حذف سیستم ادبلو در ایران! 

ادبلو
ادبلو

ادبلو یکی از سیستم‌هایی است که نقش مستقیمی در کاهش آلاینده‌های خودروهای کار و تجاری دارد. اما چرا این سیستم در برخی کشنده‌های بازار حذف می‌شود؟






در سال‌های اخیر، با ورود کامیون‌ها و خودروهای دیزلی جدید مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا به بازار ایران، استفاده از سیستم‌هایی نظیر ادبلو (AdBlue) و SCR برای کاهش آلایندگی‌ها رایج شده است. این تکنولوژی‌ها برای سوخت‌های با کیفیت و استاندارد طراحی شده‌اند. اما مشکل اصلی، کیفیت نامطلوب گازوئیل در ایران است که به مهم‌ترین عاملی تبدیل شده که رانندگان را عملاً وادار به حذف این سیستم می‌کند. در ادامه، همه ابعاد این معضل مهم را بررسی می‌کنیم.

استاندارد سیستم ادبلو و نقش سوخت

ادبلو و سیستم SCR بر پایه استفاده از گازوئیل با استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ طراحی و تنظیم شده‌اند. این استاندارد به معنای گوگرد پایین، آلاینده‌های کم و خلوص بالاست. در چنین شرایطی این سیستم به‌ راحتی کار کرده، آلودگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و عمر مفید قطعات افزایش می‌یابد.

گازوئیل ایران، نقطه ضعف اصلی

قیمت گازوییل آزاد
قیمت گازوییل آزاد

گازوئیل تولیدی در اکثر پالایشگاه‌های ایران، متأسفانه غلظت بسیار بالایی از گوگرد دارد. این میزان گوگرد چند برابر استاندارد جهانی است و نتیجه آن تولید رسوب و ذرات مضر در مسیر اگزوز و کاتالیست است.

غیر از گوگرد ناخالصی‌هایی مانند آب، فلزات سنگین و مواد زائد نیز در سوخت ایرانی بیشتر از حد مجاز است. این آلودگی‌ها مستقیماً عملکرد سنسورهای SCR و پمپ ادبلو را دچار مشکل می‌کند.

کیفیت گازوئیل در کل کشور یکنواخت نیست. در برخی مناطق، سوخت حتی پایین‌تر از میانگین کشوری هم هست! این موضوع باعث می‌شود رانندگان دائماً با مشکلات ریشه‌ای روبرو باشند.

تاثیرات سوخت بی‌کیفیت روی سیستم ادبلو

ادبلو
ادبلو

یکی از گران‌ترین قطعات خودروهای دیزلی، کاتالیست SCR است. در صورت استفاده از سوخت بی‌کیفیت، این قطعه خیلی زود دچار گرفتگی و سوختگی می‌شود و کارایی‌اش به شدت افت می‌کند.

ناخالصی‌های سوخت، گاهی از طریق بخارات و آلودگی به نازل و پمپ ادبلو هم نفوذ می‌کنند و باعث خرابی و قفل شدن عملکرد آن می‌شوند. تعمیر این بخش‌ها هم تخصصی و پرهزینه است.

بنا به الگوریتم ECU، وقتی سیستم SCR یا کاتالیست از کار می‌افتد یا دچار انسداد باشد، پشت سر هم خطا و هشدار صادر می‌شود. نتیجه چیست؟ خودرو ممکن است وارد حالت اضطراری (Limp Mode) شود و قدرت موتور نصف شود.

سوخت بی‌کیفیت نه‌تنها باعث آسیب به سیستم کاهش آلایندگی می‌شود، بلکه در نتیجه اعمال جبرانی ECU و عملکرد ناقص سیستم، مصرف سوخت بالا می‌رود و فشار بیشتری به سایر اجزا (همچون انژکتورها، توربو و…) وارد می‌شود.

تصمیم اجتناب‌ناپذیر رانندگان، حذف سیستم ادبلو

ادبلو
ادبلو
  • راننده ایرانی که با مشکلات بالا روبروست، چاره‌ای جز حذف کامل سیستم ادبلو نمی‌بیند.
  • این حذف به‌صورت نرم‌افزاری یا فیزیکی خود را نشان می‌دهد. یا سنسورها را از مدار خارج می‌کنند، یا چیپ مخصوص حذف نصب می‌کنند تا خودرو بدون ادبلو کار کند.
  • علت اصلی، فرار از هزینه‌های سنگین تعمیر، توقف‌های طولانی و ریسک خاموش شدن خودرو میان راه است.
  • تا وقتی کیفیت سوخت کشور ارتقا پیدا نکند، حذف ادبلو برای بسیاری تنها راهکار باقی مانده!

پیامدها و نتیجه‌ گیری

هرچند حذف ادبلو خلاف فلسفه اصلی استانداردهای زیست‌ محیطی است، اما در شرایط فعلی کشور نه به علت بی‌ مسئولیتی راننده، بلکه به‌دلیل اجبار و شرایط خاص انجام می‌شود. راه حل واقعی، تولید گازوئیل با کیفیت، پاکسازی شبکه توزیع سوخت و ارتقا پالایشگاه‌هاست تا رانندگان ایرانی هم بتوانند مثل همتایان اروپایی خود از این فناوری بهره‌مند شوند و محیط زیست سالم‌تری داشته باشیم.

source

توسط khodrocamp.ir