شرکت BYD که حالا به عنوان یکی از بزرگ ترین بازیگران صنعت خودروی برقی جهان شناخته میشود، این روزها تنها روی آسفالت فعال نیست، بلکه به دریاها نیز گام گذاشته است. کشتی خودروبر Shenzhen جدیدترین برگ برنده این برند برای تقویت صادرات جهانیاش به شمار میرود؛ کشتیای که هم از نظر ابعاد و هم از لحاظ تکنولوژی، یک پروژه جاه طلبانه و پیشرفته محسوب میشود.
مشخصات ابر کشتی شنزن
شنزن (Shenzhen) چهارمین کشتی حمل خودروی BYD تا به امروز است و با 220 متر طول، 37.7 متر عرض و ظرفیت حمل 9200 خودرو بزرگ ترین کشتی خودروبر تخصصی حال حاضر دنیاست.
وزن این غول آهنی به حدود 88 هزار تُن وزن میرسد و با 16 عرشه، فضایی معادل ۲۰ زمین فوتبال را در دل خود جای داده است!
هدفگذاری دقیق برای بازارهای جهانی
با افزایش تقاضا برای محصولات BYD در بازار های جهانی از جمله برزیل، این خودروساز چینی تصمیم گرفته ناوگان اختصاصی حمل و نقل خود را توسعه دهد تا بتواند در سریع ترین زمان ممکن به سفارشها پاسخ دهد. کشتی شنزن در اولین سفر رسمی خود در پایان ماه گذشته به برزیل رسید و موجی از توجه رسانهای را نیز به همراه داشت.
جالب است بدانید BYD پیش از این با اجاره(Lease) کشتیهای حمل خودرو، برای هر خودرو مبلغی حدود 2 هزار دلار هزینه حمل پرداخت میکرد. اما حالا با راهاندازی ناوگان اختصاصی این هزینه به حدود هزار دلار کاهش داده است؛ حرکتی اقتصادی و استراتژیک برای کنترل بهتر زنجیره تامین.
سوخت پاک برای آیندهای سبزتر
همانطور که خودروهای BYD به بهره وری بالا و مصرف بهینه بر پایه انرژی های نو معروف هستند، کشتی Shenzhen نیز بر پایه فناوریهای نوین توسعه یافته است. این کشتی از سیستم پیشرانه دوگانه (سوخت فسیلی و LNG) بهره میبرد تا کمترین میزان آلایندگی و مصرف سوخت را به همراه داشته باشد. این موضوع BYD را نه تنها در زمینه خودرو، بلکه در حمل و نقل دریایی نیز به یک برند پایدار و دوستدار محیط زیست تبدیل کرده است.
مدلهایی که در سفر اول حمل شدند
در نخستین مأموریت شنزن به برزیل، چندین مدل محبوب BYD مانند دلفین، چین L، سیل و سانگ پلاس حمل شدند. جالبتر آنکه بی وای دی سانگ پلاس، دقیقاً همان مدلی است که هماکنون توسط شرکت تیگارد موتور در بازار ایران نیز عرضه میشود و نشاندهنده نقش پررنگ این محصول در استراتژی جهانی BYD دارد.
گسترش بیشتر کشتی های بی وای دی
جدا از Shenzhen، دو کشتی دیگر BYD با نامهای BYD Xi’an و BYD Changsha نیز در ماه ژوئن ۲۰۲۵ وارد مرحله آزمایشهای دریایی شدند. این دو کشتی هم ظرفیتی مشابه (9200 خودرو) دارند و به زودی به ناوگان بینالمللی BYD خواهند پیوست. با تکمیل این برنامه، BYD در مسیر تبدیل شدن به اولین خودروساز با ناوگان اختصاصی حمل خودرو در سطح جهانی گام بلندی برخواهد داشت.
source