

ولوو EX30 یک خودرو برقی و دوست داشتنی است که طراحی بسیار خوبی دارد و از البته از برند خوبی هم هست. اما حال این خودرو در اختیار تیم Motor1 قرار گرفته و آنها تجربهای عجیب و جالب با این ماشین داشتهاند. در ادامه این مقاله نگاهی به این خودرو از زبان آنها میاندازیم.
کابین بیشازحد پیچیده این خودرو تجربهی رانندگی را خراب میکند تا حالا با هیچ ماشینی به اندازهی این یکی بلند داد نزدم؛ منظورم فریاد واقعی و آشکار بر سر یک شیء بیجان است.
رفتن تا فروشگاه در دو مایل آنطرفتر باید کاملاً بیدردسر باشد، اما ولوو EX30 مدام به من بوق میزند. مشکل چیست؟ وقت زیادی صرف تنظیم سرعت فن کردهام. هشدار میدهد: «چشمانت را روی جاده نگه دار». اما این مشکلی است که تو، یعنی خود ماشین، به وجود آوردهای.
برای پایین نگه داشتن قیمت EX30که در آمریکا از 46,195 دلار شروع میشود، ولوو بهشدت در هزینهها صرفهجویی کرده است. تقریباً هیچ دکمهی فیزیکیای در کل کابین نیست، جز دو کلید برای شیشهها در کنسول وسط. روی درها هیچ نوع ساختار الکترونیکی وجود ندارد؛ بلندگوها جلوی راننده و سرنشین قرار دارند و قفل درها با لمس در کنسول وسط فعال میشوند. بیشتر متریال داخل کابین هم بازیافتی است. اما مشکل بازیافتی بودن نیست؛ مشکل، نبود کنترلهای فیزیکی است!
برای تنظیم دمای کولر یا سرعت فن باید گردنت را خم کنی تا پایینترین بخش صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی را ببینی و آنجا دکمههای مجازی را پیدا کنی؛ که آنها هم درون منویی دیگر پنهان شدهاند. این باعث میشود چارهای جز برداشتن چشمت از جاده نداشته باشی و درست همین لحظه سیستم پایش راننده ولوو اخطار میدهد که «چشمت را روی جاده نگه دار!».
- زیادی خمیازه بکشی؟ استراحت کن.
- بخواهی دستی ایستگاه رادیو را عوض کنی؟ فراموشش کن.
- برای چند لحظه در افق خیره شوی و از این فکر ماشین لعنتی بیرون بروی؟ فکرش را هم نکن!
این بیماری در حال سرایت به همهی خودروسازهاست، نه فقط ولوو. همه چیز رفته روی نمایشگر لمسی. حتی برندهایی مثل مرسدس و لوسید، که به پیچیدگی مشهورند، هنوز حداقل برای کنترلهای پایه دکمه یا چرخشگر دارند.
ولوو با تمام قوا از تو خواهش میکند که از دستیار صوتی Google Assistant استفاده کنی. انصافاً خوب کار میکند. مثلاً با گفتن «دما را پایین بیاور»، سریع واکنش نشان میدهد. اما باز هم استفاده از آن آزاردهندهتر از چرخاندن یک دکمه ساده است.
کنترلهای صدا و منوها روی فرمان آمدهاند. اما آن هم تقریباً فقط دو تکه پلاستیک مشکی هستند با کمی فرو رفتگی که بین دکمهها فاصله میاندازد. کلیک کردن رویشان حس خوبی ندارد و بهراحتی ممکن است دکمه اشتباهی را فشار دهی.
و این فقط مشکل نبود دکمهها نیست. هیچ صفحه کیلومتر یا هدآپ دیسپلی (HUD) هم وجود ندارد. همهی اطلاعات سرعت، برد حرکتی، مسافت و سیستمهای ایمنی در وسط نمایشگر مرکزی جمع شدهاند. یعنی باز هم باید سرت را از جاده منحرف کنی!
بدتر از آن، اندروید اتو در این ماشین پشتیبانی نمیشود. با اینکه سیستم عامل ماشین بر پایهی Google Built-In است، کاربران اندروید امکان اتصال گوشی ندارند که یکم عجیب است.
ولوو همچنین سوئیچ سنتی ندارد. بهجای آن یک کارت کلید مثل تسلا استفاده شده که ایده جالبی به نظر میرسد. اما ولوو فراموش کرده که مردم کلید خانه هم دارند! برای روشن کردن ماشین، باید کارت را در یک جای خاص نزدیک پاها زیر نمایشگر قرار دهی. اگر کلید خانه یا جاکلیدی هم کنار آن باشد، ماشین ارور میدهد و از تو میخواهد فقط کارت داخل باشد. در باران؟ بدتر! کارت بارها خوانده نمیشود و باید چندبار به بدنه ماشین بکوبی. و این خیلی ناراحتکننده است، چون EX30 در اصل ماشین خوبی است: طراحی عالی، کابین راحت، صدای کم، رانندگی دلچسب (اگر فقط دست از بوق زدن بردارد!). چند جای هوشمندانه برای قرار دادن وسایل هم در جلو دارد، مثل قفسه مغناطیسی و جا لیوانی قابل تنظیم.
برد ۲۵۳ مایلیاش عالی نیست، ولی با شارژ سریع DC ظرف فقط ۲۷ دقیقه از ۱۰٪ به ۸۰٪ میرسد. با ۴۲۲ اسب بخار هم شتاب خیلی خوبی دارد که البته بیشتر از نیاز واقعی است.
اما این مشکلات تکنولوژیک برایم قابل تحمل نیستند و EX30 را کاملاً از لیست خرید خارج میکند. ولوو که همیشه با ایمنی شناخته میشد، حالا با این سیستم کاربری شلوغ و گیجکننده، گامی اشتباه برداشته.
مطالب مرتبط:
- تجربهای جدید با ولوو EX30 کراس کانتری
- ولوو XC70 معرفی شد، شاسیبلند پلاگینهیبریدی تولید چین
- ولوو XC40 مدل 2025؛ مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی خودروی ایمن سوئدی
- برد 700 کیلومتری ولوو ES90 2025 فقط بخشی از ارتقای نسخه جدید است!

source