شاسیبلند برقی Li Auto i8 رونمایی شد؛ چینی ۴۵ هزار دلاری

در این محتوا به سراغ معرفی خودروی های تک Li Auto i8 آمده ایم؛ کراس اوور متفاوت و گران قیمت چینی.
شاسیبلند برقی Li Auto i8 با قیمت پایه ۳۲۱٬۸۰۰ یوان معادل ۴۴٬۸۳۰ دلار در چین معرفی شد. این خودرو به سیستم تعلیق بادی، قدرت ۵۳۶ اسب بخار و بُرد حرکتی ۷۲۰ کیلومتری براساس استاندارد CLTC مجهز است.
لی اتو i8

خودروی Li i8 یک کراس اوور جدید است که قرار بود سال گذشته عرضه شود. با این حال، ورود این مدل به بازار به دلیل فروش پایین اولین خودروی برقی Li با نام Mega به تعویق افتاد. Li Auto i8 برای نخستینبار در فوریه ۲۰۲۵ در چین رونمایی شد و در آوریل برای دریافت مجوز فروش اقدام کرد. پیشفروش این خودرو با محدوده قیمتی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار یوان معادل ۴۸٬۷۶۰ تا ۵۵٬۷۳۰ دلار در چین آغاز شده و به تازگی به طور رسمی وارد بازار شده است.

به گفته لی شیانگ، مدیرعامل Li Auto، طراحی بیرونی خودروی i8 با الهام از قایقهای تفریحی انجام شده است. این خودرو دارای کاپوتی شیبدار، چراغهایی یکپارچه با سپر جلو و نوار LED زیر شیشه جلوست. ستون های جلویی با شیب زیادی طراحی شده اند و یک حسگر LiDAR نیز روی سقف قرار دارد. از دیگر ویژگی های Li Auto i8 میتوان به دستگیره های مخفی شونده، ستون ها و سقف مشکی رنگ اشاره کرد. بخش عقب این خودرو شباهت زیادی به کراس اوورهای سری L دارد و شامل گلگیرهای عضلانی، چراغ عقب یکپارچه و سپری ساده است.

خودروی Li Auto i8 دارای ابعاد ۵۰۸۵ در ۱۹۶۰ در ۱۷۴۰ میلی متر است و فاصله محوری آن ۳۰۵۰ میلی متر اعلام شده است. ضریب درگ i8 برابر با ۰٫۲۱۸ Cd است که از تسلا X با ضریب درگ ۰٫۲۴۰ Cd بهتر بوده و حتا کمی از تسلا مدل Y با ضریب ۰٫۲۲۰ Cd نیز عملکرد بهتری دارد. ضریب درگ پایینتر به معنای سیالیت بیشتر و مصرف انرژی کمتر است.

چینش صندلی ها در لی اتو i8 به صورت ۲+۲+۲ انجام شده است.
مشخصات و ویژگی های فنی

شاسی Li i8 به سیستم تعلیق بادی دو محفظه ای مجهز است که امکان تنظیم ارتفاع تا ۶۵ میلیمتر را فراهم میکند. فاصله این خودرو از سطح زمین به ۱۹۵ میلی متر می رسد. از دیگر ویژگی های آن میتوان به سیستم کنترل مداوم میرایی اشاره کرد. محور جلوی خودرو از سیستم تعلیق مستقل دوبل جناقی بهره میبرد و محور عقب آن دارای سیستم تعلیق مستقل پنج اتصالی است. در این مدل از بازوهای آلومینیومی و بوش های هیدرولیکی استفاده شده است.
برای اثبات ایمنی i8، شرکت Li Auto چندین تست تصادف با برخورد یک کامیون ۸ تنی به این شاسی بلند انجام داد. این خودرو توانست تمامی تست های تصادف را با موفقیت پشت سر بگذارد. Li i8 به ۹ ایربگ مجهز است تا ایمنی راننده و سرنشینان را تضمین کند. همچنین، دستگیرههای در پس از برخورد، بهصورت خودکار بیرون میآیند.
این خودرو از هوش مصنوعی برای رانندگی خودکار بهره میبرد که به آن امکان میدهد محیط اطراف را تحلیل کرده و عادتهای رانندگی مبتنی بر حافظه ایجاد کند. راننده میتواند خودرو را از طریق فرمان صوتی کنترل کند؛ برای مثال، از خودرو بخواهد به نقطه شروع بازگردد، محدودیت سرعت را تنظیم کند یا در کنار خودرویی با مشخصات معین پارک کند.
خودروی Li Auto i8 بهصورت استاندارد با سیستم چهار چرخ محرک دو موتوره عرضه میشود. موتورهای الکتریکی آن از ماژولهای قدرت SiC (کاربید سیلیکون)، که به صورت داخلی توسعه یافته اند، استفاده میکنند. به گفته خودروساز، این ماژول ها باعث کاهش ۳٫۵ دسی بل در میزان صدای تولید شده هنگام رانندگی می شوند.
حداکثر توان خروجی Li i8 به ۵۳۶ اسب بخار می رسد. موتور جلو توان ۲۰۱ اسب بخار و موتور عقب توان ۳۳۵ اسب بخار تولید میکنند. مجموع گشتاور آن به ۶۶۰ نیوتن متر میرسد. حداکثر سرعت Li Auto i8 برابر با ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا صد آن تنها ۴٫۵ ثانیه طول میکشد. حتا زمانی که شارژ باتری به ۲۰٪ رسیده باشد، خودرو در مدت ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. مصرف انرژی این خودرو بسته به نوع باتری، بین ۱۴٫۶ تا ۱۴٫۸ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
مدل پایه Li i8 به باتری ۹۰٫۱ کیلووات ساعتی از نوع NMC مجهز است که بُردی معادل ۶۷۰ کیلومتر براساس استاندارد CLTC فراهم میکند. نسخه فول این خودرو دارای باتری بزرگ تری با ظرفیت ۹۷٫۸ کیلووات ساعت از همین نوع است که بُرد آن را به ۷۲۰ کیلومتر افزایش میدهد. این باتریها به لطف سیستم پرقدرت ۸۰۰ ولتی از فناوری شارژ سریع 5C پشتیبانی میکنند و قادرند در مدت ۱۰ دقیقه تا ۵۰۰ کیلومتر بُرد شارژ شوند.
Li Auto Li Auto i8 لی اتو i8
source