مردم گیربکس دستی نمی‌خواهند؛ پایانی بر یک هنر کلاسیک در خودروسازی

گیربکس دستی هیوندای
گیربکس دستی هیوندای

هیوندای اعلام کرده که تقاضا برای گیربکس‌های دستی به شدت کاهش یافته و این فناوری در حال محو شدن است. اکنون باید دید که با افزایش محبوبیت گیربکس‌های اتوماتیک و خودروهای برقی، آیا زمان خداحافظی با سومین پدال فرا رسیده است؟






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در دنیای خودروسازی، گیربکس دستی که روزگاری نماد رانندگی خالص بود، به‌سرعت در حال تبدیل شدن به یک هنر فراموش‌شده است. مدیر مرکز فنی هیوندای در اروپا، در گفت‌وگو با مجله کار (Car Magazine)، اظهاراتی جنجالی مطرح کرد که قلب طرف‌داران خودروهای کلاسیک را به درد آورد: «دیگر کسی گیربکس دستی نمی‌خواهد.» این ادعا در حالی مطرح شده است که خودروسازان بزرگ، از جمله هیوندای، به دلیل کاهش تقاضا، پیچیدگی‌های مهندسی و مسائل زیست‌محیطی، به‌تدریج گیربکس‌های دستی را از خط تولید خود حذف می‌کنند.

چرا گیربکس دستی در حال انقراض است؟

دلایل متعددی برای کاهش محبوبیت گیربکس‌های دستی وجود دارد. نخست، سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده (ADAS) عمدتاً برای گیربکس‌های اتوماتیک طراحی شده‌اند و مهندسی خودرو با هر دو نوع گیربکس هزینه‌های توسعه را افزایش می‌دهد. به گفته کارشناسان، گیربکس‌های اتوماتیک مدرن، به‌ویژه مدل‌های دوکلاچه، از نظر مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها کارآمدتر هستند، که با مقررات سختگیرانه زیست‌محیطی همخوانی دارد.

با این حال، دلیل اصلی کاهش استفاده از گیربکس دستی، افت تقاضای بازار است. به عنوان مثال، در سال گذشته، تنها ۳۰ درصد از خریداران هیوندای النترا N در آمریکا نسخه دستی را انتخاب کردند، در حالی که ۷۰ درصد به سراغ گیربکس هشت‌سرعته دوکلاچه رفتند. این آمار نشان‌دهنده تغییر سلیقه مصرف‌کنندگان، به‌ویژه نسل جوان‌تر، به سمت راحتی و عملکرد گیربکس‌های اتوماتیک است.

فراتر از گیربکس دستی؛ پایان ترمز دستی و صفحه‌نمایش آنالوگ

مدیر هیوندای در اروپا، نه‌تنها گیربکس دستی، بلکه ترمزدستی سنتی و صفحه‌نمایش‌های آنالوگ را نیز از رده خارج خواند. او معتقد است که مشتریان زیر ۴۰ سال ترجیح می‌دهند با ترمزهای الکترونیکی و صفحه‌نمایش‌های دیجیتال کار کنند، در حالی که تنها رانندگان قدیمی‌تر به اهرم ترمز دستی و عقربه‌های آنالوگ علاقه دارند. این روند در خودروهای جدید کاملاً مشهود است، جایی که اکثر مدل‌ها با ترمزهای الکترونیکی و نمایشگرهای تمام‌دیجیتال عرضه می‌شوند.
این تغییرات تا حدی به دلیل کاهش هزینه‌های تولید است. ساده‌سازی گزینه‌ها، مانند حذف گیربکس دستی یا ترمز دستی سنتی، هزینه‌های توسعه و تولید را کاهش می‌دهد و برای خودروسازان از نظر مالی منطقی‌تر است.

دفاع هیوندای از خودروهای برقی

اظهارات مدیر هیوندای تنها به گیربکس دستی محدود نشد. او با دفاع از خودروهای برقی، ادعا کرد که خودروهای اسپرت با موتور احتراق داخلی در مقایسه با مدل‌هایی مانند هیوندای Ioniq 5 N «ناامیدکننده» هستند. به گفته او، خودروهای برقی در ۱۰ سال گذشته به اندازه‌ای پیشرفت کرده‌اند که خودروهای بنزینی در یک قرن به آن دست نیافته‌اند. او حتا صداهای مصنوعی موتور را که از طریق بلندگوها پخش می‌شوند جایگزین مناسبی برای غرش موتورهای احتراق داخلی دانست.

وی در این خصوص افزود: «نمی‌فهمم چرا برخی معتقدند خودروهای اسپرت در حال مرگ هستند. اگر می‌خواهید سرعت را تجربه کنید، هیچ‌چیز بهتر از یک خودروی برقی نیست. من نوستالژی برای خودروهای قدیمی را درک نمی‌کنم.»

واکنش طرف‌داران و واقعیت بازار

این اظهارات برای طرف‌داران خودروهای اسپرت و گیربکس دستی، مانند ضربه‌ای به قلب‌شان بود. خوانندگان اسب بخار، که اغلب از علاقه‌مندان به خودرو هستند، ممکن است با این دیدگاه مخالف باشند، اما واقعیت بازار چیز دیگری می‌گوید. خودروسازان به دنبال ویژگی‌هایی هستند که برای اکثریت خریداران جذاب باشد، نه صرفاً تعداد محدودی از علاقه‌مندان. در صنعتی که به سمت دیجیتالی شدن و کاهش هزینه‌ها پیش می‌رود، گیربکس‌های دستی به‌عنوان یک ویژگی کم‌تقاضا، به‌تدریج کنار گذاشته می‌شوند.

پایان یک عصر؟

اگرچه هنوز مدل‌های محدودی با گیربکس دستی عرضه می‌شوند، اما روند کلی صنعت نشان‌دهنده کاهش تولید این نوع خودروها و افزایش تمرکز بر خودروهای برقی و گیربکس‌های اتوماتیک است. اظهارات جنجالی هیوندای، هرچند برای طرف‌داران خودروهای کلاسیک تلخ است، بازتاب‌دهنده واقعیتی است که در آن راحتی، کارایی و تقاضای بازار بر نوستالژی غلبه کرده‌اند. آیا گیربکس دستی به‌طور کامل از بین خواهد رفت؟ شاید نه به این زودی، اما با کاهش تقاضا و پیشرفت فناوری، این هنر کلاسیک به حاشیه رانده شده و تنها در قلب علاقه‌مندان به رانندگی خالص زنده خواهد ماند.

source

توسط khodrocamp.ir