رونمایی تویوتا از موتور چهار سیلندر ۶۰۰ اسببخاری

تویوتا از خانواده جدید موتورهای چهار سیلندر خود با ظرفیتهای ۱.۵ و ۲.۰ لیتری خبر داد، که با هدف کارایی بالا و عملکرد قوی طراحی شدهاند. موتور ۲.۰ لیتری G20E با پتانسیل بیش از ۶۰۰ اسببخار، قلب تپنده خودروهای آینده گازو ریسینگ خواهد بود و میتواند مدلهایی مانند سلیکا و MR2 را احیا کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بیش از یک سال از اعلام تویوتا برای توسعه خانواده جدید موتورهای چهار سیلندر بنزینی میگذرد و حالا جزییات بیشتری از این پروژه جاهطلبانه منتشر شده است. این موتورها، که در دو نسخه ۱.۵ و ۲.۰ لیتری با گزینههای تنفس طبیعی و توربوشارژ عرضه خواهند شد، با تمرکز بر وزن کمتر، ابعاد کوچکتر، و کارایی بالاتر طراحی شدهاند. اما آنچه توجه علاقهمندان به خودروهای اسپرت را جلب کرده، نسخه ۲.۰ لیتری G20E است که تحت برند گازو ریسینگ (GR) توسعه یافته است و پتانسیل تولید بیش از ۶۰۰ اسببخار را دارد.
موتور G20E؛ قدرتی فراتر از انتظار
موتور ۲.۰ لیتری G20E برای اولین بار در کانسپت GR Yaris M، یک هاچبک میانموتور، که در نمایشگاه خودروی توکیو در ژانویه ۲۰۲۵ رونمایی شد، به نمایش درآمد. این موتور با توربوشارژر IHI، در نسخه اولیه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ اسببخار قدرت تولید میکند، اما مهندسان تویوتا در گفتوگو با مجله آلمانی Auto Motor und Sport اعلام کردند که با استفاده از توربوشارژر بزرگتر، این موتور بهراحتی میتواند بیش از ۶۰۰ اسببخار تولید کند. این رقم، بیش از دو برابر قدرت موتور سه سیلندر ۱.۶ لیتری G16E-GTS است که در مدلهای GR Yaris ،GR Corolla، و لکسوس LBX Morizo RR استفاده میشود.
با این حال، تویوتا با چالشهای زیستمحیطی و مقررات سختگیرانه کاهش CO₂ مواجه است که ممکن است این شرکت را مجبور به کاهش قدرت موتور در نسخههای تولیدی کند. حتا با خروجی ۴۰۰ تا ۵۰۰ اسببخار، این موتور همچنان قدرتمندتر از بسیاری از رقبا خواهد بود. برای مقایسه، قدرتمندترین موتور چهار سیلندر تولیدی جهان، موتور M139l مرسدس-AMG با ۴۶۹ اسببخار است که در C63 هیبریدی استفاده میشود. میتسوبیشی لنسر اوولوشن X FQ-440 MR با ۴۴۰ اسببخار نیز در این رده قرار دارد، اما تنها ۴۰ دستگاه از آن تولید شد.
انعطافپذیری و کاربردهای گسترده
موتور G20E بهگونهای طراحی شده است که هم برای نصب طولی (longitudinal) و هم عرضی (transverse) مناسب باشد و میتواند در جلو یا عقب خودرو قرار گیرد. این انعطافپذیری، آن را به گزینهای ایدهآل برای سبد محصولات گازو ریسینگ تبدیل میکند. تویوتا پیشتر از احتمال بازگشت مدلهای افسانهای مانند سلیکا و MR2 خبر داده است و این موتور میتواند قلب تپنده نسل بعدی GR86 یا حتا سوپرا باشد.
تاکاشی اوهارا، رییس بخش توسعه موتور تویوتا، این موتور را «کاملاً جدید» و برای «عاشقان خودرو که انتظار چیزی فراتر دارند» توصیف کرد. در این بین، یکی از مهندسان تویوتا گفته است که «ما فاصله کافی بین سیلندرها در نظر گرفتیم تا امکان افزایش حجم موتور وجود داشته باشد.» این ویژگی، یادآور موتور افسانهای 2JZ تویوتا است که به دلیل قابلیت تیونینگ بالا در میان علاقهمندان شهرت دارد.
آزمایشهای گسترده و عملکرد خیرهکننده
تویوتا آزمایشهای گستردهای روی G20E انجام داده است. علاوه بر GR Yaris M، این موتور در یک پروتوتایپ لکسوس IS نیز آزمایش شده است. این سدان بدون تزیینات داخلی، صدای مهیجی تولید میکرد که نوید یک موتور قدرتمند و هیجانانگیز را میداد. مهندسان تویوتا از عملکرد GR Yaris M تمجید و اعلام کردند که برای جای دادن موتور در عقب خودرو، فاصله بین محورهای این هاچبک کمی افزایش یافته است.
مقررات سختگیرانه زیستمحیطی ممکن است مانع از بهرهبرداری کامل از پتانسیل ۶۰۰ اسببخاری این موتور در نسخههای خیابانی شود، با این وجود در کاربردهای مسابقهای، مانند خودروهای حاضر در مسابقات استقامت جهانی (WEC)، نسخهای بدون محدودیت میتواند تمام توان خود را به نمایش بگذارد.
تویوتا در این پروژه تنها نیست. این شرکت به همراه مزدا و سوبارو، در قالب ابتکاری مشترک، به دنبال افزایش عمر موتورهای احتراق داخلی است. مزدا روی موتورهای روتاری بهعنوان توسعهدهنده برد خودروهای الکتریکی کار میکند، در حالی که، سوبارو موتورهای بوکسر خود را ارتقا میدهد. این در حالی است که هر سه شرکت به سوختهای کربنخنثی مانند هیدروژن مایع، بیوفیول و سوختهای مصنوعی روی آوردهاند تا با چالشهای زیستمحیطی مقابله کنند.
با این وجود نکته قابل توجه آن است که موتور جدید چهار سیلندر تویوتا، بهویژه نسخه G20E، پتانسیل آن را دارد که آینده خودروهای اسپرت این شرکت را متحول کند. از GR Yaris M گرفته تا مدلهای احتمالی مانند سلیکا، MR2 ،GR86 و حتا سوپرا، این موتور میتواند جایگاه تویوتا را در بازار خودروهای عملکردی تقویت کند. با توجه به آزمایشهای طولانیمدت، انتظار میرود این موتور بهزودی در مدلهای تولیدی معرفی شود.
اکنون پرسش این است که آیا این موتور جدید میتواند میراث موتورهای افسانهای تویوتا مانند 2JZ را ادامه دهد و عاشقان خودرو را بار دیگر شگفتزده کند؟ پاسخ این پرسش بهزودی با رونمایی مدلهای مجهز به G20E مشخص خواهد شد.
تویوتا موتور G20E تویوتا
source