معرفی لندکروزر کوچک تویوتا به تعویق افتاد

علاقه‌مندان به خودروهای آفرود مدت‌هاست که چشم‌انتظار ارائه نسخه‌ای جمع‌وجورتر از لندکروزر توسط تویوتا هستند و هر چند معرفی این محصول تا بهار ۲۰۲۶ به تعویق افتاده، اما اشتیاق نسبت به رونمایی آن کاهش نیافته و حتی شدت بیشتری گرفته است. همین که گمان می‌رفت انتظار برای این خودرو به پایانش نزدیک شده، انتشار یک تصویر پتنت تازه، جزئیات تازه‌ای را آشکار کرده و حالا می‌توان گفت که دقیق‌ترین نمای ممکن از ظاهر بیرونی این شاسی‌بلند کامپکت به علاقه‌مندان ارائه شده است. تا به امروز، تویوتا تنها یک عکس تیزر را در مرداد ۱۴۰۲ منتشر کرده و پس از آن با سکوت کردن بازار گمانه‌زنی‌ها و شایعات را به‌شدت داغ‌تر ساخته است. بیشترین صحبت‌ها حول پلتفرم شاسی مستقل و ابعاد کوچک این مدل جدید مطرح شده و بسیاری بر این باورند تویوتا با این خودرو، نام FJ کروزر را دوباره زنده خواهد کرد؛ با این حال، خود شرکت تا امروز به‌طور رسمی هیچ تأییدی در این زمینه ارائه نکرده است.

حال، این تصویر پتنت چیزی فراتر از حدس و گمان در اختیار تحلیلگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد؛ هرچند این طرح سال گذشته به ثبت رسیده بود، اما تازه به‌صورت عمومی منتشر شده است. در این طرح، شاسی‌بلندی فشرده با ابعاد جمع‌وجور و دارابودن پنج درب به چشم می‌خورد که ظاهرش کاملاً کاربردی و جعبه‌ای شکل است. نمای کلی، حتی در جزئی‌ترین موارد مانند طرح چراغ‌های LED جلو، با تیزری که تویوتا پیش‌تر نمایش داده بود هماهنگ است. از دیگر ویژگی‌هایی که جلب توجه می‌کند باید به گلگیرهای جلو که به شکلی برجسته طراحی شده‌اند، ستون‌های ضخیم بخش عقب خودرو و فرم انتهایی که تقریباً کاملاً به‌صورت عمودی درآمده اشاره کرد؛ به‌گونه‌ای که زاپاس بزرگ نیز به شکلی کاملاً نمایان روی در پشتی نصب شده است.

automobilefa Toyota FJ Cruiser12808501

 

پایین بدنه خودرو، پوششی از پلاستیک بدون رنگ دارد که سپرها، گلگیرها و رکاب‌ها را احاطه کرده و کاملاً یادآور زبان طراحی خودروهای آفرود است؛ این ویژگی‌ها به‌روشنی به توانایی‌های آفرودی این خودرو اشاره دارد. فاصله از سطح زمین نیز مناسب به نظر می‌رسد. هرچند معمولاً چرخ‌هایی که در طرح پتنت نمایش داده می‌شوند واقعی نیستند، اما به‌راحتی می‌توان این خودرو را با تایرهای حرفه‌ای آفرود در ذهن مجسم کرد. بررسی کلی خطوط و ابعاد بدنه نشان می‌دهد که این مدل، تداوم و الهامی از طرح مفهومی Compact Cruiser EV تویوتا در سال ۲۰۲۱ به شمار می‌آید، با این تفاوت که ابعادی بزرگ‌تر دارد. بر اساس گزارش منابع ژاپنی، نسخه تولیدی این مدل که همه گمان می‌کنند همان FJ کروزر آینده است، حدود ۴۵۰۰ میلی‌متر طول دارد و در رده شاسی‌بلندهای جمع‌وجور جای می‌گیرد.

در شرایطی که مدل‌های بزرگ‌تر و لوکس‌تر خانواده لندکروزر (سری ۲۵۰ و ۳۰۰) بر پایه پلتفرم مدرن TNGA-F ساخته می‌شوند، گزارش‌ها حاکی است این خودرو جدید با پلتفرم IMV-0 به تولید خواهد رسید؛ معماری‌ای که در نسل آتی هایلوکس و فورچونر هم به ‌کار گرفته می‌شود و نسبت به ساختار فعلی هایلوکس چمپ، ارتقاهای قابل ‌توجهی خواهد داشت. ساختار شاسی مستقل یا اصطلاحاً شاسی نردبانی، این خودرو را به رؤیای علاقه‌مندان آفرود بدل می‌کند و بدون تردید در مقایسه با رقبایی مثل فورد برونکو اسپرت که پلتفرم یکپارچه دارند، برتری قابل ‌توجهی در مسیرهای سخت خواهد داشت؛ بنابراین این مدل انتخاب مناسبی برای کسانی خواهد بود که توانایی‌های آفرودی را به آسایش رانندگی شهری ترجیح می‌دهند.

در حوزه مشخصات فنی احتمال می‌رود که یکی از گزینه‌های قوای محرکه، پیشرانه ۲.۷ لیتری چهار سیلندر بنزینی باشد که در بازارهای منتخب ارائه خواهد شد. همچنین امکان دارد موتور دیزلی ۲.۸ لیتری، که پیش‌تر در مدل‌هایی همچون لندکروزر پرادو، هایلوکس و فورچونر تویوتا با سیستم هیبرید خفیف عرضه شده، برای این خودرو نیز در نظر گرفته شود. گیربکس نسخه بنزینی به احتمال زیاد شش سرعته اتوماتیک خواهد بود و مدل دیزلی با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک عرضه شود. ویژگی مهم دیگر که تویوتا برای وفاداری به میراث لندکروزر قطعاً حفظ خواهد کرد، سامانه چهارچرخ محرک است که به صورت استاندارد وجود دارد.

هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت نقشه پتنت منتشرشده دقیقاً معرف طراحی نهایی نسخه تولیدی است یا خیر، اما بدون تردید چشم‌اندازی بسیار هیجان‌انگیز از آنچه پیش رو است ترسیم می‌کند و باید منتظر ماند و دید تویوتا تا پیش از رونمایی، اطلاعات بیشتری منتشر خواهد کرد یا خیر. در نهایت باید اشاره کرد که طبق اعلام منابع ژاپنی، قرار بود این محصول در پاییز امسال رونمایی شود اما بنا به دلایلی همچون مسائل مربوط به پرونده تقلب در فرایند تأییدیه‌های تویوتا، این موعد به تعویق افتاده و حالا بهار ۲۰۲۶ به عنوان زمان معرفی در نظر گرفته شده است.

source

توسط khodrocamp.ir