بیمه شخص ثالث خسارت مالی و جانی افراد آسیبدیده در حادثه (به جز راننده مقصر) را پوشش میدهد و همین باعث میشود در هنگام تصادفات، حداقل به لحاظ مالی دغدغهای نداشته باشید. اما این تنها به شرطی است که بدانید نحوه گرفتن خسارت از بیمه شخص ثالث به چه صورت است و چه مدارکی باید در دست داشته باشید. در ادامه قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.
نحوه گرفتن خسارت از بیمه شخص ثالث
برای دریافت خسارت از بیمه، پیش از هر اقدامی بهتر است استعلام بیمه شخص ثالث خودرو را بگیریم. چک کنیم ببینیم وضعیت و سقف تعهدات آن به چه صورت است. برای مثال اگر زمان اعتبار آن به اتمام رسیده است، بیمه مبلغی پرداخت نمیکند.
هر شرکت بسته به نوع حادثه، سیاستها و قوانین خاص خود را برای دریافت خسارت دارد و همه روال اداری یکسانی ندارند. با این حال بهطور کلی مراحل گرفتن خسارت تصادف از بیمه به این صورت است:
گزارش تصادف به پلیس
در اولین قدم باید حادثه را به پلیس اطلاع دهیم. مأمور راهور در محل حاضر میشود، صحنه را بررسی و براساس شواهد موجود و اظهارات طرفین کروکی آن را تنظیم میکند. این کروکی مقصر حادثه را مشخص میکند و مرجع حل اختلاف بین طرفین حادثه قرار میگیرد. ضمن اینکه در برخی تصادفات بهویژه حوادثی که خسارت جرحی دارند، شرکت بیمه بدون کروکی خود را ملزم به جبران خسارت نمیداند.
آمادهسازی مدارک لازم
پس از تنظیم کروکی یا توافق طرفین، باید مدارک مورد نیاز را آماده کنید. این مدارک معمولاً شامل موارد زیر است:
- کارت ملی و گواهینامه رانندگی دو طرف؛
- بیمهنامه شخص ثالث هر دو خودرو؛
- کارت و مدارک مالکیت هر دو خودرو؛
- کروکی یا گزارش پلیس؛
- شماره حساب بانکی بهنام زیاندیده؛
- گواهی فوت و گزارش پزشکی قانونی (در تصادفات منجر به فوت)؛
- مدارک تکمیلی پزشکی (در تصادفات جرحی)؛
- و مدارک قضایی و حکم دادگاه (در خسارات جانی).
ثبت درخواست خسارت
شخص زیاندیده باید حداکثر ظرف ۵روز کاری پس از وقوع حادثه، با مدارک کامل به یکی از شعب شرکت بیمه مقصر مراجعه و درخواست خسارت خود را ثبت کند. تأخیر در ارائه درخواست ممکن است باعث بروز مشکلات در روند پرداخت شود. میتوانید درخواست خود را ابتدا ثبت کنید و سپس برای تکمیل مدارک درخواستی شرکت اقدام نمایید.
ارزیابی و تخمین خسارت
در این مرحله کارشناس بیمه مدارک و میزان خسارت وارده را ارزیابی میکند و براساس گزارش او مبلغ خسارت تعیین میشود.
پرداخت خسارت
در مرحله آخر هم شرکت بیمه مبلغ خسارت را به حساب فرد زیاندیده واریز میکند. اگر خسارت واردشده کمتر از سقف تعهدات بیمهنامه شخص ثالث راننده مقصر باشد، کل خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت میشود. اما اگر مبلغ خسارت بیشتر از سقف تعهدات آن باشد، شرکت فقط تا همان سقف را پرداخت میکند و مابقی آن به عهده خود راننده مقصر است.
نکته مهم: باز هم باید تأکید کنیم که قوانین و روند رسیدگی به خسارت در هر شرکت بیمه ممکن است با سایر شرکتها کمی متفاوت باشد.
برای مثال نحوه دریافت خسارت از بیمه آسیا به این صورت است که بلافاصله پس از وقوع حادثه باید خسارت را به شرکت اعلام کنید و موضوع را اطلاع دهید. این شرکت خدمات خسارت سیار ارائه میدهد؛ یعنی در صورت نیاز کارشناس خود را به محل اعزام میکند تا در همانجا ارزیابی خسارت و تنظیم گزارش را انجام دهد.
مهلت مراجعه به بیمه بعد از تصادف چقدر است؟
همانطور که در نحوه گرفتن خسارت از بیمه شخص ثالث گفتیم برای دریافت خسارت باید حداکثر ظرف ۵ روز کاری بعد از تصادف به شرکت بیمه مراجعه کنید. پس از این مدت ممکن است شرکت بیمه به دلیل عدم اعلام بهموقع، از پرداخت خسارت خودداری کند. یا نیاز باشد برای اثبات علت تأخیر یکسری مراحل اداری و قانونی دیگر را طی کنید که خود زمانبر و پردردسر خواهد بود.
البته اگر حادثه منجر به خسارت جانی یا بستریشدن فرد شده باشد، میتوان با ارائه گواهی بیمارستان و مستندات معتبر بیمه را مجاب کرد. اما باز هم بهتر است در اولین فرصت، حتی بهصورت تلفنی یا از طریق نماینده بیمه، حادثه را اطلاع دهید.
مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث چقدر است؟
طبق قانون بعد از تکمیل مدارک و تأیید خسارت توسط کارشناس بیمه، شرکتهای بیمه موظفاند حداکثر ظرف ۱۵ روز کاری خسارت را پرداخت کنند.
مدت زمان پرداخت خسارت بیمه ایران ۷ روز کاری است و مدتزمان پرداخت بیمه پاسارگاد ۵ روز. زمان پرداخت در هر شرکت بسته به حجم کاری شعبه، توان مالی شرکت، نوع خسارت (مالی یا جانی) و کامل بودن مدارک متغیر است و ممکن است بیش از اینها طول بکشد. بهویژه وقتی که بحث خسارت جانی مطرح بوده و به رأی دادگاه نیاز باشد.
دریافت خسارت بیمه بدون حضور مقصر
حالا که میدانیم نحوه گرفتن خسارت از بیمه شخص ثالث به چه صورت است، خوب است نحوه دریافت خسارت بیمه بدون حضور مقصر را هم بررسی کنیم. برای اینکه بتوان خسارت را از محل بیمه شخص ثالث دریافت کرد، هر دو طرف تصادف (یعنی راننده مقصر و زیاندیده) باید در شرکت بیمه حضور پیدا کنند. مقصر باید فرمهای مورد نیاز را امضا کند و طی آن به پرداخت خسارت رضایت دهد. اگر او همراه زیاندیده به بیمه مراجعه نکند، پرونده ناقص میماند و شرکت بیمه معمولاً حاضر به پرداخت خسارت نمیشود، حتی اگر گزارش پلیس یا کروکی تصادف در دست باشد.
در صورتی که راننده به هر دلیلی امکان حضور نداشته باشد باید یک رضایت رسمی و مکتوب مانند فرم رضایتنامه با امضا و اثر انگشت یا معرفینامه رسمی ارائه کند. اگر او نه مراجعه کند و نه رضایت بدهد، تنها راه دریافت خسارت این است که به مراجع قضایی یا شورای حل اختلاف شکایت کنید. در این صورت، پس از صدور رأی رسمی، شرکت بیمه براساس حکم دادگاه موظف به پرداخت خسارت خواهد بود.
نکته مهم: اگر در طول مدت بیمهنامه تصادف نداشته باشید و از شرکت بیمه خسارتی دریافت نکنید، مشمول عدم خسارت میشوید. این موضوع باعث میشود در تمدید بیمهنامه بعدی، از تخفیف بیمه بهرهمند شوید.
اما توجه داشته باشید که در صورت دریافت خسارت، تخفیفات بیمه شما کاهش پیدا میکند یا بهطور کامل از بین میرود.
آگاهی، کلید دریافت سریع خسارت بیمهای
با نحوه گرفتن خسارت از بیمه شخص ثالث و قوانین مربوط به آن آشنا شدید. پیش از مراجعه برای دریافت خسارت بهتر است وضعیت بیمهنامه، تاریخ اعتبار، تخفیفات و سقف تعهدات خود را بررسی کنید. ابزارهای آنلاین زیادی وجود دارند که با چند کلیک ساده، این اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهند و به تصمیمگیری بهترتان کمک میکنند. یادتان باشد که آگاهی کامل از شرایط بیمهای که میخرید و انتخاب یک شرکت درست، شما را از دردسرهای این راه نجات میدهد.
source