سال رقابت خودروهای خارجی در ایران


 


تعرفه جدید واردات خودرو برای سال 1404 رسماً ابلاغ شد. این تغییرات بزرگ که شامل کاهش چشمگیر سود بازرگانی است، می‌تواند به سقوط قیمت‌ها در بازار منجر شود. سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، تعرفه جدید واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ به‌صورت رسمی ابلاغ شد و امیدها را برای کاهش قیمت در بازار زنده کرد.


 


بر اساس نامه سازمان توسعه تجارت ایران، سود بازرگانی برای واردات خودروهای بنزینی پرتقاضا به شدت کاهش یافته و محدودیت واردات خودروهای با حجم موتور بالا نیز عملاً برداشته شده است.

این تغییرات که به دستور هیئت وزیران تصویب شده، می‌تواند بزرگ‌ترین شوک کاهشی به بازار خودرو در چند سال اخیر را وارد کند. حالا همه منتظرند تا تاثیر این مصوبه را بر قیمت نهایی خودروهای خارجی در بازار ببینند.

مهم‌ترین بخش این مصوبه، کاهش چشمگیر سود بازرگانی برای خودروهای بنزینی پرتقاضا و همچنین باز شدن مسیر ورود خودروهای با حجم موتور بالا است. بزرگ‌ترین کاهش تعرفه برای خودروهای بنزینی با حجم موتور بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی رخ داده است. این در حالی است که تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی بدون تغییر باقی مانده تا واردات آن‌ها همچنان با شرایط مناسب ادامه پیدا کند.

نکته مهم دیگر در تعرفه واردات خودرو این است که برای خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی نیز تعرفه تعیین شده که به معنی پایان ممنوعیت واردات این خودروها است. این تصمیم می‌تواند بازار خودروهای لوکس را نیز از رکود خارج کند و انتخاب‌های مصرف‌کنندگان را افزایش دهد.


آیا قیمت‌ها واقعاً کاهش می‌یابد؟


 


اگرچه این کاهش تعرفه خبر بسیار خوبی برای بازار است اما یک ابهام بزرگ وجود دارد: زمان دقیق اجرای این مصوبه مشخص نیست. نهادهای اجرایی هنوز بر سر این موضوع اختلاف نظر دارند و مشخص نیست که آیا خودروهایی که از ابتدای سال ترخیص شده‌اند نیز مشمول این قانون می‌شوند یا خیر.

در صورت اجرای صحیح و به‌موقع، این کاهش تعرفه می‌تواند افزایش نرخ ارز را جبران کرده و به کاهش واقعی قیمت خودروهای وارداتی منجر شود. برداشتن ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالا نیز رقابت را در بازار افزایش خواهد داد. باید منتظر ماند و دید که آیا این مصوبه مهم به درستی اجرا می‌شود تا مردم طعم کاهش قیمت‌ها را بچشند.

source

توسط khodrocamp.ir