بازار ایران از سال 1386 با سدان اسپرت ژاپنی آشنا شد که تا سالها توانست حضور موفقی را در بازار با دو نسل تجربه کند. بله درست است منظورمان مزدا ۳ مونتاژی است اما حالا نوبت به نسل چهارم مزدا ۳ رسیده تا بتواند خاطرات خوب گذشته را تکرار کند.
1- شناخته شده در بازار
مزدا 3 جزو خودروهای شناخته شده بازار ماست. نسل اول آن که با کد اتاق BK شناخته میشود اولین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت سال 2003 به نمایش درآمد. در سال 1386 مونتاژ نسل اول توسط بهمن موتور آغاز شد. خودرویی با موتور 2000 سیسی، گیربکس قوی و امکانات مناسب همه و همه دست به دست هم دادند تا مزدا 3 به گزینه اول جوانان تبدیل شود. در سال 89 نسل دوم این خودرو جایگزین نسل اول روی خط تولید بهمن موتور شد و تا سال 1398 تولید آن ادامه داشت. همچنان این خودرو به موتور 2000 سیسی تنفس طبیعی مجهز بود اما اینبار گیربکس از 4 سرعته جای خود را به 5 سرعته داد تا مصرف سوخت خودرو کمتر شود و شتاب ثانویه بهتر از قبل باشدو ضمن اینکه چند آپشن جدید نظیر : تهویه دوکاناله اتوماتیک، استارت دکمهای، چراغشور و چراغ با سیستم AFS هم به این خودرو اضافه شد تا آن را تبدیل به خودرویی لوکس کند.
داستان مزدا 3 با وقفه کوتاه و عرضه نشدن نسل سوم به صورت پلاک ملی ادامه یافت تا نوبت به عرضه نسل چهارم که با کد اتاق BP شناخته میشود، رسید. حالا یک شرکت داخلی دست به کار شده و مزدا 3 جدید را از خطوط تولید چین (چانگان مزدا) به ایران آورد.
2- موتور کم استهلاک
مزدا 3 وارداتی از معدود خودروهای وارداتی بازار است که از موتور تنفس طبیعی بهره میبرد که همین مورد میتواند برای خریدارانی که حوصله دردسر نگهداری خودروهای توربوشارژ را ندارند، امتیاز مثبت تلقی شود.
این خودرو به پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1998 سیسی مجهز شده که از سری SKY ACTIVE – G مزدا است. این پیشرانه توانایی تولید 155 اسببخار قدرت و 202 نیوتنمتر گشتاور را دارد که تمامی نیرو را توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند.
این سری موتور که از سال 2012 روی محصولات مزدا نصب میشود، به فناوری پاشش سوخت مستقیم مجهز است. همچنین این شرکت برای افزایش راندمان پیشرانه و کاهش مصرف سوخت، نسبت تراکم این موتور تماما آلومینیومی را به عدد 13:1 رسانده که سبب شده تا تمامی مخلوط سوخت و هوا به بهترین نحو ممکن تبدیل به قدرت شود. مزدا 3 برای ثبت شتاب 0-100 به 11.5 ثانیه زمان نیاز دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است که با توجه به وزن 1434 کیلوگرمی و باک 51 لیتری، مصرف کاملا منطقی دارد.
3- امکانات خوب
جدیدترین نسل سدان محبوب مزدا در بازار ایران به تجهیزات مناسبی مجهز شده است که میتواند نظر آن دسته از خریدارانی را که دنبال خودروهای به اصلاح آپشنال هستند، جلب کند. 7 کیسههوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو، پردهای و زانویی راننده) میتواند در هنگام تصادفات از جان سرنشینان به صورت کامل محافظت کند. سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی حرکت در سربالایی از جمله ویژگیهایی هستند که سبب ایمنتر شدن رانندگی میشوند.
همانند اکثر خودروهای جدید بازار، مزدا 3 نیو به دستیارهای کمکی رانندگی مجهز شده که از جمله آنها میتوان به : رادار نقطه کور، حفظ حرکت خودرو بین خطوط، هشدار خروج از خط، نوربالا اتوماتیک، کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار ترافیک متقاطع جلو و عقب اشاره کرد که رانندگی نیمه اتوماتیک را در اختیار راننده قرار میدهد.
نسل چهارم مزدا 3 وارداتی به تجهیزات رفاهی مناسبی مجهز شده است. سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سانروف، مالتی مدیا 10.25 اینچی لمسی با قابلیت اتصال تلفن همراه، موس سیستم مالتی مدیا، دوربین و سنسور دنده عقب، دنده پشت فرمان، روکش چرمی صندلیها، تنظیم 10 حالته برقی صندلیها، حافظه صندلی راننده، سیستم استارت استاپ هوشمند، سنسور نور و باران، چراغهای تماما LED، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی و اتوهلد، کلاستر نیمه دیجیتال، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد از جمله امکانات تیپ جدید مزدا در بازار کشورمان است.
4- با کیفیت و کم استهلاک
خودروهای ژاپنی همیشه با دو ویژگی استهلاک کم و دوام بالا شناخته میشوند. مزدا 3 نسل چهارم از این قاعده مستثنی نیست. کیفیت رنگ خودرو، فواصل بین قطعات منفصله و کیفیت متریال داخل کابین همگی داد میزنند که ما با کیفیت هستیم!
در داخل کابین چرم با کیفیت که بر روی داشبورد و صندلیها اجرا شده، پس از سالها حس مناسبی از این نوع متریال را به مشتریان میدهد. برای ساخت رودری از چند متریال مختلف استفاده شده و همگی به درستی در کنار هم قرار گرفتهاند و حس اطمینان کیفیت خوبی را به سرنشینان منتقل میکنند.
5- طراحی اسپرت
بی شک یکی از خصوصیات مزدا 3 که در تمامی نسلهای آن دیده میشود، اسپرتی بودن و طراحی جذاب آن است. خطوط تیز به همراه زوایای جذاب که سبب شده تا طرحی ماندگار از این سدان سایز متوسط به جا بگذارد. با اینکه با خودرویی با پیشرانه تنفس طبیعی طرف هستیم اما همچنان خروجی اگزوز دوگانه و به صورت واقعی (نه به صورت فیک!) در دو طرف سپر خودنمایی میکند.
در داخل کابین هم سعی شده با المانهای جذاب این حس دوچندان تکرار شود. به طور مثال با اینکه داخل مجموعه کلاستر از صفحه دیجیتالی استفاده شده اما همچنان عقربه در این مجموعه دیده میشود تا حس تعویض دنده و حرکت عقربهها آدرنالین راننده را قلقلک دهند. غربیلک فرمان تمام دایرهای سه شاخه به همراه دنده پشت فرمان میتواند در رانندگیهای هیجانی به شما کمک کند. بر خلاف اکثر خودروهای جدید که در آنها از سلکتور دنده Shift by Wire و یا دکمهای استفاده شده، مزدا همچنان از اهرم سنتی دنده پیروی میکند تا حس کلاسیک همچنان زنده نگه دارد.
source