افزایش ۶ برابری هزینه شارژ خودروهای برقی؛ تناقض با سیاست‌های تشویقی برقی‌سازی

مهدی چمران
مهدی چمران

شنیده‌ها حاکی از آن است که هزینه شارژ خودروهای برقی در کشور با افزایش ۶ برابری همراه خواهد بود و به باور بسیاری از کارشناسان، این افزایش با برنامه‌های تشویقی برای گسترش استفاده از خودروهای برقی در تضاد است.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که دولت ایران در سال‌های اخیر با سیاست‌هایی مانند حذف عوارض گمرکی و ارائه تسهیلات بانکی، تلاش کرده است استفاده از خودروهای برقی را به‌عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا و وابستگی به سوخت‌های فسیلی ترویج دهد، برنامه افزایش چشم‌گیر هزینه شارژ این خودروها به چالشی جدی تبدیل شده است. براساس گزارش‌ها، هزینه شارژ خودروهای برقی در ایران از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان به ازای هر کیلووات‌ساعت به ۱۴۸۸ تا ۴۵۰۰ تومان افزایش یافته است، رشدی حدوداً ۶ برابری که ممکن است توجیه اقتصادی این خودروها را برای مصرف‌کنندگان زیر سؤال ببرد.

این افزایش هزینه، که در ایستگاه‌های شارژ عمومی اعمال می‌شود، با تعرفه‌های برق تجاری محاسبه شده و به گفته کارشناسان، می‌تواند انگیزه خریداران برای روی آوردن به خودروهای برقی را کاهش دهد.

در این راستا، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به این موضوع اظهار کرد: «قرار بود برای تشویق به برقی شدن وسایل نقلیه، این هزینه‌ها کاهش یابد، در غیر این صورت از استقبال مردم از آن‌ها کاسته می‌شود.»

وی تأکید کرد که افزایش هزینه‌ها با سیاست‌های تشویقی دولت و شهرداری برای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خصوصی در تضاد است.

برخی کارشناسان بر این باورند که با نرخ‌های جدید، هزینه پیمایش یک خودروی برقی ممکن است تا سه برابر خودروهای بنزینی افزایش پیدا کند. این موضوع، بدون شک جذابیت اقتصادی آن‌ها را به شدت کاهش خواهد داد.

تناقض با سیاست‌های تشویقی

دولت ایران در سال‌های اخیر با اقداماتی مانند حذف سقف قیمتی برای واردات خودروهای برقی، کاهش سود بازرگانی به ۱ تا ۲۶ درصد، و برنامه‌ریزی برای احداث ۷,۰۰۰ جایگاه شارژ تا پایان سال ۱۴۰۴، سعی در ترویج استفاده از خودروهای برقی داشته است. شهرداری تهران نیز با قراردادهایی مانند خرید ۷۳ شارژر AC و DC برای اتوبوس‌های برقی و برنامه‌ریزی برای واردات ۱۰,۰۰۰ تاکسی و ون برقی، گام‌هایی در این راستا برداشته است. اما افزایش تعرفه‌های شارژ، این تلاش‌ها را تضعیف خواهد کرد.

چالش‌های زیرساختی و زیست‌محیطی

افزایش هزینه‌های شارژ تنها مشکل پیش روی خودروهای برقی در ایران نیست. نبود زیرساخت‌های کافی، به‌ویژه در شهرهای غیر از تهران، همچنان مانع بزرگی است. در حال حاضر، جایگاه‌های شارژ عمومی محدود به چند نقطه در پایتخت هستند. همچنین، تأمین برق مورد نیاز برای ناوگان برقی، با توجه به ناترازی شبکه برق کشور، چالشی جدی است. به گفته کارشناسان، تأمین برق برای اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی تهران نیازمند یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی جدید است که هزینه و زمان زیادی می‌طلبد.

بر این اساس ممکن است افزایش ۶ برابری هزینه شارژ، در کنار کمبود زیرساخت و قیمت بالای خودروهای برقی، استقبال عمومی را کاهش دهد و برنامه‌های دولت و شهرداری را با شکست مواجه کند.

source

توسط khodrocamp.ir