

در حال حاضر ارزانترین خودروی صفرکیلومتری که در بازار کشورمان میتوان خرید، بیش از 500 میلیون تومان قیمت دارد، رقمی که برای خیلی از افراد قابل پرداخت نیست و مجبور خواهند بود سراغ خودروهای کارکرده بروند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم گزینههایی را معرفی کنیم که با حدود 300 میلیون تومان میتوان خرید.
بهترین خودروها با 300 میلیون تومان
در این مطلب سعی داریم خودروهای نسبتاً مدل بالاتر و کمکارتری را معرفی کنیم که در درازمدت هزینههای نگهداری کمتری داشته باشند. پس با چرخان همراه باشید.
پراید مدل 1390 تا 1395
مناسبترین گزینهای که میتوان با بودجه حدود 300 میلیون تومان خرید، پراید است زیرا هرچند پراید خودرویی بیکیفیت و فاقد ایمنی است و از ابتداییترین امکانات رفاهی محروم است ولی در عوض با چنین بودجهای میتوان مدلهای نسبتاً بالاتر و کمکار آن را خرید.
یکی دیگر از نقاط قوت پراید، هزینههای نگهداری پایین، سهولت تعمیرات و فراوانی قطعات است. درنتیجه، اگر به دنبال خودرویی برای ترددهای روزمره هستید و نمیتوانید بیش از 300 میلیون تومان پرداخت کنید، سراغ پراید بروید. در حال حاضر، انواع مختلف این خودرو از 131 گرفته تا 111 در مدلهای 1390 تا 135 بسته به کارکرد و تمیزی بین 250 تا 300 میلیون تومان قیمت دارند.
تیبا مدل 1390 تا 1395
اگر با بودجه 300 میلیون تومان خواهان خودرویی کمی مدرنتر، راحتتر و ایمنتر از پراید هستید، سراغ تیبا بروید. تیبا هرچند اشتراکات زیادی با پراید دارد اما از پیشرانه 1.5 لیتری قویتری بهره میبرد و کابین جادارتر و راحتتری دارد. تیبا هم مثل پراید استهلاک و هزینههای نگهداری پایینی دارد و قطعات یدکی آن بهوفور پیدا میشود.
بازه قیمتی تیبا هم تقریباً مشابه پراید است و روی مرز 300 میلیون تومان حتی میتوانید نسخه جوانپسندتر هاچبک یا همان تیبا 2 را هم در مدلهای 1394 و 1395 پیدا کنید.
پژو 405 مدل 1387 تا 1390
اگر علاقهای به خودروهای سایپا ندارید و با 300 میلیون تومان خواهان خودرویی از محصولات پژو هستید، بهترین گزینهای که خواهید داشت پژو 405 است. البته با این بودجه باید به دنبال مدلهای زیر 1390 این خودرو باشید که همگی از نوع GLX و با موتور پراستهلاک XU7 هستند.
البته مطمئناً 405 به لطف کابین جادارتر و پیشرانه قویتر، سواری بسیار بهاری را نسبت به پراید فراهم میکند ولی باید برای هزینههای نگهداری بیشتر خصوصاً در مورد پیشرانه باشید. در حال حاضر در بازار میتوان با 250 تا 300 میلیون تومان نمونههای مدل 1387 تا 1390 این سدان فرتوت فرانسوی را پیدا کرد.
کیا ریو مدل 1385 تا 1387
ریو هرچند زمانی که توسط سایپا مونتاژ میشد از لحاظ تیراژ و آمار فروش هیچگاه نتوانست با پژوهای ایرانخودرو رقابت کند اما خودروی کماستهلاکی بود که خریداران خاص خود را داشت و امروز هم در نمونههای کارکرده تمیز قیمتهای بالایی دارد. به همین دلیل، اگر با زیر 300 میلیون تومان خواهان ریو باشید، باید سراغ نمونههای مدل پایین آن بروید که معمولاً کارکرد بالایی هم دارند؛ بنابراین، هنگام خرید ریو باید رقت داشته باشید و سراغ نمونههای سالمتر بروید زیرا هرچند ریو خودروی کماستهلاکی است ولی از لحاظ قطعات یدکی قطعاً شرایط خودروهای تیراژ بالایی مثل تیبا و پراید را ندارد.
سمند مدل 1387 تا 1390
سمندهای کارکرده هم بازه قیمتی مشابه پژو 405 دارند زیرا این دو خودرو اشتراکات زیادی باهم دارند؛ بنابراین، از لحاظ استهلاک و هزینههای نگهداری تفاوت بزرگی بین این دو سدان ایرانخودرو نیست هرچند که سمند به دلیل وزن سنگینتر در نمونههای کارکرده ممکن است بیشتر مستهلک شده باشد. سمند هم مثل 405 از همان پیشرانه قدیمی XU7 استفاده میکند. البته ایرانخودرو از اواخر سال 1389 موتور جدید EF7 را هم برای سمند ارائه کرد ولی در آن سالها همچنان عرضه نسخه XU7 بسیار بیشتر بود و با بودجه 300 میلیون تومان در بین مدلهای زیر 1390 بهندرت میتوانید نسخه EF7 را پیدا کنید.

source