بازگشت ابرخودروی فراری SP3 12 سیلندر؛ اما نه برای همیشه

ابرخودروی فراری SP3 12
ابرخودروی فراری SP3 12

دیتونا SP3 با ظاهری خیره‌کننده بازگشته است؛ البته تنها در قالب یک نمونه منحصربه‌فرد که قرار است به مزایده گذاشته شود.






زمانی که فراری مدل F80 را با موتور V6 معرفی کرد، یعنی موتوری با نصف تعداد سیلندرهای مدل پیشین LaFerrari، واکنش‌هایی منفی از سوی برخی علاقه‌مندان به فراری به‌دنبال داشت. در حالی که مدل‌های Cilindri12 با موتور جلو و حتا شاسی‌بلند پوروسانگو هنوز به موتورهای V12 مجهز بودند، بسیاری تعجب کردند که چرا اسب سرکش مارانلو در اوج مجموعه محصولاتش به یک پیشرانه شش سیلندر بسنده کرده است.

با این حال، این تصمیم مانع از فروش سریع تمام ۷۹۹ دستگاه F80 نشد. اما برای کسانی که هنوز اعتقاد دارند هیچ چیز جای حجم موتور بالا را نمی‌گیرد، یک شگفتی دلپذیر در راه است، البته اگر حساب بانکی‌شان به‌اندازه کافی سنگین باشد. موتور V12 دوباره به فراری بازگشته است.

فراری دیتونا SP3 بازگشتی غافلگیرکننده دارد، هر چند این بار تنها به شکل یک دستگاه خاص و تک‌نسخه. سری اولیه این خودرو که شامل ۵۹۹ دستگاه بود، حتا پیش از رونمایی رسمی‌اش در سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل فروخته شد. ۴۹۹ نفر از مالکان مدل‌های مونزا SP1 و SP2 به‌طور قطعی سفارش خود را برای این مدل از سری آیکونا ثبت کرده بودند، و صد دستگاه باقی‌مانده نیز به‌سرعت توسط کلکسیونرهای دیگر تصاحب شد. اما حالا دستگاه ششصدمی وارد میدان شده است و هنوز صاحب ندارد.

قرار است RM Sotheby’s این خودرو را ماه آینده در هفتهٔ خودرویی مونتری در کالیفرنیا به مزایده بگذارد. تمام درآمد حاصل از فروش این نسخه به بنیاد فراری اهدا خواهد شد تا صرف پروژه‌های آموزشی شود. پیش‌بینی قیمت نهایی کار آسانی نیست، اما اگر از رقم ۲.۲ میلیون دلاری نسخه‌های اصلی هم فراتر برود، جای تعجب نخواهد داشت.

البته این اولین‌بار نیست که فراری تولید یک مدل را فراتر از برنامه‌اش ادامه می‌دهد تا از آن برای یک هدف خیرخواهانه بهره ببرد. نسخه برنامه‌ریزی‌نشده پانصدم از LaFerrari با رقم ۷ میلیون دلار فروخته شد، یعنی پنج برابر قیمت اصلی‌اش، تا صرف بازسازی مناطق زلزله‌زده مرکز ایتالیا در سال ۲۰۱۶ شود. همچنین نسخه دویست و دهم از LaFerrari Aperta نیز نزدیک به ۱۰ میلیون دلار فروخته شد و درآمد آن به خیریه «نجات کودکان» اختصاص یافت.

اما جزییات بیش‌تر درباره این دیتونا SP3 خاص؛ بدنه‌ای دورنگ دارد و لوگوی فراری به شکلی غیرمعمول و تقسیم‌شده به صورت “Ferr” و “ari” روی آن نقش بسته است، چیدمانی که تاکنون در هیچ مدلی استفاده نشده است. فضای داخلی خودرو نیز با صندلی‌هایی پوشیده از متریال بازیافتی لاستیک‌های فرسوده طراحی شده، و فیبرکربن استفاده‌شده در ستون فرمان و داشبورد، مستقیماً از دنیای فرمول ۱ گرفته شده است. برای متمایز کردن این مدل از ۵۹۹ خودروی پیشین، یک پلاک ویژه میان صندلی‌ها نصب شده که نشان‌دهنده خاص‌بودن این نسخه تک‌نمونه‌ است.

با این حال، به احتمال زیاد این آخرین خودروی V12 موتور وسط فراری نخواهد بود. این برند ایتالیایی قول داده که تا پایان دوران خودروهای درون‌سوز، موتور دوازده سیلندر تنفس طبیعی را زنده نگه دارد. با ادامه‌یافتن سری آیکونا، می‌توان انتظار داشت که حداقل یک موتور V12 دیگر هم در راه باشد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال
تلگرام
و
اینستاگرام
اسب بخار دنبال کنید.

source

توسط khodrocamp.ir