منوچهر غروی یکی از تأثیرگذارترین مدیران صنعت خودرو ایران درگذشت

منوچهر غروی
منوچهر غروی

منوچهر غروی، یکی از تأثیرگذارترین مدیران صنعت خودروی ایران با سابقه مدیرعاملی سایپا و ایران خودرو، پس از مدت ها بیماری دوشنبه شب درگذشت.






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، منوچهر غروی متولد ۱۳۳۸ بود. او یکی از مدیران تأثیرگذار صنعت خودروسازی کشور در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی به شمار می رود. ورود او به صنعت خودروسازی پس از سایپا با پارس خودرو آغاز شد. در همین زمینه احمد فرهادی، پژوهشگر تاریخ صنعت خودرو، نوشته است: «غروی لیسانس بیمه از مدرسه عالی بازرگانی داشت و پس از انقلاب مدتی را به همکاری با آقای قرائتی در نهضت سوادآموزی گذراند. بعد هم به همراه مهندسان نیکدل؛ رزمخواه و دانایی مقدم به پارس خودرو رفت تا در پست معاونت مالی- اداری خدمت کند. سپس به سازمان گسترش پیوست و اداره واحد خدمات مدیران را بر عهده گرفت تا کار تشکیل بانک اطلاعاتی مدیران سازمان را سامان دهد و بعد از تورج منصوری سکان هدایت سایپا به منوچهر غروی سپردند.»

غروی تقریباً ۱۵ سال در صنعت خودروسازی ایران حضور داشت. از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۳ در سایپا بود و از خرداد ۱۳۷۳ تا آذرماه ۱۳۸۱ سکان هدایت آبی پوشان جاده مخصوص را اختیار داشت. غروی یکی از مدیرانی به شمار می رود که علاوه بر تغییر دیدگاه، دستاوردهای متعددی نیز برای خودروسازی داشته است که از جمله آن‌ها می توان به این موارد اشاره کرد:

۱. تحول در سایپا

غروی در سال ۱۳۶۷ به سایپا پیوست و در دوران مدیریت خود (۱۳۶۷–۱۳۷۳) نخستین برنامه راهبردی پنج‌ساله این شرکت را تدوین کرد. این برنامه بر چهار محور تمرکز داشت:

  • تقویت قطعه سازی با سرمایه گذاری در شرکت سازه گستر
  • بهینه سازی خطوط مونتاژ و بهبود کیفیت محصولات
  • تأسیس شرکت مگاموتور برای تولید موتور و گیربکس
  • طراحی بدنه و ساخت قالب‌های صنعتی با ایجاد مراکز تحقیقاتی تحت مدیریت او، تولید رنو از ۴,۸۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۸ به ۱۹,۴۳۸ دستگاه در سال ۱۳۷۰ رسید و محصولاتی مانند پراید (۱۳۷۲) به بازار عرضه شدند.

۲. مدیریت در ایران خودرو

غروی پس از سایپا، به ایران خودرو رفت و به مدت ۸ سال و ۸ ماه مدیرعامل این شرکت بود. او در دوران آزادسازی اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی، با تفویض اختیارات گسترده، توانست اصلاحاتی در ساختار مالی و تولیدی شرکت ایجاد کند.

غروی در دورانی مدیریت کرد که صنعت خودرو با کمبود قطعات و وابستگی به واردات مواجه بود. این مسئله به ویژه پس از تشدید تحریم‌ها، چالش‌های کیفیت و قیمت را تشدید کرده است.

غروی همچنین از معدود مدیرانی بود که به تحقیق و توسعه (R&D) و ساخت داخل توجه نشان داد، اما عدم تداوم این سیاست‌ها پس از او، نشان‌دهنده ضعف در نهادینه سازی تحولات است. همچنین لزوم مشروط کردن حمایت‌های دولتی به بهبود کیفیت و کاهش وابستگی و توجه به بازارهای صادراتی با درآمد متوسط، به جای تمرکز صرف بر بازارهای داخلی یا کشورهای بحران زده از دیگر ویژگی های مدیریتی او به شمار می رود.

منوچهر غروی پس از مدت ها دوری از صنعت خودروسازی و دست و پنجه نرم کردن با بیماری، سرانجام شام‌گاه دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۴ درگذشت.

source

توسط khodrocamp.ir