به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال با فرض پایان جنگ، به نظر می‌رسد که آیین‌نامه مذکور به ورود خودروهای خارجی سرعت دهد. آنچه در آیین‌نامه واردات خودرو در سال 1404 نقش مهمی ایفا می‌کند ورود محصولاتی است که ارزبری کمتری دارند و در بازارهای جهانی نیز از قیمت نازل‌تری برخوردار هستند.

طبق آیین‌نامه‌ای که هفته گذشته از سوی معاون اول رئیس‌جمهور منتشر شد حقوق ورودی خودروها نسبت به سال گذشته کمتر شده است. برای مثال تا سال گذشته تعرفه واردات خودروهای بنزینی زیر هزار سی‌سی، 20درصد و از هزار تا هزار و 500سی‌سی 55درصد بود؛ اما طبق مصوبه جدید تمام خودروهایی که حجم موتور کمتر از 1500سی‌سی دارند، مشمول تعرفه 20درصدی خواهند بود. همچنین تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور بین 1500 تا 2000سی‌سی تاکنون 95درصد بود اما حالا به 40درصد رسیده است.

با این حال درمورد خودروهایی که حجم موتور آنها بیشتر است شاهد رشد تعرفه بوده‌ایم؛ به‌طوری‌که تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور بیشتر از 3هزار سی‌سی از 175درصد به 195درصد رسیده است. اما باید توجه داشت که بیشتر خودروهای وارداتی زیر 2هزار سی‌سی هستند. آنچه مشخص است تمرکز دولت در سال 1404 بر واردات خودروهای به نسبت ارزان‌تر با حجم موتور کمتر است؛ این در شرایطی است که تقاضای بازار خودروی کشور طی سال‌های گذشته بیشتر بر محصولات 1500 تا 2000 سی‌سی متمرکز بوده است‌. اما به دلیل رشد نرخ ارز قیمت محصولات وارداتی با قیمت بالایی روبه‌رو خواهند بود. تغییر نرخ ارز محاسباتی گمرک از 28هزار و 500تومان به نزدیک 70هزار تومان البته تا پیش از تنش‌های ایران و اسرائیل، عامل مهمی در رشد قیمت خودروهای وارداتی محسوب می‌شود.

بنابراین با وجود افت قابل‌توجه تعرفه واردات خودرو، به نظر می‌رسد که همچنان بهای این دست از خودرو در سال جاری رو به رشد باشد. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که با تمرکز دولت بر خودروهای تقریبا ارزان‌قیمت چه محصولاتی امکان واردات به کشور را خواهند داشت. در این زمینه لیست بلندبالایی از خودروسازان معتبر جهانی وجود دارد. به عنوان مثال بنزA کلاس، B کلاس، بی‌ام و سری 1، سری 2، فولکس واگن پولو، گلف، تویوتا: یاریس، کرولا، نیسان میکرا، سنترا، هیوندای i20، i30، کیا پیکانتو، ریو، سوزوکی سوئیفت و همچنین مزدا 2 در لیست محصولاتی قرار دارند که موتور آنها 1500سی‌سی است و تعرفه این محصولات هم توسط دولت 20درصد تعیین شده است. اما با توجه به نرخ ارز همین محصولات به اصطلاح ارزان قیمت جهانی در کشور ما با قیمت گزافی به فروش خواهند رسید. از سوی دیگر تعرفه 20درصدی می‌تواند انگیزه ورود این خودروها را برای واردکنندگان افزایش دهد.

سال‌هاست که واردکنندگان کشورمان با توجه به تقاضای بالا در بازار وارداتی‌ها نسبت به ورود محصولات لوکس یا با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی اقدام می‌کردند؛ این در شرایطی است که حالا به نظر می‌رسد تعرفه 20درصدی محصولات زیر 1500 سی‌سی به‌نوعی برای واردکنندگان وسوسه‌انگیز باشد.

1500سی‌سی‌هاارزان هستند؟

در این بین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا محصولات 1500 سی‌سی در بازار‌های جهانی در زمره محصولات ارزان‌قیمت هستند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، به‌طور کلی خودروهایی با حجم موتور 1500سی‌سی معمولا قیمت کمتری نسبت به خودروهای با حجم موتور بالاتر دارند، به‌خصوص در بازار خودروهای وارداتی. این موضوع به چند دلیل است:

نخستین دلیل به تعرفه گمرکی برمی‌گردد.

خودروهای وارداتی با حجم موتور کمتر از 1500سی‌سی معمولا مشمول تعرفه‌های گمرکی پایین‌تر یا حتی معافیت از پرداخت تعرفه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود قیمت تمام‌شده این خودروها در بازار داخلی کمتر باشد. از سوی دیگر هزینه‌های تولید این محصولات نیز کمتر است به‌طوری‌که تولید خودروهای با حجم موتور پایین‌تر معمولا هزینه‌های کمتری را برای تولید دارند، زیرا قطعات کمتری برای ساخت آنها استفاده می‌شود و مصرف سوخت کمتری نیز دارند. دلیل دیگر به تقاضای بازار برمی‌گردد. در برخی بازارها، تقاضا برای خودروهای با حجم موتور پایین‌تر بیشتر است که این موضوع نیز می‌تواند بر قیمت آنها تاثیر بگذارد.

با‌این‌حال، باید توجه داشت که قیمت نهایی یک خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد و حجم موتور تنها یکی از این عوامل است. سایر عواملی که بر قیمت خودرو تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

برند خودرو، به‌طوری‌که خودروهای وارداتی از برندهای لوکس معمولا گران‌تر هستند، حتی اگر حجم موتور آنها کمتر از 1500 سی‌سی باشد. امکانان و آپشن‌ها نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند. خودروهایی که امکانات و آپشن‌های بیشتری دارند، گران‌تر هستند، حتی اگر حجم موتور آنها کم باشد. وضیت بازار نیز در این زمینه مهم جلوه می‌کند چرا که قیمت خودروها در بازار آزاد می‌تواند بر اساس عرضه و تقاضا و همچنین عوامل دیگر، متفاوت باشد.

بنابراین، در‌حالی‌که خودروهای 1500 سی‌سی به‌طور کلی قیمت کمتری نسبت به خودروهای با حجم موتور بالاتر دارند، اما این موضوع همیشه صادق نیست و باید عوامل دیگر را نیز در نظر گرفت. بنابراین بخش تقاضای بازار نباید خیلی انتظار محصولات ارزان‌قیمت را در سال 1404 در بازار خودرو داشته باشد. آیین‌نامه واردات خودرو در سال1404 پیش‌بینی کرده که در سال جاری 90هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد. بر اساس تبصره یک ماده پنج این آیین‌نامه در سال جاری باید 50هزار دستگاه خودرو با حجم موتور کمتر از 1500سی‌سی وارد کشور شود. همچنین 770میلیون یورو برای واردات این دست از خودروها در نظر گرفته شده است، این گروه خودرویی با تعرفه 20درصدی وارد کشور خواهد شد. همچنین خودروهایی با حجم موتور بین 1500 تا 2000سی‌سی به میزان 15هزار دستگاه وارد می‌شود و ارز تخصیص‌یافته برای آنها 300میلیون یورو است.

تعرفه این گروه نیز 40درصد پیش‌بینی شده است. علاوه بر این واردات 12هزار دستگاه نیز خودرو با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی پیش‌بینی شده که تعرفه آن 155درصد بوده و نیاز به 360میلیون یورو دارد. خودروهایی با حجم موتور 2500 تا 3000سی‌سی نیز با تعرفه 180درصدی وارد می‌شوند.  تعداد این خودروها و ارز مورد نیاز آنها نیز به‌ترتیب 8هزار دستگاه و 360میلیون یورو در نظر گرفته شده است.

آخرین گروه نیز خودروهای بنزینی با حجم موتور بیشتر از 3000سی‌سی هستند که 5هزار دستگاه از آنها وارد می‌شود و 275 میلیون یورو نیز برای آنها پیش‌بینی شده است.  تعرفه مقررشده برای این خودروها 195درصد است.

 

source

توسط khodrocamp.ir