لادا آزیموت؛ کراس اووری روسی برای رقابت با چینی ها

برند روسی لادا به تازگی از کراس اووری جدید به نام آزیموت پرده برداشته است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.
در جریان مجمع اقتصادی بینالمللی سنپترزبورگ ۲۰۲۵ (SPIEF-2025)، شرکت “آوتو واز” از کراساوور کامپکت جدید لادا آزیموت بهطور رسمی رونمایی کرد. این مدل بر پایه پلت فرم تقویت شده ی لادا وِستا ساخته شده و قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید شود.
توسعه کراس اوور جدید با خروج رنو
توسعهی مدل آزیموت بلافاصله پس از خروج شرکت فرانسوی رنو از سرمایهگذاری در آوتوواز آغاز شد؛ یعنی سه سال پیش. این خودروساز روسی با معرفی این مدل قصد دارد کراساوورهای چینی به ویژه برند های چری، هاوال، چانگان و جیلی را در بازار روسیه به چالش بکشد.
لادا آزیموت


آزیموت در بسیاری از بخش های بدنه و پلت فرم با مدل وِستا اشتراک ساختاری دارد. با این حال، بدنهی آن مرتفع تر و کشیده تر طراحی شده است. به این ترتیب به نوعی می توان گفت با یک وستای مدرن تر و بلند قامت تر مواجه هستیم.
طول کلی این خودروی جدید حدود ۴.۵ متر است و در سگمنت کراس اوور های کامپکت طبقه بندی می شود.
شایان ذکر است که در طراحی این خودرو، سیستم تعلیق عقب کاملاً جدید و اختصاصی طراحی شده است.
بدنه دو رنگ، هویت احیا شده ی X شکل لادا، رینگ های دو رنگ ۱۸ اینچی، چراغ های ال ای دی و… را می توان از دیگر ویژگی های ظاهری آزیموت دانست.
کابین لادا آزیموت

در داخل کابین، خودرو مجهز به پنل پشتآمپر دیجیتال و سیستم چندرسانهای با نمایشگر ۱۰ اینچی HD مبتنی بر پنل IPS است. سخت افزار و نرم افزار این سامانه از پایه طراحی شده اند و سامانه ی ناوبری در سطح کشور روسیه بر اساس نقشه های 2GIS هم به صورت آنلاین و هم آفلاین کار میکند.
مشخصات فنی
برای لادا آزیموت، سه نوع پیشرانه ارائه خواهد شد؛ موتور ارتقا یافته ۱.۶ لیتری ساخت آوتوواز با توان ۱۲۰ اسب بخار به همراه گیربکس ۶ دنده دستی یا اتومات سی وی تی.
گزینه بعدی موتور ارتقا یافته ۱.۸ لیتری با توان ۱۳۲ اسب بخار به همراه گیربکس ۶ دنده دستی یا سی وی تی است.
و در نهایت موتور بنزینی توربوشارژ ۱.۵ لیتری با توان ۱۵۰ اسب بخار به همراه گیربکس ۶ دنده اتوماتیک که این مورد را می توان جذاب ترین گزینه ی آزینوت برای خریداران دانست.
تمام مدل های فوق، دیفرانسیل جلو هستند.
لادا لادا آزیموت
source