اصلاح قیمت خودروهای داخلی، زمینه ساز خروج دلالان از بازار

رکود و ادامه حضور تقاضاهای واسطه ای بازار خودرو طی ماه های اخیر بیشتر شده است. مسئله ای که شاید مانند سابق به چشم نیاید، اما یکی از اصلی ترین موانع باز شدن قفل بازار و حرکت به سمت کاهش قیمت ها به شمار می آید. این در حالی است که اصلاح قیمت خودروهای داخلی، زمینه ساز خروج دلالان از بازار و رفع ناترازی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، افزایش قیمت ها محصولات تولید داخل حتا بسیار پایین تر از میزان تورم و هزینه های تحمیل شده به تولید، در شرایط فعلی اقتصاد کشور برای بخشی از مصرف کنندگان و خریداران قابل پذیرش و قابل قبول نیست.
این در حالی است که قیمت گذاری دستوری و توزیع رانت های آشکار و پنهان در شرایط فعلی نه تنها موجب کاهش خرید قدرت مردم شده است، بلکه با توجه به فاصله قیمت کارخانه و بازار، عطش دلالی را بیشتر و سودجویان زیادی را روانه بازار خودرو کرده است.
این در حالی است که با تعدیل و با اصلاح قیمت محصولات خودروسازان از یک سو، زمینه دسترسی مصرفکننده واقعی برای خرید از کارخانه فراهم میشود و از سوی دیگر، شرایط خروج از زیاندهی خودروساز و تولید محصول مدرن و باکیفیت نیز ایجاد خواهد شد.
البته متولیان تلاش کرده اند که با راهکارهایی مانند سامانه مانع از تحرکات دلالی شوند، اما چون اصل قضیه یعنی توزیع رانت و سرکوب قیمت ها به قوت خود باقی است، دلالان در هر صورت راه دور زدن را پیدا کرده و در نهایت به هدف خود یعنی تحصیل سود باد آورده می رسد. اما اگر قیمت ها واقعی و امکان ثبت نام مستقیم مصرف کننده واقعی از کارخانه فراهم شود واسطه گری از میان رفته و خریدار دیگر نیازی به دلال ها نخواهد شد.
البته شاید در شرایط حاضر اقتصاد و بازار خودرو خبر افزایش و تعدیل قیمت ها موجب رنجش بخشی از مشتریان شود. حق هم با آنهاست، چون تاوان تصمیماتی را می دهند که هیچ دخلی در آن نداشته اند. با این حال، با بازخوانی اثرات تعدیل قیمت ها این بخش از خریداران و مصرف کنندگان واقعی نیز می توانند از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنند.
یکی از اولین تأثیرات مثبت تعدیل قیمت خودرو در بازار در رفع ناترازی و بازگشت تعادل در عرضه و تقاضا قابل مشاهده است. با واقعی شدن قیمت ها انگیزه های دلالی از میان رفته و تقاضاهای کاذب از بازار خارج خواهد شد. به بیان دیگر، وقتی قیمتها به سطح واقعی نزدیکتر شوند، انگیزه برای فعالیت دلالان و شکلگیری بازار سیاه کاهش مییابد. این موضوع به شفافیت بیشتر بازار و توزیع عادلانهتر خودروها منجر میشود.
در قدم بعدی خودروسازان برای جذب مشتریان مجبور به رقابت بیشتر میشوند. این امر خود را در بهبود کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش نشان خواهد داد. در همین شرایط تعدیل قیمت ها مانع از زیان تولید و زیان انباشته می شود. خودروساز برای تأمین نیازهای مالی نیازی به دریافت تسهیلات و با افزایش فشار برای تأمین مالی نخواهد داشت. مسئله ای که می تواند سرعت خروج دلال ها را بیشتر و یخ داد و ستدها را ذوب کرد.
همچنین وقتی قیمتها براساس مکانیزم بازار تعیین شوند، سرمایهگذاران داخلی و خارجی انگیزه بیشتری برای ورود به این صنعت پیدا میکنند، زیرا اطمینان بیشتری به بازدهی اقتصادی خواهند داشت. مصرفکنندگان نیز میتوانند با قیمتهای واقعیتر، خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند و از انحصار و کمبود مصنوعی کالا جلوگیری میشود.
در بلندمدت نیز اگر قیمتگذاری خودرو به گونهای باشد که با قیمتهای جهانی همخوانی داشته باشد، امکان رقابت در بازارهای بینالمللی افزایش مییابد و صادرات خودرو رشد میکند. به بیان ساده تر در این سال ها، دولت های مختلف سعی کرده اند که با کنترل قیمت ها مسیر دسترسی اقشار مختلف جامعه را برای خرید خودرو کوتاه تر کنند، اما با توجه به اتخاذ راهکارهای اشتباه و غیرمنطقی نه تنها مسیر طولانی تر شده، بلکه نتیجه این تفکر منجر به تقویت و فربه تر شدن سیستم رانتی و دلالی بازار خودرو شده است.
بازار خودرو قیمت خودرو
source