یکی از دلایل، افزایش عرضه نسبت به تقاضا است. ورود خودروهای وارداتی به تعداد بیشتر از گذشته باعث اشباع نسبی بازار شد. عرضه بیشتر از تقاضا باعث افت قیمتها شد، زیرا فروشندگان برای جذب خریدار ناچار به کاهش قیمت شدند. اصلاح انتظارات تورمیو روانی بازار از دیگر موارد شکستن حباب قیمتی وارداتیها است.
خریداران با مشاهده عدم افزایش بیشتر قیمتها یا حتی کاهش آنها، از خرید عجولانه صرف نظر کرده و صبر کردند. این رفتار باعث افت تقاضای هیجانی شد که خود عاملی برای کاهش قیمتهاست. از سوی دیگر، دولت ممکن است با کاهش تعرفههای واردات، تعیین سقف قیمت یا عرضه خودرو از طریق سامانهها (مثلاً سامانه یکپارچه)، نقش تنظیمکننده بازار را ایفا کند. حتی شایعه یا انتظار برای تسهیل واردات میتواند منجر به افت قیمتها شود.
کدام خودروها بیشترین ریزش قیمتی را داشتند؟
خودروهایی مانند سوزوکی جیمنی و محصولات اشکودا که پیشتر حباب قابلتوجهی داشتند، اکنون به قیمتهای واقعی نزدیک شدهاند. امجی ۵ مدل ۲۰۲۴ قیمت آگهی از ۲.۳۰۰ میلیارد به حدود ۱.۹۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته و کاهش قیمتی حدود ۳۵۰ میلیون تومان بوده است. تویوتا وایلندر 4WD کاهش حدود ۴۰۰ میلیون تومان نسبت به هفته گذشته داشته و قیمت بازار آزاد به حدود ۹ میلیارد تومان رسیده است.
رنو آرکانا (مدل 2025) قیمت بازار آزاد ۳ میلیارد و 550 میلیون تومان که با کاهش حدود ۱۵۰ میلیون تومان نسبت به هفته قبل گزارش شده و در سامانه عرضه رسمی، حدود ۳.۴۹۰ میلیارد تومان معامله شده است.دبیر انجمن واردکنندگان اعلام کرده کاهش قیمتها به معنای ریزش افسارگسیخته نیست، بلکه بازار در حال تعدیل و رسیدن به قیمت واقعی است. حباب قیمتی خودروهای وارداتی بهشدت کاهش یافته و بسیاری از اختلافها با قیمت کارخانه عملاً حذف شدهاند. کاهشهای قیمتی محسوس در برخی مدلهای پُرطرفدار وارداتی از جمله کیا، رنو، مزدا، میتسوبیشی و تویوتا ثبت شده است. برخلاف انتظار ریزش شدید، تحلیلگران میگویند بازار در مسیر تعدیل و واقعی شدن قیمتها است، نه سقوط هیجانی.
source