موتورسیکلت QJ SRV 249؛ بررسی یکی از بهترین کروزرهای بازار

موتورسیکلت QJ SRV 249 از جمله جدیدترینهای کروزر بازار ایران بوده که توسط کویر موتور وارد بازار کشورمان شده است. این محصول اکنون یکی از پرفروشهای کروزر ایران محسوب میشود.
موتورسیکلتهای سبک کروزر، یکی از محبوبترین کلاسهای موتور برای علاقهمندان به سواری راحت و ظاهر کلاسیک هستند. این موتورها معمولاً دارای وزن متوسط و پیشرانههایی با حجمهای مختلف هستند که رانندگی آرام، کنترل پذیری قابل قبول و مصرف سوخت نسبتا مناسبی را فراهم میکنند. طراحی این موتورها در بیشتر اوقات با فرمان عریض، زین پایین و جایگاه قرارگیری پاها به سمت جلو طراحی شده و حس آرامش و تسلط بیشتری به موتورسوار میدهد.
سبک کروزر نه فقط برای سفرهای شهری، بلکه برای پیمودن مسیرهای برون شهری کوتاه نیز مناسب است. برندهایی مانند هوندا (مدل Rebel)، یاماها (مدل XV)، و تولیدکنندگان جدیدتر مانند Benda و QJmotor نیز مدلهای مشهوری در این کلاس دارند. بسیاری از موتورسواران ایرانی، سبک کروزر را به خاطر ظاهر جذاب، صدای موتور خاص و سهولت رانندگی در مسیرهای طولانی انتخاب میکنند.

موتورسیکلت QJ SRV یکی از همین مدل موتورهاست که محصولی نسبتا جدید در بازار کشورمان محسوب میشود. برند QJmotor از جمله شرکتهای بزرگ و شناخته شده چینی بوده که زیرمجموعههایی همچون بنلی(Benelli) و کیوی(Keeway) را نیز در اختیار داشته و خود یکی از زیرمجموعههای جیلی چین است.
موتورسیکلت QJ SRV 249 در سبک کروزر بوده که چند سالی است در ایران بواسطه مدلهایی نظیر بندا BD محبوبیت بالایی پیدا کردند. این موتورسیکلت در واقع همان بندا BD است تنها با کمی چهره کلاسیکتر و البته وزن سبکتر. QJ SRV 249 یکی از بهترین گزینههای صفرکیلومتر حال حاضر بازار کشورمان بوده که توسط کویر موتور وارد میشوند.
طراحی ظاهری

موتور QJ SRV از نظر طراحی ظاهری موتور سیکلتی است که علیرغم دارا بودن المانهای کلاسیک، چهره جذاب و گیرایی دارد. در نمای جلو فرم چراغ اصلی دایرهای شکل بوده که قسمت نوربالا و نورپایین آن توسط یک نوار LED دیلایت جدا شده و همچنین عبارت QJmotor هم در آن حک شده است. ضمن اینکه تمام نورهای این موتورسیکلت LED هستند.
باک QJ SRV 249 بسیار بزرگ و عضلانی طراحی شده و همچنین قسمت رادیاتور نیز با یک قاب عمودی مشکی پوشیده شده است. زین QJ SRV 249 به صورت فابریک به صورت یک نفره بوده که برای سرنشین دوم اصلا مناسب نیست و حتما باید با نمونههای افترمارکت جابجا شود. در قسمت پشت نیز چراغ اصلی به صورت عمودی و باریک طراحی شده که جلوه پشتی موتور را هم جذابتر کرده است.
ارگونومی و نشیمن
موتورسیکلت QJ SRV همانطور که پیشتر اشاره کردیم در کلاس کروزرها بوده و همین مورد سبب شده تا ارتفاع آن از سطح زمین کمتر از موتورهای استریت و اسپرت باشد و بنابراین کنترل فرد هنگام نشستن روی موتور بسیار عالی است. فرمان هم ارتفاع بالایی نداشته و در بلندمدت در همین حالت استاندارد اذیت کننده برای راننده نیست و دستها خسته نخواهد کرد.

صفحه کیلومتر شمار QJ SRV از نوع تمام دیجیتال بوده و اطلاعاتی نظیر ساعت، دور موتور، سرعت لحظهای و … را نشان میدهد اما بزرگترین ضعف آن نداشتن درجه آب بوده که برای برخی افراد کمی اذیت کننده است. همچنین اطراف کلاستر این موتور هم چراغهایی نظیر راهنما، چراغ چک و … نیز وجود دارد. فرمان این موتورسیکلت هم کلیدهای مختلفی را میزبانی میکند.


سمت راست فرمان کلید قطع کن موتور، کلید چراغها، فلاشر و استارت به کار رفته و در سمت چپ نیز کلیدهای کنترل کلاستر، نور بالا، نور بالای لحظهای، راهنما و بوق به کار رفتهاند. ضمن اینکه زاویه فرمان هم در چند حالا قابل کنترل و تنظیم است.
مشخصات فنی موتورسیکلت QJ SRV 249

موتورسیکلت QJ SRV 249 در بخش فنی به یک انجین ۲ سیلندر V مجهز شده که حجم آنها ۲۴۹ سی سی و حداکثر توان آن نیز ۲۲ اسب بخار است. سیستم خنک کاری این موتورسیکلت با آب بوده که یکی از نکات مثبت این موتور سیکلت نسبت به برخی رقباست. گیربکس QJ SRV 249 نیز از نوع ۶ سرعته بوده که مشابه دیگر موتورسیکلتها یک دنده پایین و پنج دنده بالاست.
دیگر نکته مثبت QJ SRV 249 سیستم انتقال قدرت آن بوده که توسط تسمه انجام شده و به همین خاطر نه خبری از تقه بوده و نه سر و صدا در نتیجه سواری بسیار نرم و لذت بخش است. تعلیق جلوی QJ SRV هم از نوع تلسکوپی وارونه بوده و ترمزهای هر دو چرخ نیز از نوع دیسکی به همراه ABS است که عملکردی عالی و بی نقص دارند.
وزن خشک این موتور سیکلت حدود ۱۵۹ کیلوگرم بوده و به سبب ارتفاع پایینی که از سطح زمین دارد چندان کنترلش برای افراد قد متوسط و کوتاه دشوار نیست. البته همین ارتفاع کوتاه سبب شده تا این موتور برای خارج جاده گزینه مناسبی نباشد که البته طبیعی است چرا که شما با یک موتورسیکلت کروزر طرف هستید.

ظرفیت باک QJ SRV 249 حدود ۱۴ لیتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی این موتور هم نزدیک به ۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است. فاصله بین دو محور در این موتور ۱۴۰۰ میلیمتر بوده و یکی از نکات منفی آن زین فابریک آن بوده که به صورت ۱.۵ نفره است و برای سرنشین اصلا مناسب نیست.
انجین | دو سیلندر، چهار زمانه |
حجم سیلندر | ۲۴۹ سیسی |
حداکثر توان | ۱۶.۵۷ کیلووات (۲۲ اسب بخار) در ۸۵۲۲ دور بر دقیقه |
سیستم خنک کننده | آب خنک |
انتقال قدرت | جعبه دنده دستی ۶ سرعته |
سیستم استارت | استارت الکتریکی |
صفحه سنجشگرها | دیجیتال |
سطح آلایندگی | EURO 4 |
سیستم تعلیق جلو | کمک فنرهای تلسکوپی وارونه |
ویژگیهای ترمز | ترمز ضد قفل (ABS) |
تایر جلو | ۱۲۰/۸۰-۱۶ |
تایر عقب | ۱۵۰/۸۰-۱۵ |
تجربه سواری
هنگام استارت QJ SRV 249 صدای اگزوزها به صورت فابریک چندان بم نبوده اما جذاب است. کلاچ عملکرد بسیار نرمی داشته و با گذاشتن موتور در دنده یک موتور آماده حرکت است. یکی از جذابیتهای QJ SRV 249 شتاب بالا و سرعت زیاد آن بوده که با تعویض به موقع دندهها صورت میپذیرد. ضمن اینکه سنسور جک نیز در این موتور به کار رفته است.
هنگام دنده کشی و تعویض دندهها متاسفانه گاهی موتور گوش به فرمان نبوده و تعویض دندهها با تاخیر و یا لگ روبرو هستند. کیلومتر شمار اطلاعات خوبی را نمایش داده و نور آن هم در شب کاملا کافی و مناسب است اما همانطور که اشاره کردیم متاسفانه دمای آب در این کلاستر وجود نداشته و تنها چراغ جوش تعبیه شده است.

ترمز گیری در این موتورسیکلت کاملا به موقع و عالی بوده و سیستم ABS آن بدون نقص عمل میکند. البته سیستم ترمز CBS در این موتورسیکلت وجود نداشته و در هنگام ترمز نیاز است تا هر دو ترمز با هم همزمان گرفته شوند تا این عملکرد عالی خود را نشان دهد! ضمن اینکه نور موتور هم در نور پایین و هم در نور بالا LED بوده و در شب پوشش بسیار خوبی از جلو دارند.
مزایا و معایب QJ SRV 249
مزایا | طراحی زیبا شتاب عالی ترمزهای قدرتمند استفاده از تسمه به جای زنجیر |
معایب | زین فابریک با ارگونومی پایین نشان ندادن درجه آب تقه در دنده کشی |
qj srv 249 کویر موتور موتورسیکلت QJ SRV 249
source