
در شرایطی که قیمت لوازم یدکی در بازار هر روز بیشتر میشود و بسیاری از رانندگان با مشکل پیدا کردن قطعات خودرو مواجهاند، حالا یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، انگشت اتهام را به سمت دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا گرفته است. او میگوید که این شرکتها با تأخیر در پرداخت مطالبات قطعهسازان، به مشکلات زیادی در بازار دامن زدهاند.
چرا لوازم یدکی گران و کمیاب شدهاند؟
سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن، در گفتوگویی رسمی اعلام کرده که:
- پرداختهای دیرهنگام ایرانخودرو و سایپا به قطعهسازان باعث شده کارخانههای تأمینکننده قطعات به مرز ورشکستگی برسند.
- بسیاری از مدیران این شرکتها به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهیهایشان، دچار مشکلات حقوقی شدهاند؛ از جمله صدور چک برگشتی و حتی خطر زندان.
- نتیجهی این شرایط، گرانی قطعات در بازار و کاهش دسترسی مردم به لوازم یدکی خودرو شده است.
وقتی تولیدکننده قطعه، قربانی سیاستهای اشتباه میشود
بر اساس صحبتهای این نماینده مجلس:
به جای اینکه به قطعهسازان مشوق و حمایت بدهند، با آنها مثل افراد نیازمند برخورد میشود.
او تأکید کرده که قطعهسازان ستون فقرات صنعت خودرو هستند. بدون آنها، تولید خودرو از حرکت میایستد و کیفیت هم افت میکند.
نمونهای از این وضعیت، یک قطعهسازی در آذربایجان غربی است که ۴۰ قطعه مختلف موردنیاز خودروسازان را تولید میکند، اما به دلیل بدقولی در پرداخت مطالبات، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
نقش خودروسازان در بحران فعلی
نماینده ارومیه معتقد است که:
- گرانی و کمبود لوازم یدکی خودرو، بیش از هر چیز ناشی از ضعف مدیریت در خودروسازیهای بزرگ کشور است.
- در واقع این شرکتها با عدم همکاری درست با تأمینکنندگان قطعات، هم کیفیت خودروها را تهدید میکنند و هم بازار قطعه را به آشوب میکشند.
واکنش مجلس به وضعیت بازار قطعات
طبق گفتههای آقای ذاکر، کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار است به این موضوع ورود رسمی کند و:
- از وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) و مدیران عامل خودروسازها دعوت کند تا در اینباره پاسخگو باشند.
- وضعیت بازار لوازم یدکی، چرایی گرانی قطعات و چالشهای قطعهسازان را مورد بررسی دقیق قرار دهد.
جمعبندی:
اگر بخواهیم همه چیز را به زبان ساده بگوییم:
دلیل اصلی گرانی لوازم یدکی این است که خودروسازها، بدهیهای خود به قطعهسازان را با تأخیر زیاد پرداخت میکنند.
این باعث شده قطعهسازها درگیر بدهی، کمبود سرمایه و حتی خطر ورشکستگی شوند.
در نتیجه، تولید قطعات کاهش یافته و همین موضوع باعث افزایش قیمت در بازار شده است.
مجلس وعده داده که این موضوع را پیگیری کند و وزیر صمت و خودروسازان باید پاسخگو باشند.
پیشنهاد به مصرفکنندگان:
- اگر قطعهای کمیاب یا گران شده، احتمالاً ریشهاش نه در بازار آزاد، بلکه در مشکلات بین خودروساز و قطعهساز است.
- بهتر است بهجای خرید قطعات متفرقه و بیکیفیت، کمی صبر و بررسی انجام دهید یا با تعمیرکاران معتبر مشورت کنید.
source