختیار گروه Eicher هند قرار گرفته است، یا برندهای خودرویی همچون Jaguar و Land Rover که به خانواده Tata Motors پیوستهاند. Mahindra در سال ۲۰۱۶ برند BSA را خرید و حدود پنج سال بعد، اولین محصول جدید خود را معرفی کرد. از آن زمان، روند احیای این برند بهصورت پیوسته و با برنامه پیش رفته است؛ با فروش موفق در بازارهایی محدود مانند هند و بریتانیا. حتا سایتی برای بازار آمریکا هم راهاندازی شده است که نوید بازگشت این برند به ایالات متحده آمریکا را میدهد.


مقایسه BSA با Royal Enfield اجتنابناپذیر است. Gold Star با موتور ۶۵۰ سیسی خود در نگاه اول رقیب مستقیم Royal Enfield INT650 بهنظر میرسد، اما این دو از نظر فنی بسیار متفاوتاند. Gold Star از یک موتور تکسیلندر مایعخنک بهره میبرد، در حالی که INT650 دارای پیشرانه دوسیلندر هواخنک است. همین اختلاف در مدلهای ۳۵۰ سیسی هم دیده میشود؛ جایی که Bantam 350 در برابر چهار مدل Royal Enfield یعنی Hunter ،Classic ،Bullet و Meteor قرار میگیرد.
برخلاف پیشرانه Gold Star، که بر پایه موتور موفق Rotax ساخته شده بود، Bantam 350 از یک موتور ۳۳۴ سیسی بهره میبرد که پیشتر در برندهای Jawa و Yezdi، دیگر زیرمجموعههای Mahindra، مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور چهار سوپاپه با دو میلسوپاپ در بالا (DOHC) طراحی شده و کاملاً متفاوت از موتور سادهتر و هواخنک Royal Enfield با تک میلسوپاپ (SOHC) است.
تفاوتها در ابعاد سیلندر هم مشهود است. موتور BSA دارای قطر ۸۱ میلیمتر و کورس پیستون ۶۵ میلیمتر است، با نسبت تراکم ۱۱:۱ که برای رسیدن به دورهای بالاتر و قدرت بیشتر طراحی شده است. در مقابل، موتور رویال انفیلد قطر ۷۵ و کورس ۸۵.۵ میلیمتر دارد و با نسبت تراکم پایینتر ۹.۵:۱، عملکردی ملایمتر ارائه میدهد. در نتیجه، توان خروجی موتور BSA برابر با ۲۹ اسببخار در دور ۷۷۵۰ و گشتاور آن ۳۰ نیوتنمتر در دور ۶۰۰۰ است، در حالی که موتور Royal Enfield تنها ۲۰ اسببخار در ۶۱۰۰ دور در دقیقه و ۲۷ نیوتنمتر در دور ۴۰۰۰ ارائه میدهد. گیربکس BSA نیز شش سرعته است، در حالی که رقیب آن به پنج دنده بسنده کرده است.


نکته جالب اینجاست که با وجود طراحی مدرنتر، Bantam 350 در بازار بریتانیا قیمتی پایینتر از ارزانترین مدل ۳۵۰ سیسی رویال انفیلد دارد. قیمت آن ۳۴۹۹ پوند اعلام شده که معادل حدود ۴۶۰۰ دلار ( حدود ۴۳۰ میلیون تومان) است. البته باید توجه داشت که این قیمت شامل مالیات محلی بریتانیا نیز میشود، بنابراین مقایسه مستقیم با بازار آمریکا کمی پیچیده است.
از نظر طراحی ظاهری، Bantam 350 مشخصاً رقیب Hunter 350 است. استایل ساده و رترو، استفاده از کمکفنر دوقلو در عقب و روکش لاستیکی روی کمکفنر جلو همگی حالوهوای کلاسیک به موتورسیکلت میدهند، اما رینگهای آلومینیومی بهجای پرهای نشان میدهند که BSA بهدنبال بازآفرینی کامل ظاهر دهه ۶۰ نبوده است. زاویه فرمان ۲۹ درجهای نیز بیشتر بر پایداری تأکید دارد تا چابکی، و با وجود پیشرانه پیشرفته مایعخنک، وزن کلی موتور به ۱۸۵ کیلوگرم محدود شده که بسیار نزدیک به Hunter 350 است.


در کنار معرفی Bantam 350، کمپانی BSA همچنین جزییات کامل مدل Scrambler 650 را هم منتشر کرده است که سال گذشته معرفی شده بود، اما مشخصات آن کامل نبود. این مدل بر پایه همان پلتفرم Gold Star ساخته شده است و موتور تکسیلندر مایعخنک آن توان ۴۵ اسببخار در دور ۶۵۰۰ را ارائه میدهد. لاستیکهای Pirelli Scorpion Rally SRT، شمارهپلاکهای جانبی و گلگیر جلوی بلند، ظاهر کلاسیک اسکرمبلر را به این مدل میدهند.
هر دو مدل Bantam 350 و Scrambler 650 قرار است از سپتامبر در بازار بریتانیا عرضه شوند، اما هنوز زمانی مشخص برای عرضه آنها در آمریکا اعلام نشده است.
موتورسیکلت BSA Bantam 350
source