پورشه ۹۱۱ یکی از جذابترین خودروهای اسپرت بازار جهانی از سالها پیش تاکنون است. به دلیل شباهت بسیار زیاد نسلها و مدلهای این خودرو، ممکن است در نگاه اول از مشاهده انبوه مدلهای پورشه ۹۱۱ گیج شوید. در مطلب پیشرو از خودروبانک، نگاهی به دنیای پرفراز و نشیب پورشه ۹۱۱ خواهیم داشت.
نامگذاری مدلها
نخستین گام برای شناخت پورشه ۹۱۱، حروف و اعدادی است که پس از ۹۱۱ میآیند. این ارقام و حروف مشخصکننده ویژگیهای خاص یک خودرو هستند. با توجه به این اعداد میتوانید متوجه شوید که پورشه ۹۱۱ مدنظر شما چهارچرخ محرک است یا دیفرانسیل عقب و حتی چقدر قدرت دارد.
۹۱۱ کاررا
نام کاررا از مسابقه جادهای معروف کاررا پانامریکانا گرفته شده است. این نام برای مدلهای مختلفی از پورشه ۹۱۱ مورد استفاده قرار گرفته است. در نسلهای جدیدتر، مدلهای استاندارد پورشه ۹۱۱ با نام کاررا عرضه میشوند. آخرین نسل استاندارد پورشه ۹۱۱ با کد اتاق ۹۹۲.۲ شناخته میشود. این خودرو به موتور سه لیتری شش سیلندر با توربوشارژرهای دوقلو مجهز شده است. پورشه ۹۱۱ کاررا در حال حاضر با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک دوکلاچه PDK عرضه میشود. البته امکان عرضه این مدل با گیربکس دستی در آینده نیز وجود دارد.

۹۱۱ کاررا S
افزودن حرف S به نام مدل ۹۱۱ (مشابه مدلهای باکستر و کیمن) نشاندهنده نسخهای قدرتمندتر است. در گذشته، افزایش حجم موتور منجر به قدرت بیشتر میشد، اما امروزه این افزایش قدرت از طریق افزایش فشار بوست توربوشارژر حاصل میشود. در مدل ۹۹۲.۲، کاررا S از موتور ۳.۰ لیتری خود قدرت قابل توجهی تولید میکند. این قدرت خارقالعاده نسبت به کاررا استاندارد بسیار قابل توجه محسوب میشود و البته در سطح ۹۹۷ توربو است.

۹۱۱ کاررا ۴ و ۴S
اضافه کردن عدد ۴ پس از کاررا، به معنای بهرهمندی از سیستم چهار چرخ محرک است. این سیستم در حال حاضر در مدلهای S با نام کاررا ۴S نیز موجود است. مدلهای توربو نیز چهار چرخ محرک هستند، اما عدد ۴ را در نام خود ندارند. در گذشته، مدلهای کاررا با سیستم چهار چرخ محرک پهنتر از مدلهای دیفرانسیل عقب خود بودند، اما از زمان ورود ۹۹۲، تمامی مدلها از یک بدنه مشترک استفاده میکنند. از جولای ۲۰۲۵، پورشه کاررا ۴ استاندارد از خط تولید خارج شد. مشتریان به جای این خودرو، میتوانند مدل قدرتمندتر و فیسلیفت شده 4S را خریداری کنند.

۹۱۱ کاررا GTS
با نگاه به پورشه ۹۱۱ کاررا GTS، متوجه پیچیدگی مدلهای پورشه خواهید شد. نشان GTS (Gran Turismo Sport) نخستین بار روی پورشه ۹۰۴ در دهه ۱۹۶۰ میلادی نصب شد. امروزه پورشه از این نشان برای مدلهای مختلف استفاده میکند. مدلهای GTS ظاهر متفاوت، قدرت بیشتر و تجهیزات متنوعتر را داشتند. نسل فعلی پورشه ۹۱۱ کاررا GTS تا سال ۲۰۲۴ از این فرمول پیروی کرد.

اتاق ۹۹۲.۲ پورشه ۹۱۱ کاررا GTS، اولین مدل ۹۱۱ جیتیاس است که با پیشرانه هیبریدی عرضه میشود. در این خودرو موتور شش سیلندر توربوشارژر دوقلو با یک موتور الکتریکی کوچک ادغام شده است. البته موتور الکتریکی این خودرو درون گیربکس آن جاسازی شده است و قابلیت پیمایش الکتریکی خالص را ندارد. پورشه ۹۱۱ کاررا GTS با هر دو سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک عرضه میشود. گیربکس هشت سرعته PDK وظیفه انتقال قدرت را در این خودرو برعهده دارد. این خودرو به صورت کوپه، کابریولت (با سقف و شیشه جمعشونده برقی) یا تارگا (سقف جمعشونده با شیشه عقب ثابت) موجود است. سریعترین نسخه این خودرو، تیپ کوپه است.
۹۱۱ کاررا T
پسوند T در نام ۹۱۱ کاررا T، به عبارت تورینگ اختصاص دارد. این نام نخستین بار در سال ۱۹۶۸ مورد استفاده قرار گرفت و در مدلهای ۹۹۱.۲ و سری ۹۹۲ نیز مورد استفاده قرار گرفت. پورشه ۹۱۱ کاررا T نسبت به دیگر مدلهای این خودرو خاص محسوب میشود. کاررا T عایق صوتی کمتر، شیشههای نازکتر، صندلیهای عقب حذف شده و چند ارتقا روی شاسی را در اختیار شما قرار میدهد. پیشرانه کاررا T با کاررا استاندارد یکسان است اما از گیربکس دستی شش سرعته در این مدل استفاده شده است. مشتریان میتوانند این خودرو را به صورت کوپه یا کابریولت سفارش دهند.

۹۱۱ توربو
در گذشته فقط برخی مدلهای پورشه ۹۱۱ از پیشرانه توربوشارژر بهره میبردند و به همین دلیل، نام توربو برای برخی از مدلها استفاده میشد. با این حال اکنون تمامی مدلهای پورشه ۹۱۱ کاررا از موتور توربوشارژر بهره میبرند. برای جبران عدم وجود تفاوت بین پورشه ۹۱۱ توربو و سایر تیپهای این خودرو، اکنون از بدنه پهنپیکر و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک به صورت استاندارد در این خودرو استفاده میشود. در واقع پورشه ۹۱۱ توربو به طور قابل توجهی از بقیه مدلها سریعتر است. سری پورشه ۹۱۱ توربو با کد اتاق ۹۹۲ اکنون از بازار خارج شده است اما در سال ۲۰۲۵ و به عنوان یک خودرو هیبریدی باز خواهد گشت.

۹۱۱ GT2 RS
دستورالعمل تولید مدلهای GT2 از پورشه ۹۱۱ ساده است. تیپ GT2 از ترکیب موتور ۹۱۱ توربو، سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و سیستم تعلیق و ترمز خاص پیست تشکیل شده است. نسلهای مختلف پورشه ۹۱۱ GT2 از نسل ۹۹۳ تا ۹۹۷ ساخته شدند. انتظار میرود برای نسل ۹۹۲ نیز مدل GT2 RS عرضه شود. در این تیپ قدرت بالای موتور توربوشارژر مستقیم به دیفرانسیل عقب خودرو ارسال میشود.

۹۱۱ GT3
نشان GT3 برای نخستین بار در پورشه ۹۱۱ کد اتاق ۹۹۶ ظاهر شد. مدلهای GT3 با تمرکز بر پیست ساخته شدهاند و دارای سیستم تعلیق پایینتر و سفتتر و ترمزهای قویتر هستند. همچنین عایق صدا و صندلیهای عقب برای کاهش وزن از مدل GT3 حذف میشود. این خودروها به موتور تنفس طبیعی مجهز هستند و به همین دلیل از سری کاررا متمایز میشوند.

پورشه ۹۱۱ GT3 با کد اتاق ۹۹۱.۲، از موتور چهارلیتری پورشه اسپرت بهره میبرد. این موتور با فیلتر ذرات بنزین بهروزرسانی شده است تا با مقررات انتشار گازهای گلخانهای برای چند سال آینده مطابقت داشته باشد.
مشتریان همچنین میتوانند برای پورشه ۹۱۱ GT3، آپشن تورینگ را نیز سفارش دهند. با سفارش این آپشن، بال عقب حذف میشود و سیستم تعلیق نرمتر میشود تا پورشه ۹۱۱ GT3 تورینگ برای استفاده در جاده کاربردی باشد. همچنین در نسخه تورینگ، صندلیهای عقب به خودرو اضافه میشوند.
۹۱۱ GT3 RS
نشان RS کوتاه شده عبارت RennSport به معنای ورزش مسابقهای است. این نشان اولین بار در سال ۱۹۷۳ برای پورشه ۹۱۱ کاررا RS به کار رفت. در نسخههای RS شاهد وزن کمتر، سیستم تعلیق اصلاح شده و ترمزهای قویتر هستیم.

پورشه ۹۱۱ GT3 RS از موتور چهار لیتری مشابه پورشه ۹۱۱ GT3 بهره میبرد اما قدرت بیشتری را در تیپ RS دریافت خواهید کرد. همچنین کیت آیرودینامیک برای این خودرو در نظر گرفته شده است. تجهیزات آیرودینامیکی که به این خودرو اضافه شدهاند، نیروی رو به پایین قابل توجهی را برای این خودرو فراهم میکنند.
۹۱۱ S/T
انتخاب یک پورشه ۹۱۱ از بین تمامی مدلهای آن کاری دشوار است اما ۹۱۱ S/T یکی از پرطرفدارترین مدلهای این سری است. این خودرو نامش را از سری خودروهای مسابقهای گروه ۴ پورشه ۹۱۱ در دهه ۱۹۷۰ گرفته است. پورشه ۹۱۱ S/T به عنوان یک مدل GT3 RS جادهای با همان مشخصات فنی شناخته میشود اما به جای گیربکس اتوماتیک PDK، گیربکس دستی شش سرعته دارد.

این خودرو کیت بدنه آیرودینامیک ندارد اما همچنان تعداد قابل توجهی پنل فیبرکربنی به همراه چرخهای منیزیمی دارد که باعث کاهش وزن این خودرو در مقایسه با GT3 تورینگ میشوند. این خودرو به مناسبت شصتمین سالگرد تولد ۹۱۱، در تعدادی محدود به تولید میرسد. قیمت این خودرو بالا است اما ارزش خرید قابل توجهی نیز دارد.
۹۱۱ داکار
در سال ۲۰۲۳، عضوری متفاوت از خانواده پورشه ۹۱۱ با نام داکار عرضه شد. این خودرو از مدلهای قدیمی پورشه ۹۵۹ و پورشه ۹۵۳ الهام گرفته شده است که قهرمان رالی داکار شدند. پورشه ۹۱۱ داکار براساس پورشه ۹۱۱ جیتیاس ساخته شده است اما سیستم تعلیق آن ارتفاع بسیار بالاتری دارد. لاستیکهای آفرود ضخیم و محافظ زیر بدنه نیز به شما کمک میکنند تا با سرعت بالا، روی زمین ناهموار حرکت کنید.

۹۱۱ اسپرت کلاسیک
پورشه ۹۱۱ اسپرت کلاسیک نیز یک خودرو تولید محدود است اما جزئیات مکانیکی به کار رفته در آن، این مدل را نسبت به سایر نسخههای ۹۱۱ متمایز میکند. پورشه ۹۱۱ اسپرت کلاسیک ظاهری همانند مدلهای قدیمی دارد اما از موتور توربوشارژر، گیربکس هفت سرعته دستی و سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بهره میبرد. تعداد محدودی از این خودرو با قیمت بسیار بالا توسط پورشه به تولید رسیدند.

۹۱۱ اسپیدستر
پورشه ۹۱۱ اسپیدستر، سعی دارد تا پورشه ۳۵۶ را در زمان حال زنده کند. برای ساخت این خودرو از ترکیب قسمت جلو GT3 با قسمت عقب کاررا ۴ و بدنه سفارشی استفاده میشود. ۹۱۱ اسپیدستر در واقع یک خودرو با سقف تاشو مکانیکی و وزن سبک است.

سبکهای بدنه
علاوه بر موارد عجیب و غریب گاه به گاه مانند اسپیدستر، سه سبک بدنه اصلی وجود دارد که باید در مورد ۹۱۱ در نظر گرفته شود.
کوپه
کوپه رایجترین بدنه ۹۱۱ است. این یک ماشین اسپرت دو در با سقف ثابت است. این سبک بدنه که این خودرو در سال ۱۹۶۳ با آن عرضه شد، تقریباً در هر نسخهای موجود است، به جز موارد استثنای بسیار خاص مانند اسپیدستر.

کابریولت
۹۱۱ کابریولت یک کانورتیبل با سقف پارچهای تاشو است که تجربه کامل سقف بازشونده را ارائه میدهد. این سیستم که اولین بار در سال ۱۹۸۲ در ۹۱۱ ظاهر شد، معمولاً در همه مدلهای ۹۱۱ به جز مدلهای بسیار قویتر موجود است و در حال حاضر میتوانید هر عضوی از خانواده کاررا را با این سیستم سفارش دهید. مدلهای توربو همیشه به طور سنتی به صورت کابریولت نیز موجود بودهاند.

تارگا
سبک بدنه تارگا، منحصربهفرد ترین و کم تعدادترین مدل پورشه ۹۱۱ است. این سبک بدنه برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ معرفی شد. هدف از معرفی سبک بدنه تارگا، پاسخ به برنامههای دولت ایالات متحده برای ممنوعیت خودروهای کانورتیبل سنتی به دلایل ایمنی بود. در سبک بدنه تارگا، یک پنل سقف جدا شونده روی خودرو نصب شده است اما رولبار و شیشه عقب خودرو ثابت هستند. در واقع سبک بدنه تارگا حد وسط بین کوپه و کابریولت است.

برای نسلهای ۹۹۳، ۹۹۶ و ۹۹۷، تارگا از یک محفظه قابل جدا شدن دستی به یک شیشه جمعشونده تغییر یافت. سپس به ظاهر سنتی تارگا برای ۹۹۱ بازگشت، البته اکنون پنل به صورت الکترونیکی در زیر شیشه عقب قرار گرفته است. این روزها، این سیستم فقط در مدلهای کاررا چهار چرخ محرک، در حال حاضر ۴S و ۴ GTS موجود است.
هر نسل از پورشه ۹۱۱
تاکنون هشت نسل مختلف از پورشه ۹۱۱ به بازار عرضه شدهاند. تاریخچه پورشه ۹۱۱ نیز به اندازه خط تولید فعلی این مدل پیچیده است. در ادامه نگاهی به مدلهای مختلف پورشه ۹۱۱ خواهیم داشت.
نسل اول (۱۹۶۳-۱۹۷۲)
نخستین نمونههای پورشه ۹۱۱ در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی با نام پورشه ۹۰۲ ساخته شدند. پس از آنکه پژو به سیستم نام گذاری پورشه انتقاد کرد، نام این خودرو به پورشه ۹۱۱ تغییر یافت. نسل اول از موتورهای شش سیلندر تخت با حجم ۲ الی ۲.۵ لیتر استفاده میکرد.

سری G (۱۹۷۳-۱۹۸۹)
با ورود سری G، پورشه ۹۱۱ وارد نسل دوم خود شد. در این نسل ضربهگیرهای بدنه به خودرو اضافه شدند. همچنین حجم موتور شش سیلندر تخت پورشه به ۲.۷ لیتر افزایش یافت. آخرین سری نسل دوم که با نام سری K شناخته میشدند، از موتور شش سیلندر تخت ۳.۲ لیتری استفاده میکردند. همچنین نسخه ۹۳۰ با موتور توربوشارژر در نسل دوم عرضه شد.

۹۶۴ (۱۹۹۰-۱۹۹۳)
انجام اصلاحات اساسی در پورشه ۹۱۱ منجر به نامگذاری جدید شد و این خودرو با نام پورشه ۹۱۱ کد اتاق ۹۶۴ به بازار آمد. سپرهای پلاستیکی پورشه ۹۶۴ جدید بودند و فناوریهایی همچون ترمز ABS و فرمان هیدرولیک برای نخستین بار در این خودرو مورد استفاده قرار گرفتند. یکی دیگر از ویژگیهای پورشه ۹۶۴، اسپویلر خودرو بود که قابلیت بالا آمدن به صورت الکترونیکی را داشت. موتورهای این نسل همچنان هوا خنک بودند و اکثر آنها ۳.۶ لیتر حجم داشتند. البته موتور ۳.۳ لیتری توربو و ۳.۷۵ لیتری مدلهای RS و RSR نیز در این نسل مورد استفاده قرار گرفت.

۹۹۳ (۱۹۹۳-۱۹۹۸)
پورشه ۹۱۱ با کد اتاق ۹۹۳، آخرین نسل این خودرو است که از موتورهای هواخنک استفاده میکند. در این نسل شاهد سبک جدید طراحی بودیم که بزرگترین تغییر برای این خودرو اسپرت به حساب میآید. ترمزها و سیستم تعلیق نیز نسبت به نسل قبل بهبود چشمگیری پیدا کردند. برای این نسل از موتورهای ۳.۶ و ۳.۸ لیتری استفاده شد.

۹۹۶ (۱۹۹۸-۲۰۰۵)
پورشه ۹۱۱ کد اتاق ۹۹۶ یک خودرو کاملا جدید نسبت به نسلهای قبلی بود. هیچ قطعهای از اتاق ۹۹۳ به این نسل منتقل نشد. همچنین موتور شش سیلندر تخت پورشه برای نخستین بار فقط با آب خنک میشد. طراحی ظاهری این خودرو نیز تغییر اساسی را تجربه کرد و ظاهری سرشار از خطوط منحنی داشت. مدلهای اولیه اتاق ۹۹۶ کاررا موتور ۳.۴ لیتری داشتند اما در ادامه موتورهای ۳.۶ لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شد.

۹۹۷ (۲۰۰۴-۲۰۱۲)
پس از تغییرات چشمگیر در اتاق ۹۹۶، اتاق ۹۹۷ پورشه روند تکامل را انتخاب کرد. طراحی ظاهری این خودرو کمی نسبت به نسل قبلی متفاوت بود. حجم موتورها نیز از ۳.۶ تا ۳.۸ لیتر متغیر بود.

۹۹۱ (۲۰۱۳-۲۰۱۹)
پورشه ۹۱۱ کد اتاق ۹۹۱ نیز در مقایسه با نسل قبلی، تغییرات چشمگیری را تجربه نکرد اما عرض بدنه آن افزایش یافت. همچنین این نسخه فاصله بین دو محور بیشتری داشت و چرخهای عقب نسبت به موتور کمی عقبتر قرار گرفتند. این تغییرات باعث شد تا پورشه ۹۱۱ کد اتاق ۹۹۱، توزیع وزن بهتری را تجربه کند.

با وجود افزایش اندازه، وزن اتاق ۹۹۱ نسبت به نسل قبلی کاهش یافت. این خودرو با موتور ۳.۴ لیتری یا ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی شش سیلندر تخت عرضه میشد. مدتی بعد نسخه ارتقا یافته ۹۹۱.۲ عرضه شد که از موتورهای سه لیتری با توربوشارژرهای دوقلو بهره میبرد.
۹۹۲ (۲۰۱۹ تاکنون)
با ورود کد اتاق ۹۹۲، پورشه ۹۱۱ بار دیگر جهش را تجربه کرد. در نسخه ۹۹۲، عرض محور جلو افزایش یافت. چرخهای جلو ۲۰ و چرخهای عقب ۲۱ اینچی شدند. تنها یک بدنه برای سفارش موجود است و دیگر خبری از پورشه ۹۱۱ باریک بدنه نیست.

یکی دیگر از تغییرات قابل توجه در اتاق ۹۹۲، کنار گذاشته شدن گیربکس هفت سرعته اتوماتیک و استفاده از گیربکس هشت سرعته جدیدتر بود. این گیربکس قابلیت همگامسازی با پیشرانههای هیبریدی جدیدتر را نیز داشت. البته تمامی این تغییرات منجر به افزایش وزن پورشه ۹۱۱ در نسل ۹۹۲ شده است. این خودرو در سال ۲۰۲۴ فیسلیفت شد. در حال حاضر نیز پورشه تصمیم دارد تا مدلهای جدید را با کد اتاق ۹۹۲.۲ به بازار عرضه کند.
source