مرسدس بنز از لاستیکهای قدیمی چرم لوکس ساخت!

مرسدس بنز یکی از بزرگترین خودروسازان در دنیا اخیرا با ساخت چرمی مرغوب و لوکس از لاستیکهای قدیمی سر و صدای زیادی به پا کرده است.
مرسدس بنز راهکاری نوین برای تبدیل تایرهای فرسوده خودروهای مسابقهای به جایگزینی لوکس برای چرم طبیعی ارائه کرده است. اقدامی که میتواند صنعت خودرو و محیط زیست را متحول کند.
نخستین بار، این ماده جدید که با نام «Labfiber Biotech Leather Alternative» شناخته میشود، در کانسپت AMG GT XX به نمایش درآمد. اما هماکنون مرسدس و استارتاپ آمریکایی Modern Meadow همکاری مشترکی دارند تا این فناوری را به خودروهای تولید انبوه این برند نیز برسانند.
فرآیند تولید: از تایر مسابقهای تا روکش لوکس

فرآیند تولید Labfiber با بازیافت تایرهای مستهلک شروع میشود. این تایرها به گرانول تبدیل شده و سپس با بیومتان به دست آمده از ضایعات کشاورزی ترکیب میشوند تا روغن پیرولیز بسازند. این روغن پایه تولید الیاف پلاستیکی ریز است که نهایتاً ماده خام Labfiber را شکل میدهد.
در مرحله بعد، با افزودن پروتئینهای گیاهی و پلیمرهای زیستی به این پارچه، ساختاری ایجاد میشود که از نظر ظاهر و بافت، بسیار شبیه به چرم طبیعی گاوی است. مرسدس بنز تاکید میکند Labfiber برخلاف چرم مصنوعی رایج، ساختار زیستی چرم اصل را تقلید میکند و قابلیت طی کردن همان مراحل دباغی را دارد به طوری که نتیجه نهایی بسیار نزدیک به چرم واقعی خواهد بود.
ویژگیها؛ فراتر از چرم سنتی
نمونههای اولیه این ماده، با تایرهای استفاده شده خودروهای مسابقهای AMG GT3 ساخته شدهاند. در هر تایر اسقاطی، امکان تأمین ماده کافی برای حدود چهار متر مربع Labfiber وجود دارد. این ماده قابلیت تولید با سطوح مختلف از جمله شبیه به جیر (نوبوک)، چرم دانه دار و جیر مخملی را داشته و همچنین میتوان آن را در رنگها و بافتهای متنوع تولید کرد.
علاوه بر این، Labfiber دو برابر قویتر از چرم طبیعی مقاوم به نفوذ آب و با رسانایی گرمایی پایینتری است. به همین دلیل در تابستان کمتر داغ میشود.
تولید و زمانبندی عرضه

فرآیند تبدیل تایر به ماده اولیه این جایگزین چرمی، زمانبر است و بخش عمده این زمان به مرحله شیمیایی و استخراج پارچه خام مربوط میشود. با این حال، متخصصان مرسدس اعلام کردهاند مدتزمان تولید Labfiber تقریباً مشابه دباغی چرم طبیعی است.
زمان دقیق عرضه عمومی این جایگزین چرمی برای خودروهای مرسدس هنوز مشخص نیست. اما پیشبینی میشود این فناوری در نسخه تولیدی AMG GT XX که سال آینده معرفی خواهد شد برای نخستین بار به صورت تجاری عرضه شود، محصولی که هدف آن رقابت با پورشه تایکان است.
مرسدس بنز
source