کانسپت کالیفرنیا کوروت؛ ماسل کاری مدرن با چاشنی طراحی کالیفرنیایی

دومین مدل مفهومی از سه کانسپت ویژه کوروت که قرار است امسال معرفی شوند، رونمایی شد. درست مانند نمونه قبلی، در این خودرو هم خبری از پیشرانه V8 نیست.
روز پنجشنبه، جنرال موتورز از خودروی مفهومی جدیدی با نام رسمی California Corvette Concept پرده برداشت؛ محصولی که حاصل طراحی استودیوی پاسادنا در جنوب کالیفرنیا است. در توصیف رسمی، این خودرو «برداشتی مرزشکن و تفکربرانگیز از نگاه طراحی جنرال موتورز» معرفی شده است. بدنهای با خطوط اغراقشده، شاسی یکپارچه فیبرکربنی و پیشرانهای تمامبرقی از ویژگیهای اصلی این کانسپت هستند.


این دومین کانسپت کوروت در سال جاری است. مدل نخست توسط استودیوی طراحی جنرال موتورز در بریتانیا طراحی شده بود و حالا نسخهی کالیفرنیا، نمایانگر نگاه خاص طراحان جنوب این ایالت است. به گفتهی جنرال موتورز، این مدل، بازتابی از فرهنگ Southern California (SoCal) است.
برایان اسمیت، مدیر طراحی پیشرفته در استودیوی پاسادنا، میگوید:
«جنوب کالیفرنیا نزدیک به یک قرن است که در قلب فرهنگ خودرو و طراحی قرار دارد، و حضور ما در این منطقه به حدود ۴۰ سال میرسد. هدف ما این بود که کانسپتی با روح کالیفرنیا خلق کنیم، اما همزمان نگاهی آیندهمحور و جهانی نیز داشته باشیم. همین نگاه دوگانه، اساس استراتژی طراحی ما در این پروژه بود.»
این خودرو، تناسبات کلاسیک یک مدل موتوروسط را حفظ کرده است. بدنهاش پر از خطوط نرم و فرمهای سیال است؛ اما دماغه تیز و جلوپنجرهی خاص آن، هویتی آشنا از یک کوروت را به نمایش میگذارد – البته از آیندهای نهچندان نزدیک. شاخصترین ویژگی ظاهری، سقف یکتکهای است که مانند یک کنوپی از جلو باز میشود و امکان سوار شدن را فراهم میکند. این سقف قابلیت جداسازی هم دارد و خودرو را به یک رودستر باز تبدیل میکند.


کابین این کانسپت با طراحی مینیمال و رنگ غالب قرمز روشن، کاملاً حول محور راننده شکل گرفته است؛ بهطوریکه گویی نسخهای پیشرفته از فضای داخلی C8 طراحی شده است. دیوارهای بین صندلی راننده و سرنشین وجود دارد که حس تمرکز و جداسازی را تشدید میکند. فرمان از نوع دو دستهای است و در مرکز آن نمایشگری تعبیه شده است. همچنین نمایشگر سربالا (HUD) نیز در مقابل راننده قرار دارد. از دیگر امکانات فناورانه، میتوان به ترمز هوایی در عقب و اسپویلر فعال اشاره کرد.
هرچند جنرال موتورز جزئیاتی دربارهی مشخصات فنی ارائه نکرده، اما تأیید کرده که این کانسپت بهصورت تمامبرقی طراحی شده و از پک باتری منشوری Tشکل بهره میبرد. این نوع باتری، امکان قرارگیری صندلیها در ارتفاع پایینتر را فراهم میکند و به طراحان اجازه داده تا فرم خاصی برای بخش زیرین خودرو خلق کنند.


درست مانند کانسپت قبلی که در ماه مارس معرفی شد، جنرال موتورز اعلام کرده برنامهای برای تولید این مدل در دست نیست. پیشتر نیز مدیران این شرکت تأکید کرده بودند که تقاضای کافی برای یک کوروت برقی در حال حاضر وجود ندارد.
با این حال، بعید نیست که در آینده، برخی از عناصر طراحی این کانسپت – چه در مدلهای برقی و چه در نسخههای سنتی کوروت – راه خود را به خط تولید باز کنند.
کانسپت کالیفرنیا کوروت کوروت
source