بنتلی بنتایگا اسپید 2026؛ نسل جدید پیشرانه های بنتلی

برند بنتلی سرانجام جایگزین پیشرانه ۱۲ سیلندر خود را در مدل Bentayga Speed معرفی کرد؛ یک پیشرانه ۸ سیلندر تویین توربو که باید دید بنتلی با این موتور در بخش فروش مثل گذشته موفق خواهد بود یا خیر؟
تقریباً یک سال از زمانی که بنتلی آخرین موتور ۱۲ سیلندر W-12 خود را تولید کرد میگذرد؛ این اتفاق پایانی بر بیش از ۲۰ سال ساخت خودروهای ۱۲ سیلندر برند است. با اینکه این پیشرانه خوشنام دیگر تولید نمیشود، برند لوکس گروه فولکسواگن مطمئن است که جایگزینش عملکرد بهتری دارد. مدل جدید Bentayga Speed بهجای موتور ۶ لیتری قبلی، حالا یک پیشرانه ۴ لیتری تویین توربوشارژ دارد که بسیار کوچکتر است.


این نسخه که در مدل بنتایگا اسپید عرضه شده است، ۶۴۱ اسب بخار قدرت تولید میکند، یعنی ۱۵ اسب بخار بیشتر از موتور W-12 که حالا از خط تولید خارج شده است. با این حال، گشتاور آن فقط (۸۵۰ نیوتنمتر) است، که ۵۰ نیوتنمتر کمتر از مدل قبلی است. البته بنتلی بنتایگا اسپید با این میزان قدرت هنوز هم قویترین شاسیبلند بازار نیست، چراکه خودروهایی مثل استون مارتین DBX S، فراری پورسانگ، دوج دورانگو SRT هلکت، لامبورگینی اوروس SE، و پورشه کاین Turbo E-Hybrid همگی در جمع ۷۰۰ اسب بخاریها قرار دارند.
همانطور که میشود حدس زد، حذف پیشرانه ۱۲ سیلندر بزرگ و سنگین باعث کاهش وزن بنتایگا شده است. وزن این خودرو حالا ۲۴۶۵ کیلوگرم است، یعنی حدود ۴۳ کیلوگرم سبکتر از قبل. این تعویض موتور باعث شده است شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۳.۴ ثانیه برسد، یعنی نیم ثانیه سریعتر از شتابی که پیشرانه ۱۲ سیلندر توانایی دستیابی به آن را داشت.
بنتلی میگوید، مدل بنتایگا اسپید حالا توانایی دست یابی به سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد؛ یعنی سه کیلومتر سریعتر از نسخه W-12. اما فراتر از اعداد و ارقام، مدل جدید به لطف فرمانپذیری چرخهای عقب کمی چابکتر هم شده است. ترمزهای سرامیکی-کربنی بهصورت سفارشی بر روی این مدل عرضه میشوند، البته فقط در صورتی که خودرو با رینگهای بزرگ ۲۳ اینچی مدل Speed سفارش داده شود.


بنتلی حالت رانندگی اسپرت را بازطراحی کرده و کمکفنرها را در مقایسه با مدل V8 S حدود ۱۵٪ سفتتر کرده است. واکنش فرمان سریعتر شده است تا حس رانندگی بهتری ایجاد کند. بنتلی این وعده را داده است صدای پیشرانه شش سیلندر جدید خیلی با پیشرانه W-12 تفاوت نخواهد داشت، چون اگزوز اسپرت بهصورت استاندارد روی مدل جدید نصب خواهد شد. حتا اگر از اگزوزی که به صورت استاندارد عرضه می شود، صدای بیشتری می خواهید، مشتریان می توانند اگزوز تیتانیومی Akrapovič را با چهار خروجی سفارش دهند.
تغییرات ظاهری بنتلی Bentayga Speed، خیلی زیاد و اساسی نیستند. علاوه بر رینگهای ۲۳ اینچی، چراغهای جلو و عقب تیرهتر شدهاند و سقف مشکی با دو نوع پوشش براق یا مات هم بهصورت انتخابی عرضه میشود. در فضای کابین هم میتوان تزیینات کرومی استاندارد را با نسخههای تیرهتر جایگزین کرد تا حالوهوای اسپرت بیشتری به کابین خودرو بخشید. همچنین تغییراتی هم در رنگ صندلیها و طرح دوخت آنها اعمال شده است که کابین بنتایگا اسپید را جذاب تر و اسپرت تر هم می کند.


حتا بدون موتور W-12 هم بنتلی معتقد است که «ذرهای از اصالت و هویت بنتلی» کم نشده است. دلیل حذف این چهار سیلندر اضافه به دلیل مقررات سختگیرانهتر آلایندگی در اروپا بوده است. به همین دلیل، خودروهای کاملاً بنزینی هم کم کم دارند از خط تولید برندها خارج می شوند. اکنون Bentayga تنها مدل کاملاً بنزینی بنتلی است و سایر مدلها همگی هیبرید شدهاند.
مدل بعدی که به محصولات بنتلی اضافه خواهد شد، دیگر اصلاً پیشرانه درونسوز نخواهد داشت، بلکه اولین خودروی کاملاً برقی این شرکت خواهد بود. این مدل قرار است یک شاسیبلند کوچکتر از بنتایگا باشد.
بنتلی بنتلی بنتایگا بنتلی بنتایگا اسپید 2026
source