ورود جسورانه QJ Motor به دنیای گیربکس‌های خودکار؛ تجربه‌ای مشابه یک اسکوتر

موتورسیکلت SRK 500 RA
موتورسیکلت SRK 500 RA

شرکت چینی QJ Motor با رونمایی از مدل نیمه‌خودکار جدید خود، SRK 500 RA، گام بلندی به سوی آینده‌ موتورسیکلت‌های خودکار برداشته و به جمع برندهای نام‌آشنایی همچون هوندا، ب ام و، یاماها و کی‌تی‌ام پیوسته است. این موتورسیکلت میان‌وزن، که بر پایه‌ نسخه‌ دستی خود، SRK 500 RC، طراحی شده، پا را فراتر گذاشته و تمام کنترل‌های سنتی پایی را حذف کرده است.






بر خلاف سیستم‌هایی همچون Y-AMT یاماها یا E-Clutch هوندا، که همچنان از اهرم تعویض دنده و پدال پایی بهره می‌برند، QJ در طراحی خود با انتقال ترمز عقب به دسته‌ چپ فرمان، چیدمانی شبیه به اسکوترها ارائه کرده و دنده را به‌کلی حذف کرده است. این تصمیم جسورانه، بدون شک یکی از رادیکال‌ترین تغییرات در معماری موتورسیکلت‌های دنده‌ای سنتی به شمار می‌رود.

موتورسیکلت SRK 500 RA
موتورسیکلت SRK 500 RA

هر چند جزییات فنی سیستم انتقال قدرت خودکار این مدل هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن هستند، که عملکرد آن بیش‌تر به سیستم برقی تعویض دنده‌ یاماها شباهت دارد تا پیچیدگی فنی گیربکس دوکلاچه DCT هوندا.

هدف QJ از این نوآوری روشن است: جذب نسل جدید موتورسواران، به‌ویژه آنانی که از اسکوترهای برقی یا موتورسیکلت‌های سبک وارد این فضا می‌شوند. با ساده‌سازی فرآیند یادگیری، این موتورسیکلت می‌کوشد تا تجربه راندن یک موتورسیکلت میان‌وزن را به کاری آسان، شهودی و بی‌دغدغه بدل کند.

جالب آن‌که، QJ به ویژگی هوشمندی نیز اشاره کرده است که رفتار راکب را «پایش» و تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده را فراهم می کند. اگرچه جزییات این قابلیت هنوز منتشر نشده است، اما به‌نظر می‌رسد سیستم، الگوهای رانندگی را تحلیل کرده و نقاط تعویض دنده یا واکنش‌های دینامیکی را متناسب با سبک سواری کاربر تنظیم می‌کند.

موتورسیکلت SRK 500 RA
موتورسیکلت SRK 500 RA

در بطن این نوآوری، SRK 500 RA از همان پیشرانه‌ نسخه‌ RS بهره می‌برد: یک موتور دوسیلندر خطی ۴۴۹ سی‌سی با توان ۵۳ اسب‌بخار و گشتاور ۴۳ نیوتن‌متر. سیستم تعلیق متشکل از کمک‌فنرهای جلوی USD از برند مارزوچی و کمک‌فنر تک در عقب، ترمزهای دوبل جلو با کالیپرهای نیسین و دیسک‌های مجزا، ترمز تک در عقب، ترمز ABS استاندارد، رینگ‌های ۱۷ اینچی و ارتفاع زین ۷۸۵ میلی‌متر است. وزن کلی این موتورسیکلت نیز ۱۷۵ کیلوگرم اعلام شده است. SRK 500 RA تنها یک مدل جدید نیست، بلکه نمایانگر جهتی نوین در سیر تحول فناوری موتورسیکلت‌هاست.

source

توسط khodrocamp.ir