واردات خودرو تیر خلاص به صنعت خودرو و قطعه سازی

مصوبه جدید دولت برای واردات خودرو
مصوبه جدید دولت برای واردات خودرو

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان تهران با انتقاد از تخصیص منابع ارزی برای واردات در شرایطی که قطعه‌سازان ماه‌ها در صف تخصیص ارز هستند تأکید کرد: «مصوبه جدید دولت برای واردات خودرو «تیر خلاص» به صنعت خودرو و قطعه‌سازی داخلی است. این تصمیمات، صنعت داخلی را به بن‌بست کشانده و عملاً فضای رقابت نابرابری بین تولیدکننده داخلی و واردکننده ایجاد کرده است.»






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، امیرحسین جلالی در نشست خبری بحران صنعت قطعه‌سازی، اظهار کرد: «در شرایطی که قطعه‌سازان داخلی ماه‌هاست با بحران نقدینگی و کمبود ارز دست‌وپنجه نرم می‌کنند، صدور مصوبه واردات صدها هزار خودروی خارجی بدون محدودیت، به‌منزله اعلام جنگ و شلیک تیر خلاص به پیکر صنعت قطعه‌سازی است و دولت باید در سیاست‌های ارزی و تجاری باید بازنگری فوری انجام دهد.»

وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت که امکان واردات گسترده خودرو از چهار مسیر مختلف را فراهم کرده، افزود: «این تصمیم در اوج جنگ اقتصادی، تولید داخلی را آچمز می‌کند. چگونه است که قطعه‌ساز برای دریافت ارز باید چهار ماه در صف بماند، اما برای واردات خودرو حداقل دو میلیارد دلار در نظر گرفته می‌شود؟»

جلالی تأکید کرد: «اگر فقط همین دو میلیارد دلار به قطعه‌سازان تخصیص می‌یافت، امکان تولید ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو داخلی وجود داشت، اما اکنون با این سیاست، نه‌تنها تولید داخل در تنگنا قرار گرفته، بلکه با باز شدن مسیر واردات شخصی، تجاری، خودروهای برقی و خودروهای دست دوم، بازار داخلی به‌طور کامل در خطر اشباع توسط واردات است.»

نایب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان تهران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که در حال حاضر بدهی جاری خودروسازان به قطعه‌سازان به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان (۵۳۰ همت) رسیده است گفت: «در کنار آن ۵۰ همت مطالبات معوق سررسیدشده و ۱۳۰ همت مطالبات تعیین‌تکلیف‌نشده داریم که این حجم از بدهی، توان ادامه کار را از بسیاری از واحدهای تولیدی سلب کرده است.»

وی همچنین در پایان تأکید کرد: «ما مخالف واردات نیستیم؛ اما خواهان رقابت منصفانه هستیم. واردکننده با ارز توافقی و تعرفه پایین وارد می‌کند، در حالی‌که قطعه‌ساز داخلی با تورم داخلی، مالیات، بدهی بانکی، مشکلات گمرکی و نرخ بهره بالا دست‌وپنجه نرم می‌کند. اگر فضا برابر شود، ما توان رقابت داریم. اما با این تصمیمات فعلی، نه‌تنها حمایت از تولید انجام نمی‌شود، بلکه مسیر حذف آن هموار می‌گردد.»

تخصیص ارز به واردات در وضعیت بحرانی

یک عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که در شرایط کنونی که باید تدابیر لازم برای این‌که چرخ صنعت داخلی بچرخد، گفت: «ارز به واردات خودرو تخصیص داده شده، این درحالی است که در وضعیت بحرانی نباید این اتفاق رخ دهد.»

سعید صبوری با تأکید بر این‌که در شرایط عادی کشور با واردات خودرو مشکلی نداریم، ادامه داد: «واردات یک صد هزار دستگاه خودرو تصمیم اشتباهی است و به صنعت خودروسازی داخلی لطمه وارد خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «در حالی که در صنعت خودروسازی کشور در مجموع حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر اشتغال دارند، ابلاغ مصوبه واردات خودرو موجب بحران می شود که عواقب آن دامن‌گیر صنعت خودروسازی کشور خواهد شد.»

پیشرفت صنعت خودروسازی به رغم تحریم ها

یکی دیگر از اعضای این انجمن نیز در ادامه  با اشاره به اینکه این  انجمن ۲۶۰ عضو داشته و در مجموع ۵ تا ۱۰ هزار نفر نیروی انسانی در مجموعه های تولیدی آن مشغول فعالیت هستند، بیان کرد: «به‌رغم تحریم های بین المللی و بسته بودن درهای کشور به روی تولیدکنندگان داخلی اما از ابتدای انقلاب اسلامی صنعت خودروسازی کشور پیشرفت خوبی را تجربه کرده است.»

بهرام طیبی افزود: «از حدود ۲۰ سال اخیر به دلیل تحریم ها واحدهای تولیدی داخلی نتوانستند خود را به‌روز کنند و با دشواری های بسیاری به فعالیت ادامه دادند، اما در این شرایط قطعه سازان توانستند قطعات باکیفیتی تولید کنند.»

وی تأکید کرد: «تخصیص ۲ میلیارد دلار ارز به واردات خودرو در شرایط کنونی کشور موجب آسیب به صنعت داخلی می شود.»

طیبی در پایان گفت: «چرا دولت سایر صنایع نظیر غذایی، مسکن و… را به اندازه صنعت خودرو کنترل نمی کند و فقط با اعمال قوانین دستوری بر این صنعت فشار وارد می آورد؟»

واردات خودرو آسیب جدی به صنعت خودروسازی کشور

عضو دیگر هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران نیز در ادامه این نشست با بیان این‌که در مورد کیفیت خودرو داخلی در جامعه سؤال‌های زیادی مطرح است، گفت: «به‌عنوان مثال، چنان‌چه صنعت خودروسازی کشور با سایر صنایع از جمله اپراتور همراه اول مقایسه شود، درمی یابیم که صنعت خودروسازی ما از استاندارد بالایی برخوردار است و اگر به دنبال استاندارد خودرویی نظیر بنز هستیم باید هزینه‌اش را نیز پرداخت کنیم.»

به گفته مهرداد آلان، هم اکنون تمایل مردم برای خرید خودروهای روز است در صورتی که سیاست دولت همواره در راستای تولید خودروهای اکونومی است.

وی با اشاره به این‌که کیفیت پایین خودروهای داخلی عامل اصلی مرگ و میر نیست، خاطرنشان کرد: «برای کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات باید فرهنگ رانندگی اصلاح شود. به‌عنوان مثال در امارات با اعمال جرایم سنگین رانندگی میزان مرگ و میر به‌شدت کاهش یافته است.»

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی استان تهران، در شرایطی که صنعت خودرو کشور به سمت خصوصی سازی سوق داده شده است، واردات خودرو آسیب جدی به صنعت خودروسازی کشور وارد خواهد کرد، زیرا هیچ کشوری با واردات بی حساب و کتاب به توسعه نرسیده است. 

source

توسط khodrocamp.ir