گزارش عملکرد پلتفرم سوییچ، که در زمینه معاملات و خدمات آنلاین خودرو فعالیت میکند، منتشر شد

بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۳ سالی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشت؛ از رکود نسبی در خرید و فروش تا نوسانات نرخ ارز و ورود برندهای خاص، همه بر تصمیمگیری خریداران و فروشندگان تأثیرگذار بودند. در این میان، پلتفرم «سوییچ» با ثبت دادههای قابلتوجه از بیش از ۲ همت معامله، روایتی بیواسطه از سلیقه، رفتار و ترجیحات مصرفکنندگان ایرانی ارائه میدهد.
سال ۱۴۰۳ را میتوان یکی از سالهای پیچیده و متضاد بازار خودرو در ایران دانست. در حالی که در بسیاری از ماهها قیمتها در یک بازه محدود ۵ درصدی نوسان داشتند، برخی از خودروهای خاص، لوکس یا حتی داخلی پرتقاضا، شاهد افت یا جهشهای مقطعی قابلتوجه بودند. سوییچ، بهعنوان یکی از بازیگران فعال در پلتفرمهای خرید و فروش خودرو، نهتنها از منظر حجم معامله قابلتوجه ظاهر شد، بلکه دادههایی شفاف از رفتار بازار ارائه داد که برای تحلیلگران، مصرفکنندگان و فعالان صنعت خودرو ارزشمند است.
نگاهی به بازار خودرو در سال ۱۴۰۳
براساس گزارش عملکرد سوییچ، قیمت خودروهای ایرانی در سال گذشته در بازهای تقریباً ثابت باقی ماندند؛ با نوسانی در محدوده ۵ درصد. البته خودروهای پرفروش در میانه سال کاهش قیمتی تا حدود ۲۰ درصد را تجربه کردند، اما با افزایش نرخ دلار، دوباره به سطوح ابتدایی بازگشتند.
این نوسانات در خودروهای مونتاژی بیشتر دیده شد؛ مدلهایی از برندهای چینی و مونتاژ داخل که در برخی مواقع تا ۲۰ درصد اختلاف قیمت را بین سقف و کف تجربه کردند. اما شگفتانگیزترین بخش بازار، مربوط به خودروهای وارداتی بود؛ افت قیمتی تا ۵۰ درصد نسبت به ابتدای سال، نمایانگر رکودی کمسابقه در این دسته بود.
آمار معاملات سوییچ؛ عددی فراتر از انتظار
ارزش کل معاملات انجامشده در سوییچ طی سال ۱۴۰۳، به ۲ هزار میلیارد تومان رسید؛ رقمی که نشان میدهد سهم این پلتفرم در خرید و فروش خودرو در ایران فراتر از یک پلتفرم اینترنتی ساده است. از این میان، ۴۲ درصد معاملات مربوط به خودروهای ایرانی و ۵۸ درصد مربوط به مونتاژیها و وارداتیها بوده است. نکته جالب اینکه در میان خودروهای ایرانی، ایرانخودرو با ۷۰ درصد، سهم غالب بازار را به خود اختصاص داده است.
در میان مونتاژیها نیز کرمانموتور (۲۸ درصد)، مدیرانخودرو (۲۳ درصد) و بهمن موتور (۱۳ درصد) پیشتاز بودهاند. وارداتیهای بازار نیز تحت سلطه برندهای کرهای (۵۲ درصد) و ژاپنی (۳۰ درصد) بودهاند.
خاصترین و گرانترین خودروها
در میان خاصترین و گرانترین خودروهای معاملهشده در این پلتفرم، نامهایی چون پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۱۴.۵ میلیارد تومان به چشم میخورد. پس از آن، لندکروزر GXR مدل ۲۰۱۱ با ۱۱ میلیارد تومان و BMW X۴ با ۱۰.۹ میلیارد تومان قرار دارند.
خودروهایی مانند مازراتی گرن کبریو، BMW i۸، لوتوس الیزه، مرسدس بنز پاگودا و لینکلن کانتینال نیز در فهرست خاصترین مدلهایی هستند که از طریق سوییچ خرید و فروش شدهاند؛ گواهی بر اینکه بازار خودروهای لاکچری و کلاسیک، هرچند محدود، اما همچنان در ایران مشتریان خاص خود را دارد.

رفتار خریداران و فروشندگان
سوییچ در گزارش خود به تفکیک جنسیتی رفتار کاربران نیز اشاره کرده است. در سال ۱۴۰۳، ۷۲ درصد از معاملات توسط آقایان و ۲۸ درصد توسط بانوان انجام شده است. نکته قابلتوجه آنجاست که در میان بانوان، ۵۶ درصد فروشنده و ۴۴ درصد خریدار بودهاند، در حالی که این نسبت در میان آقایان تقریباً برابر بوده است.
در بحث نقدی یا اقساطی بودن خریدها، ۹۶ درصد معاملات نقدی و تنها ۴ درصد به صورت اقساطی انجام شدهاند؛ آماری که نشان میدهد افراد همچنان ترجیح میدهند برای خرید خودرو از روش نقدی استفاده کنند. به نظر میرسد با شرایطی که پلتفرم سوییچ برای خرید اقساطی خودرو در نظر گرفته است در سالهای آینده بتوان این انتظار را داشت که سهم خرید اقساطی افزایش قابل توجهی داشته باشد.
سوییچ برای پاسخ به این نیاز، دو مدل خرید اقساطی را به کاربران خود ارائه داده است. در مدل اول، امکان خرید اقساطی یکساله با چک صیادی و بدون نیاز به مدارک اضافی فراهم شده است؛ مدلی ساده و سریع برای افرادی که تمایل دارند فرآیند خرید خودرو را بدون بروکراسی انجام دهند.
در مدل دوم اما کاربران میتوانند خودرو موردنظر خود را در بازه یک تا سه ساله بهصورت بانکی خریداری کنند. امکان خرید اقساطی خودرو برای نیروهای سازمانها نیز از دیگر روشهایی است که سوییچ با ارائه آن تلاش کرده امکان خرید خودرو برای افراد را تسهیل کند. به این ترتیب، سوییچ تلاش کرده تا هم راهکارهای سریع و آسان، و هم گزینههای ساختاریافته بانکی و سازمانی را برای طیفهای مختلف مشتریان فراهم کند.
طبق دادههای این گزارش، ۷۰ درصد از مشتریان سوییچ ساکن مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران بودهاند. این تمرکز جغرافیایی با سایر دادههای گزارش نیز همخوانی دارد: علاقه به خودروهای خاص، سهم بالای خودروهای وارداتی و حضور برندهای گرانقیمت.
هیوندای با ۲۴ درصد بازدید، پربازدیدترین برند در سایت سوییچ در سال ۱۴۰۳ بوده و پربازدیدترین آگهی فروش نیز ۱۵۰۲ بازدیدکننده داشته است.
تجربه دیجیتال و توسعه خدمات
میثم شفیق، همبنیانگذار و مدیرعامل سوییچ در اینباره میگوید: «سال ۱۴۰۳ برای سوییچ، سالی پربار و تحولآفرین بود. با توسعه زیرساختها و طراحی سایت جدید، تجربه کاربران را به سطح تازهای رساندیم. همچنین خدماتی مانند «سوییچ یار» و «سوییچ همراه» طراحی شدند تا نگهداری و خرید و فروش خودرو سادهتر و امنتر از همیشه باشد.»
یکی از اقدامات برجسته سوییچ در این سال، راهاندازی دوباره همکاری با دیجیکالا بود. سوییچ، حالا تنها تأمینکننده بخش فروش خودرو در این پلتفرم بزرگ است.
از دیگر قابلیتهای معرفیشده در سوییچ میتوان به نمایش تصاویر ۳۶۰ درجه از خودرو در آتلیه اختصاصی، استعلام سوابق خودرو و کارشناسی فنی و بدنه در محل اشاره کرد؛ خدماتی که تجربهای مدرن از خرید و فروش خودرو را برای کاربر ایرانی فراهم میکند. به این شکل که افراد با مراجعه به پلتفرم سوییچ امکان بررسی کامل بدنه و همچنین فضای داخل خودروهای مورد نظر خود را دارند. این امکان برای اولین بار توسط پلتفرم سوییچ در ایران امکانپذیر شده است

نگاه به آینده
براساس گفتههای شفیق، تمرکز سوییچ در سال آینده نیز بر توسعه خدمات دیجیتال و تخصصی خواهد بود. بهویژه در حوزه فروش سازمانی و فراهمسازی تسهیلات اعتباری برای کارکنان شرکتها، سوییچ در حال طراحی ساختارهای نوینی است.
همچنین انتظار میرود با افزوده شدن قابلیتهایی مانند نمایش قیمت روز خودروی صفر و تحلیل قیمت خودروهای کارکرده، تحلیلپذیری بازار برای مصرفکنندگان به شکل محسوسی ارتقاء یابد و افراد بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری مراحل خرید خودروی مورد نظر خود را پشت سر بگذارند.
این روزها که تجربه دیجیتال و دادهمحوری، دو اصل اساسی تجارت و مصرف محسوب میشوند، عملکرد سوییچ در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که صنعت خودرو در ایران نیز به سمت شفافیت، سرعت و هوشمندی حرکت میکند.
علاقهمندان میتوانند برای مطالعهی کامل این گزارش به لینک آن در سایت سوییچ به آدرس https://www.switch.ir/mag/switch-annual-report-1403 مراجعه کنند.
پلتفرم سوییچ معاملات و خدمات آنلاین خودرو
source