طبق آمار ارائهشده، موجودی انبار در صنعت خودرو و قطعهسازی در دوره دوازدهماهه منتهی به خرداد ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۰.۸ درصد کاهش داشته است. این افت در فصل بهار به ۲.۷ درصد و در مقایسه ماهانه خرداد با اردیبهشت، به ۱۰.۷ درصد رسیده که بیانگر روند نگرانکنندهای در ذخایر تولیدکنندگان است.
همزمان با این کاهش، تولید نیز با افت چشمگیری همراه بوده است؛ بهگونهای که شرکتهای خودروساز بورسی در خردادماه ۲۶.۸ درصد افت تولید ثبت کردهاند. آمار فروش نیز گویای شرایط بحرانی است. در این ماه، سه خودروساز بزرگ کشور مجموعاً ۵۶ هزار و ۳۸۴ دستگاه خودرو به فروش رساندهاند که نسبت به اردیبهشت (۷۳ هزار و ۴۶۱ دستگاه)، کاهش ۲۳.۲ درصدی را نشان میدهد.
کاهش همزمان تولید، فروش و موجودی انبار، تصویری شفاف از فشارهای درونی و اختلالات عملیاتی در صنعت خودروسازی کشور ارائه میدهد. برخلاف شرایط معمول که کاهش موجودی میتواند ناشی از رشد تقاضا تلقی شود، در این مورد خاص، این کاهش نه حاصل تحرک بازار، بلکه نتیجه ناتوانی خودروسازان در جایگزینی کالاهای فروختهشده با تولید جدید است. به بیان دیگر، بازار خودرو با افت توان عرضه روبهرو است، نه با رونق فروش یا تقاضای چشمگیر.
در چنین شرایطی، فروش ذخایر انبار میتواند نشانهای از واکنش اضطراری شرکتها به فشار نقدینگی و الزامات مالی کوتاهمدت باشد؛ اقدامی برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت مالی، حتی به قیمت تحلیل رفتن موجودیها.
نکته هشدارآمیز اینجاست که تداوم این روند در ماههای آینده ممکن است بازار خودرو را با بحران موجودی مواجه کند. در شرایطی که عرضه از مبادی کارخانهای کاهش یافته و تقاضای انباشته—ولو با قدرت خرید محدود—همچنان پابرجاست، فشار مضاعف بر قیمتها و بروز موجی جدید از تورم در این بازار دور از انتظار نخواهد بود.
source