تست و بررسی Yamaha XMAX 250 (یاماها ایکس مکس)؛ اسکوتر لاکچری بازار

اگر به دنبال موتورسیکلتی هستید که ظاهر شیک، امکانات مدرن و توان فنی چشمگیر را یکجا داشته باشد، Yamaha XMAX یکی از گزینههای برجسته بازار ایران است. این اسکوتر ماکسی با ظاهری تهاجمی، قدرت مناسب و کیفیت ساخت بالا، نهتنها در خیابانها، بلکه در ذهن موتورسواران نیز جایگاه خاصی برای خود ساخته است.
فهرست مطالب
- طراحی ظاهری: مدرن، جسور، متمایز
- مشخصات فنی Yamaha XMAX 250
- تجربه سواری با Yamaha XMAX 250
- گالری تصاویر
اسکوترها در سالهای اخیر به یکی از پرطرفدارترین گزینهها برای حملونقل شهری تبدیل شدهاند؛ ترکیبی از راحتی، مصرف سوخت پایین، و قابلیت مانور در ترافیک. در این میان، Yamaha XMAX بهعنوان یک اسکوتر ماکسی در کلاس متوسط، جایگاه ویژهای در بازارهای جهانی و البته ایران پیدا کرده است.
در ایران، فقط دو نسخه از این موتورسیکلت عرضه شده که نسخه مورد بررسی ما، مدل نیوفیس است. چراغهای جلوی این نسخه با الهام از حرف X طراحی شدهاند و بهنوعی امضای ظاهری آن محسوب میشوند؛ نمادی از هویت اسپرت و آیندهنگر این اسکوتر.
طراحی ظاهری: مدرن، جسور، متمایز


Yamaha XMAX در همان نگاه اول، تصویری جسورانه و مدرن از خود ارائه میدهد. نمای جلوی آن با چراغهایی که به شکل حرف X طراحی شدهاند، نهتنها چشمنواز است، بلکه پیامی واضح درباره شخصیت این موتور دارد: اسپرت، آیندهگرا و متفاوت.
در نمای عقب، چراغهای دوتکه LED حالتی شبیه به بالهای باز دارند که ظاهری تهاجمی و عضلانی به عقب موتور میدهند. طراحی عضلانی بدنه، خطوط تیز و رینگهای اسپرت، این مدل را در میان اسکوترها بهوضوح متمایز میکند. ارتفاع زیاد بدنه و شیشه جلوی بلند نیز به هویت ماکسی اسکوتر بودن XMAX تأکید بیشتری میبخشند.
مشخصات فنی Yamaha XMAX 250

نسخه ۲۵۰ سیسی XMAX، که در بازار ایران عرضه میشود، به پیشرانه تکسیلندر و چهارزمانه با سیستم خنککنندگی آب مجهز است. این موتور قادر است حدود ۲۲.۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۰۰۰ و ۲۴.۳ نیوتنمتر گشتاور در ۵۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این نیرو از طریق گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ عقب منتقل میشود که سواری نرم و بدون وقفه را به همراه دارد.
سیستم ترمز جلو و عقب این مدل دیسکی است و به ترمز ضد قفل ABS مجهز شده است تا در مواقع اضطراری، کنترل و پایداری بالایی را حفظ کند. سیستم تعلیق جلو از نوع دوشاخه تلسکوپی و در عقب از کمکفنرهای دوقلو بهره میبرد.
وزن خشک این موتورسیکلت حدود ۱۷۹ کیلوگرم است که با توجه به حجم موتور و کلاس بدنه، عددی متناسب بهحساب میآید. سایز تایر جلو ۱۵ اینچی و عقب ۱۴ اینچی است که باعث تعادل بهتر در سرعتهای بالا میشود.
نمایشگر دیجیتال TFT آن اطلاعات کاملی از سرعت، دور موتور، مصرف سوخت و وضعیت سیستمها را با وضوح بالا در اختیار راکب قرار میدهد. همچنین، باک سوخت ۱۳ لیتری و مصرف سوخت میانگین حدود ۳.۲ لیتر در صد کیلومتر، آن را به گزینهای مناسب برای استفادههای روزمره و شهری تبدیل کرده است.
در ادامه، جدول مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها XMAX 250 که در بازار ایران عرضه میشود را مشاهده میکنید:
حجم موتور | ۲۵۰ سیسی |
نوع موتور | تکسیلندر، چهارزمانه، خنکشونده با آب |
حداکثر قدرت | ۲۲.۵ اسب بخار در ۷۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۲۴.۳ نیوتنمتر در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
نوع گیربکس | اتوماتیک CVT |
ترمز جلو / عقب | دیسکی / دیسکی با ABS |
سیستم تعلیق جلو | دوشاخه تلسکوپی |
سیستم تعلیق عقب | کمکفنر دوقلو |
وزن خشک | ۱۷۹ کیلوگرم |
سایز تایر جلو | ۱۵ اینچ |
سایز تایر عقب | ۱۴ اینچ |
نمایشگر | دیجیتال TFT |
ظرفیت باک سوخت | ۱۳ لیتر |
مصرف سوخت متوسط | حدود ۳.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
تجربه سواری با Yamaha XMAX 250

یاماها XMAX را میتوان یک اسکوتر ماکسی واقعی دانست؛ موتورسیکلتی که علاوهبر طراحی جذاب و خیرهکنندهاش، سواری خشک و اسپرتی ارائه میدهد. ارتفاع کلی این مدل نسبت به سایر اسکوترهای موجود در بازار ایران بیشتر است و همین موضوع باعث میشود هنگام سوار شدن، احساس تسلط خوبی به راکب دست دهد. زین آن بسیار راحت طراحی شده و ارگونومی نشستن روی موتور نیز بهگونهایست که در سفرهای کوتاه و بلند، فشار زیادی به بدن وارد نمیشود.
با این حال، همین ارتفاع بالا ممکن است برای افراد با قد متوسط یا کوتاه، بهویژه هنگام توقف یا کنترل در ترافیک، چالشبرانگیز باشد. از طرفی، عرض زیاد بدنه باعث شده است در مسیرهای شلوغ و پر از خودرو یا در کوچههای باریک، مانور دادن با این موتور چندان ساده نباشد. در تجربه ما در رسانه اسب بخار، مجبور شدیم چندین بار در ترافیک متوقف شویم تا موتورسیکلتهای باریکتر از مسیر عبور کنند، در حالیکه XMAX عملاً جا نمیشد.
اما در مقابل این محدودیتها، پیشرانه ۲۵۰ سیسی XMAX برگ برنده آن است. این پیشرانه نهتنها عملکردی نرم و بیصدا دارد (حتا در دورهای بالا)، بلکه با کوچکترین اشاره به دسته گاز، شتابگیری بینقصی را ارائه میدهد. این اسکوتر ۱۸۰ کیلویی، خیلی راحت و بدون لرزش به سرعتهای بالا میرسد؛ ما در تستهای خود، بهراحتی سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت کردیم که البته توانایی XMAX در بخش حداکثر سرعت بیشتر از این میزان است اما به عنوان مقایسه با سایر مدل ها، باید گفت پایداری و عدم لرزش xmax در سرعت های بالا بی نظیر و فوق العاده است.
ترمزهای موتورسیکلت نیز کاملاً قابل اعتمادند. سیستم ABS در هر دو چرخ باعث شده است حتا در شدیدترین ترمزگیریها، کنترل و پایداری از دست نرود و اعتمادبهنفس خوبی به راکب منتقل شود. صفحه کیلومتر دیجیتال TFT طراحی جذابی دارد و اطلاعات موردنیاز را با وضوح بالا نمایش میدهد.
تنها نکتهای که شاید در سواری کمی آزاردهنده باشد، خشکی کمکفنرهاست. بهخصوص در مسیرهای ناهموار یا عبور از دستاندازها، ضربهها بهطور محسوس به راکب منتقل میشوند، اما باید در نظر گرفت که این ویژگی همراستا با ذات اسپرت XMAX است.
گالری تصاویر


















تکنولوژی SMG چیست و در عمل چه مزایا و محدودیتهایی دارد؟
یاماها تریسیتی 125 مدل 2025؛ اسکوتر سه چرخ جدید ژاپنی
یاماها ایروکس 155 مدل 2025؛ نسخه جدید اسکوتر کم فروغ بازار ایران
یاماها مدل MT-09 پلاگین هیبرید را معرفی کرد
تکنولوژی جدید یاماها در زمینه ایربگ برای موتورسیکلت ها
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.
Yamaha XMAX 250 یاماها یاماها XMAX 250
source