
بیامو M5 (BMW M5) مدل ۲۰۲۶ دیگر صرفاً یک غول قدرتمند با موتور بنزینی نیست. با معرفی مدلهای G90 (سدان) و G99 (تورینگ/استیشن واگن)، بیامو یک پیچش پلاگین هیبریدی (Plug-in Hybrid) به فرمول M5 اضافه کرده است. این خودرو با ترکیب یک موتور V8 توئین توربو (Twin-Turbo) 4.4 لیتری و نیروی الکتریکی، ۷۱۷ اسب بخار قدرت خیرهکننده تولید میکند. چه نسخه سدان را انتخاب کنید و چه مدل استیشن واگن، نتیجه یک ماشین توانمند است که سرعت اتوبانهای آلمان را با راندمان (Efficiency) الکتریکی ترکیب میکند.
اما برای AC Schnitzer (اِیسی شنیتزر)، قدرت استاندارد M5 کافی نبود. این شرکت تیونینگ (Tuning Firm) آلمانی که به افزودن ویژگیهای تهاجمی به قدرتمندترین مدلهای بیامو شهرت دارد، پیشنمایشی از بسته کامل ارتقاء خود را برای دوقلوی جدید M5 رونمایی کرده است. نتیجه، یک سدان یا استیشن واگن قدرتمندتر و با ظاهری به مراتب عضلانیتر است.
ارتقاء عملکرد: قدرت بیشتر، هیجان بالاتر
همانطور که از AC Schnitzer انتظار میرود، این تیونر آلمانی در حال آمادهسازی یک ارتقاء عملکردی (Performance Tune) است که خروجی کل سیستم را به ۷۹۹ اسب بخار افزایش میدهد، یعنی ۸۲ اسب بخار بیشتر از M5 استاندارد. تیونر هنوز به طور کامل فاش نکرده که چگونه این افزایش قدرت حاصل میشود، اما انتظار میرود که این افزایش عمدتاً از سمت موتور احتراقی باشد و احتمالاً موتور V8 4.4 لیتری را به حدود ۶۶۰ اسب بخار برساند. ارقام گشتاور (Torque Figures) هنوز اعلام نشدهاند، اما انتظار میرود که از ۷۵۰ نیوتنمتر (۵۵۳ پوند-فوت) استاندارد فراتر رود. این ارتقاء شامل گارانتی کامل نیز میشود که حتی با افزایش قدرت، خیال مشتریان را راحت میکند.
تغییرات ظاهری: تهاجمیتر و اسپرتتر
تغییرات بصری نیز به همان اندازه جدی هستند:
- خودرو دارای یک اسپلیتر جلوی (Front Splitter) تهاجمیتر میشود.
- بالههای جانبی (Side Wings) به سبک کانارد (Canard-style) به آن اضافه شده است.
- رکابهای جانبی (Side Skirts) عضلانیتر شدهاند.
- یک دیفیوزر (Rear Diffuser) جدید در عقب تعبیه شده است.
- مدل سدان (Three-box Sedan) یک اسپویلر لبه صندوق (Trunk Lip Spoiler) دریافت میکند.
- مدل استیشن واگن (Family-oriented Wagon) یک باله سقفی (Roof Wing) خواهد داشت.
- ارتفاع سواری از طریق فنرهای اصلاحشده در جلو و عقب ۲۰ میلیمتر (۰.۷۹ اینچ) کاهش یافته است تا هندلینگ (Handling) دقیقتر شود.
رینگها نیز با مجموعهای از رینگهای فورجکاری شده (Forged) ۲۱ اینچی AC6 Lightweight جایگزین میشوند که در دو رنگ مشکی براق یا آلومینیوم طبیعی با پوشش سرامیکی در دسترس هستند. این رینگها که با لاستیکهای عریض پوشانده شدهاند، در صورت تمایل به استفاده از رینگهای کارخانهای، با اسپیسر (Spacers) اختیاری همراه خواهند بود. چهار سر اگزوز ۴.۳ اینچی “Carbon Sport” که از جنس کربن هستند، تکمیلکننده ظاهر و صدای دراماتیک خودرو خواهند بود.
فضای داخلی: جزئیات ظریف و ارتقاءهای با سلیقه
در داخل کابین، قطعات تریم (Trim Pieces) آلومینیومی از جمله پدالها (Pedals)، پوشش کنترلر آیدرایو (iDrive Controller Cover) و یک جا کلیدی (Key Holder) ست را خواهید یافت – ارتقاءهای جزئی اما با سلیقه که با تمرکز جدید خودرو بر عملکرد هماهنگ هستند.
در دسترس بودن و جایگاه در بازار
تمام اجزای بسته AC Schnitzer M5 در حال حاضر در حال توسعه هستند و قیمتگذاری و زمان دسترسی آنها در اواخر سال ۲۰۲۵ اعلام خواهد شد. همانند همیشه، ارتقاءهای شنیتزر به عنوان جایگزینی رادیکالتر و عملکردمحورتر برای خط تولید M Performance Parts خود بیامو عمل میکنند.
خلاصه مشخصات فنی (پس از تیونینگ AC Schnitzer)
ویژگی |
بیامو M5 استاندارد |
بیامو M5 با تیونینگ AC Schnitzer |
نوع موتور |
V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری |
V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری |
سیستم انتقال قدرت |
پلاگین هیبریدی |
پلاگین هیبریدی (تمرکز بر موتور احتراقی) |
مجموع قدرت |
۷۱۷ اسب بخار |
۷۹۹ اسب بخار |
قدرت موتور بنزینی (تخمینی) |
حدود ۶۰۰ اسب بخار |
حدود ۶۶۰ اسب بخار |
گشتاور |
۷۵۰ نیوتنمتر (۵۵۳ پوند-فوت) |
انتظار افزایش (نامشخص) |
کاهش ارتفاع سواری |
استاندارد |
۲۰ میلیمتر (۰.۷۹ اینچ) در جلو و عقب |
رینگها |
استاندارد |
۲۱ اینچ فورجکاری شده AC6 Lightweight |
سر اگزوز |
استاندارد |
چهار سر ۴.۳ اینچی “Carbon Sport” |
اجزای داخلی |
استاندارد |
قطعات آلومینیومی (پدال، iDrive، جا کلیدی) |
منبع ترجمه: autoblog
source