ایران خودرو در تابستان ۱۴۰۴ از سومین نسخه کراس اوور خود، هایما S5 پرو به صورت رسمی رونمایی کرد. این خودرو که نسخه به روزرسانی شدهای از دو مدل قبلی S5 به شمار میرود، با وجود حفظ ظاهر کلی، بهبودهایی در بخش فنی و برخی امکانات رفاهی داشته و حالا با پسوند پرو به بازار آمده است.
تغییرات ظاهری: جزئی اما مشخص
در نگاه نخست تفاوت ظاهری زیادی با نسخه های قبلی دیده نمیشود، اما نشانههایی برای تمایز وجود دارد. در بخش عقب عبارت TGDi جایگزین لوگوی هایما در سمت چپ شده و در سمت راست نیز، لوگوی S5 Pro قابل مشاهده است.
در نمای جانبی تنها تغییر قابل توجه مربوط به طرح جدید رینگها است. در نسخههای قبلی هایما S5 (تیپ اول و دوم)، از رینگهای ۱۷ اینچی آلومینیومی ۵ پره استفاده شده بود و در نسخه 6AT، کالیپرهای ترمز به رنگ قرمز درآمده بودند. در نسخه پرو نیز همان رینگهای ۱۷ اینچی با طراحی جدید و کالیپرهای قرمز رنگ به کار رفتهاند که نمای جذاب تری به خودرو دادهاند.
در جلو نیز این خودرو از جلوپنجره مشابه نسخه دوم S5 بهره میبرد که از اواسط سال 1402 با طراحی جدید جایگزین نمونه قبلی با خطوط افقی شده است. سایر اجزای بدنه تقریباً بدون تغییر باقی ماندهاند.
ارتقاء فنی چشمگیر با پیشرانه جدید
اصلی ترین تحول در زیر کاپوت رخ داده است؛ جایی که اکنون یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت از برند چانگان قرار گرفته است؛ همان موتوری که پیشتر در هایما S7 پرو استفاده شده بود.
این پیشرانه نسبت به موتور قبلی هایما S5 حدود ۲۶ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند و در مجموع خروجی آن به ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور میرسد. در تست درگی که توسط ایران خودرو برگزار شد، تفاوت عملکرد هایما S5 پرو کاملاً مشهود بود؛ به طوری که این خودرو در مسیر حدود ۲۰۰ متری توانست فاصلهای برابر با ۴ تا ۵ طول خودرو از نسخه قبلی خود جلو بیفتد. گیربکس همچنان همان جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت DAE است که تنها تأمین کنندهاش تغییر کرده است.
داشبورد آشنا با امکانات بیشتر
در فضای داخلی، طراحی کلی داشبورد و کنسول میانی تغییر خاصی نکرده است، اما برخی امکانات رفاهی جدید به خودرو افزوده شدهاند. از جمله آنها میتوان به گرمکن صندلیها، سنسور نور و باران، سیستم Auto Hold، ترمز پارک برقی و کنترل حرکت در سراشیبی اشاره کرد.
همچنین استفاده از ترکیب چرم و مخمل در روکش صندلیها، تغییر جا لیوانیها و حذف ترمز دستی سنتی، جزو دیگر بهروزرسانیهای کابین هستند.
قیمت و رقبا در بازار ایران
ایران خودرو در نخستین قیمتگذاری رسمی در تیر ماه 1404، بهای یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومانی را برای هایما S5 پرو اعلام کرده است. با این رقم، محصول جدید ایران خودرو مستقیماً در برابر رقبایی چون امویام ایکس۵۵ پرو، تیگارد X35، ریرا و در آینده لاماکو فلو و سیتروئن c3 xr قرار گرفته است.
برتری در خدمات پس از فروش؛ نقطه قوت اصلی
در مقایسه با رقبا، شاید بزرگ ترین مزیت هایما S5 پرو را بتوان شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو دانست؛ مخصوصاً در توابع شهرهای بزرگ، جایی که رقبا معمولاً شبکه خدمات ضعیف تری دارند.
source