تویوتا ونزا به پایان راه رسید؟ جایگزینی با کراون سیگنیا

تویوتا، غول خودروسازی ژاپن، تولید کراساوور میانرده هیبریدی خود، ونزا، را پس از مدل ۲۰۲۴ در بازار آمریکای شمالی متوقف کرد. این تصمیم به دلیل فروش پایین و رقابت سنگین با مدلهای دیگر تویوتا مانند RAV4 و هایلندر گرفته شد و کراون سیگنیا، کراساووری لوکستر، جایگزین آن خواهد شد. با این حال، شایعاتی از بازگشت احتمالی ونزا با طراحی جدید در سال ۲۰۲۷ به گوش میرسد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تویوتا ونزا، کراساوور میانردهای که در دو نسل (۲۰۰۸-۲۰۱۷ و ۲۰۲۰-۲۰۲۴) در بازار آمریکای شمالی عرضه شد، پس از مدل ۲۰۲۴ از خط تولید این شرکت در ایالات متحده آمریکا کنار رفت. ونزای نسل دوم، که نسخهای تغییر برند یافته از تویوتا هریر ژاپنی بود، با وجود طراحی جذاب، پیشرانه هیبریدی کارآمد، و قیمت پایه حدود ۳۵,۰۰۰ دلار، نتوانست در برابر رقبای داخلی تویوتا، مانند RAV4 هیبریدی و هایلندر هیبریدی، موفقیت تجاری کسب کند.
براساس گزارشها، فروش ونزا در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ با افت ۳۳ درصدی مواجه شد که یکی از عوامل اصلی تصمیم تویوتا برای توقف تولید بود. این شرکت اعلام کرد که ونزا جای خود را به کراون سیگنیا، کراساووری دوردیفه با قیمت پایه حدود ۴۴,۰۰۰ دلار، خواهد داد. این تصمیم بخشی از استراتژی تویوتا برای تمرکز بر مدلهای پرفروشتر و پاسخ به تغییر سلیقه مشتریان است که به سمت SUVهای کامپکت و کراساوورهای لوکس گرایش یافتهاند.
شایان ذکر است که نسل اول ونزا در سال ۲۰۰۸ بهعنوان کراساووری میانرده بر پایه پلتفرم کمری (XV40) معرفی شد و در کارخانه تویوتا در کنتاکی (TMMK) تولید میشد. این خودرو، که بین RAV4 کامپکت و هایلندر سهردیفه قرار داشت، با ترکیبی از راحتی کمری، کاربردی بودن هایلندر و ظرافت آوالون عرضه شد. با وجود پیشبینی تویوتا برای فروش سالانه ۷۵,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ دستگاه، ونزا در برابر رقبا موفق نبود و در ژوئن ۲۰۱۵ در آمریکا متوقف شد، هر چند تولید برای صادرات تا ۲۰۱۷ ادامه یافت.
ونزا در سال ۲۰۲۰ با نسل دوم بازگشت، این بار بهصورت هیبریدی و بر پایه پلتفرم TNGA-K، مشابه هریر نسل چهارم. این مدل با موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر و دو موتور الکتریکی، مصرف سوخت حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و برد ۹۱۰ کیلومتری ارائه میداد. بهروزرسانیهایی مانند نسخه نایتشید و سیستم چندرسانهای جدید در ۲۰۲۳ نیز نتوانست فروش را بهبود بخشد و منجر به توقف دوباره تولید شد.
کراون سیگنیا، جایگزینی لوکستر
کراون سیگنیا ۲۰۲۵، که بهعنوان جانشین ونزا معرفی شده است، در همان بخش بازار اما با جایگاهی لوکستر عرضه میشود. این خودرو، که بر پایه پلتفرم TNGA-K ساخته شده، از پیشرانه هیبریدی، فناوریهای ایمنی پیشرفته، و کابین لوکس بهره میبرد. با این حال، قیمت پایه ۴۴,۰۰۰ دلاری آن، نگرانیهایی درباره مقرونبهصرفه بودن در مقایسه با ونزا ایجاد کرده است. طبق گزارشها، حدود ۳۴۰ دستگاه ونزای مدل ۲۰۲۴ با میانگین قیمت ۴۲,۱۷۰ دلار در نمایندگیهای آمریکا موجود است و مدلهای کارکرده ۲۰۲۴ با میانگین قیمت ۳۹,۰۰۰ دلار عرضه میشوند، فرصتی برای خریداران علاقهمند به این مدل.
معرفی کراون سیگنیا بخشی از استراتژی تویوتا برای تمرکز بر خودروهای برقی و هیبریدی لوکس است. توقف ونزا همچنین از رقابت داخلی با RAV4 هیبریدی و هایلندر هیبریدی، که فروش بالاتری دارند، جلوگیری میکند.
شایعات بازگشت ونزا
با وجود توقف تولید، داستان ونزا شاید به پایان نرسیده باشد. گزارشهایی از ژاپن حاکی از توسعه نسل جدید هریر است که میتواند به بازگشت ونزا در سال ۲۰۲۷ منجر شود. منابع خبری پیشبینی میکنند این مدل، که بر پایه RAV4 ۲۰۲۶ ساخته خواهد شد، طراحی کوپهمانند و جذابتری خواهد داشت، با ویژگیهایی مانند نمای جلوی چکشمانند، چراغهای ال ای دی C شکل، و جلوپنجره لانهزنبوری همرنگ بدنه. اگرچه تویوتا این شایعهها را تأیید نکرده است، این بازگشت میتواند ونزا را به رقیبی شیکتر برای RAV4 تبدیل کند.
تویوتا تویوتا ونزا
source