
آیا انتقادهای بودجهای به تعرفه واردات خودرو، منجر به بازگشت حقوق ورودی خودروهای وارداتی به مصوبه مجلس ـ یعنی همان ۱۰۰ درصد ـ خواهد شد؟ یا اینکه دولت، بدون توجه به این انتقادها، بر مصوبه و ابلاغیه فعلی خود پایبند خواهد ماند؟ آیا تلاشها برای افزایش دوباره تعرفههای واردات خودرو به نتیجه خواهد رسید؟ و آیا دولت پاسخی برای کاهش شدید تعرفهها تا ۴۰ درصد و سپس جهش ناگهانی آن تا ۱۵۱ درصد دارد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آییننامه جدید واردات خودرو که در خلال جنگهای ۱۲ روزه اخیر ابلاغ شده است، هنوز برای بخشی از صنعت خودروسازی کشور قابلپذیرش نیست. به باور برخی فعالان این حوزه، این اقدام دولت، به تضعیف تولید داخلی منجر خواهد شد.
در این شرایط، منتقدان کاهش تعرفهها بر این باورند که باید بهصورت شفاف توضیح داده شود چرا تعرفه خودروهای زیر ۲هزار سیسی، بهیکباره از ۱۰۰ درصد به ۲۰ یا ۴۰ درصد کاهش یافته است. آیا با توجه به تعداد محدودی که برای واردات این خودروها در نظر گرفته شده، قرار است چالشی جدید در بازار خودرو شکل گیرد؟ یا هدف، وارد کردن یک شوک به بازار و ایجاد فضای رقابتی سختتر است؟
هرچند به دلیل افزایش نرخ ارز تخصیصی، تعرفههای جدید تأثیر چندانی بر قیمت تمامشده ندارند، اما این تصمیم، دستمایهی انتقاد بخش تولید شده است.
در همین رابطه، جمشید ایمانی، قائممقام ارشد مدیرعامل شرکت ایرانخودرو، در میزگرد «چالشهای اقتصاد صنعت قطعه و خودرو» با اشاره به اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو و بهتبع آن واردات قطعات، باعث تمایل بیشتر خودروسازان به واردات میشود، گفت: «نبود ثبات در سیاستگذاری، هم واردکنندگان و تولیدکنندگان و هم قطعهسازان را دچار چالش میکند.»
او افزود: «ما معتقدیم کاهش تعرفه به ۲۰ درصد، خلاف بندها و تبصرههای بودجه ۱۴۰۴ است؛ چرا که در این بودجه، اجازه تعیین تعرفه کمتر از ۱۰۰ درصد داده نشده است. وقتی تعرفه از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش مییابد، این پرسش مطرح میشود که کدامیک از پارامترهای محیط کسبوکار بهبود یافته است؟»
واردات خودروساز بهجای خودرو
محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی نیز در ادامه، در مورد واردات خودروهای کارکرده و عواقب آن برای قطعهسازان گفت: «قطعات خودروهای وارداتی، بهویژه خودروهای کارکرده، در نبود نمایندگی صرفاً باعث دردسر و گرفتاری میشود. این در حالی است که در بند ۹ اصل ۴۳ قانون اساسی تأکید شده اقتصاد کشور باید بر مبنای تولید داخلی باشد؛ اما به این اصل عمل نمیشود. بهجای واردات خودرو، باید خودروساز وارد کنیم!»
در این میان، این پرسش جدی مطرح است: آیا واقعاً واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو ـ آن هم در صورت تخصیص ارز ـ تا این حد سنگین و بحرانی است که میتواند شیرازهی تولیدکنندگان داخلی را از هم بپاشد؟ آیا برخی از بازیگران این عرصه تلاش دارند با ایجاد فشار روانی و رسانهای، تعرفهها را به سطح سابق بازگردانند؟ و آیا نادیده گرفتن تأثیر افزایش نرخ ارز در همین راستا نیست؟
نوشته تلاش برای افزایش تعرفه خودروهای وارداتی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source