
سالها پیش، تفاوت بین خودروی خیابانی و خودروی مسابقهای آنقدرها هم مشخص نبود. مخصوصاً در مسابقاتی مثل لمانز (Le Mans)، تا قبل از دهه ۱۹۶۰ مسیر خودروهای خیابانی و ماشینهای مسابقهای حرفهای خیلی از هم جدا نشده بود. اما امروز، خودروهایی که در صدر رقابتهای پیست «لا سارته» قرار میگیرند، شباهت بیشتری به ماشینهای فرمول یک دارند تا مثلاً یک پورشه ۹۱۱.
و دقیقاً به همین دلیل است که پورشه ۹۶۳ RSP تا این اندازه خاص و قابل توجه است. این خودرو، همان پورشه ۹۶۳ است که برای کلاس LMDh در مسابقات استقامت طراحی شده، با این تفاوت که حالا کمی رامتر شده تا بتوان آن را در خیابان هم راند؛ البته با پلاک فرانسوی و مجوزهای خاص.
تولد یک ایده دیوانهوار!
پارسال در مسابقه پایانی فصل IMSA یعنی «پتی لمانز» (Petit Le Mans)، گروهی از مسئولان پورشه گرد هم آمدند تا ببینند چطور میشود پنجاهمین سال ساخت نسخه خیابانی از پورشه ۹۱۷ را جشن گرفت. در آن زمان، پورشه نسخهای خاص از ۹۱۷ را برای کنت روسی (وارث شرکت مشروبات Martini & Rossi) ساخت؛ ماشینی کاملاً مسابقهای که با کمی تغییرات جزئی توانست پلاک آلاباما بگیرد و در خیابان رانده شود!
تیمو رش، مدیرعامل پورشه در آمریکای شمالی، درباره لحظه شکلگیری این پروژه میگوید:
«در تاریخ ۱۲ اکتبر، چند نفر از ما کنار هم نشستیم و شروع کردیم به ایدهپردازی: چطور میشه چنین داستانی رو امروز دوباره زنده کرد؟ همونجا پروژهای شروع شد که فقط چند نفر ازش خبر داشتند.»
پروژهای مخفی در دل پورشه
در آلمان به چنین پروژههایی میگویند “زیردریایی”؛ پروژهای کاملاً پنهانی که فقط وقتی واقعاً لازم باشد از زیر سطح بیرون میآید.
تیم خیلی زود به این نتیجه رسید که امکان ساخت نسخه کاملاً قانونی و جادهای از ۹۶۳ وجود ندارد، چون این ماشین اساساً هیچ شباهتی به استانداردهای خودروهای خیابانی ندارد. بنابراین، پورشه تصمیم گرفت نسخهای تکنمونه بسازد که تا حد ممکن به نسخه مسابقهای نزدیک باشد، اما اجازه تردد محدود در خیابان را هم داشته باشد.
ماشین مخصوص «کاپیتان»
طبیعتاً برای ساخت چنین ماشینی، همکاری با تیم پورشه پنکسه موتوراسپورت (Porsche Penske Motorsport) ضروری بود. و چه کسی بهتر از خود «راجر پنکسه» (Roger Penske) برای مالکیت این خودرو؟ به همین دلیل، اسم خودرو هم برگرفته از اسم اوست: RSP یعنی Roger Searle Penske.
این خودرو نه روی شاسی قدیمی، بلکه بر پایه شاسی کاملاً جدیدی ساخته شد. طراحی آن را تیم پورشه Exclusive Manufaktur با مدیریت «گرنت لارسن» انجام داد، اما خودرو در مرکز پورشه آمریکا در آتلانتا مونتاژ شد؛ آنهم پشت دیوارهای موقتی تا بقیه کارمندان هم از پروژه بویی نبرند!
تبدیل یک ماشین مسابقهای به خودرو خیابانی
«ما مجبور شدیم سیستم تعلیق، فرمان و تجهیزات داخلی رو طوری تغییر بدیم که ماشین توی خیابون هم بشه استفاده کرد، بدون اینکه اصالت مسابقهای خودش رو از دست بده.»
— جاناتان دیوگید، مدیر Porsche Penske Motorsport
البته، کیفیت نهایی این ماشین با نسخههای مسابقهای فرق زیادی دارد. درحالیکه بدنه مدلهای مسابقهای فقط با برچسبهای وینیل پوشیده میشود، بدنه RSP با دقت سمبادهزنی شد و با رنگ نقرهای خاص «Martini Silver» رنگآمیزی شده؛ همان رنگی که روی پورشه ۹۱۷ روسی دیده بودیم. داخل کابین هم با آلکانترا و چرم کرمرنگ تزئین شده و حتی یک جا لیوانی چاپ سهبعدی هم دارد!
از لحاظ بدنه، چند تغییر ضروری ایجاد شده. مثلاً در مدل مسابقهای، برای جلوگیری از بلند شدن خودرو هنگام چرخش، بالای گلگیرها شکافهای بزرگی وجود دارد. اما در RSP، این شکافها بسته شدهاند تا ظاهر جادهایتری داشته باشد؛ البته بدون از بین بردن تهویه مناسب.
مشخصات فنی پورشه ۹۶۳ RSP
مشخصات فنی |
توضیحات |
پیشرانه |
موتور ۸ سیلندر V شکل با توربوشارژر دوقلو |
حجم موتور |
۴.۶ لیتر |
سیستم هیبریدی |
موتور الکتریکی و تجهیزات برقی از Bosch |
باتری |
باتری لیتیوم یونی ۸۰۰ ولت از Fortescue Zero |
گیربکس |
گیربکس ۷ سرعته ترتیبی (Sequential) از XTrac |
قدرت تقریبی |
حدود ۷۰۰ اسب بخار (با توجه به مدل مسابقهای) |
رینگ |
۱۸ اینچ از برند OZ |
تایر |
تایرهای بارانی میشلن (Michelin) |
ارتفاع سواری |
تا حد امکان بالا رفته برای تردد شهری |
تجهیزات ایمنی |
بوق، چراغ راهنما و جایگاه نصب پلاک جلو و عقب |
موتور برگرفته از ابرخودرو ۹۱۸ اسپایدر
موتور ۸ سیلندر این خودرو در اصل از پورشه ۹۱۸ Spyder گرفته شده که خودش بر پایه خودروی مسابقهای RS Spyder LMP2 طراحی شده بود. حدود ۸۰٪ قطعات این موتور با مدل ۹۱۸ مشترک است، بنابراین برای تطبیق با سوخت معمولی (بنزین شهری)، نیاز به تنظیمات خاصی بود ولی کار نشدنی نبود.
سیستم هیبریدی خودرو هم طوری تنظیم شده که نرمتر کار کند و برای رانندگی شهری مناسبتر باشد.
روشن کردنش آسان نیست!
برخلاف پورشه ۹۱۷ که با یک کلید سبکسازیشده روشن میشد، استارت زدن این خودرو به لپتاپ و حضور تیم فنی نیاز دارد. ولی خب وقتی راجر پنکسه خودش پیست و تیم مسابقهای دارد، مشکلی برای راه انداختنش نیست!
تردد قانونی در خیابان؛ البته فقط در فرانسه
پورشه توانست مجوز موقت از دولت فرانسه بگیرد تا این خودرو در اطراف پیست لمانز رانده شود؛ آنهم با پلاک مخصوص خودروهای آزمایشی کارخانهای. تیمو برنهارد، راننده سابق پورشه، پشت فرمان ۹۶۳ RSP نشست و در کنار پورشه ۹۱۷ روسی در جاده رانندگی کرد.
«رانندگی کنار پورشه ۹۱۷ روی جاده عمومی، تجربهایه که تا آخر عمر یادم میمونه. ماشین حس خیلی بهتری نسبت به مدل مسابقهای داشت و رانندگی باهاش آسونتر بود.»
— تیمو برنهارد، سفیر برند پورشه
آینده پروژه؛ شاید، شاید نه
در حال حاضر، برنامهای برای ساخت نسخه دوم از این خودرو وجود ندارد، اما مسئولان پورشه در را کاملاً نبستهاند.
«این پروژه خاص بود و دوباره همون ماشین ساخته نمیشه. ولی خب، هیچوقت نگید هیچوقت!»
— اورس کوراتله، مدیر پروژه LMDh پورشه
برنامههای نمایش عمومی
پورشه ۹۶۳ RSP قبل از تحویل به پنکسه، در چند رویداد مهم به نمایش درمیآید:
- نمایش در پیست لمانز
- حضور در فستیوال سرعت گودوود (Goodwood Festival of Speed)
- رانندگی در هفته خودرو مونتری (Monterey Car Week) در آمریکا
جمعبندی
پورشه ۹۶۳ RSP فراتر از یک خودروی خاص یا لوکس است. این خودرو، یک نمایش تمامعیار از تلفیق دنیای مسابقه و خیابان است. پروژهای که با الهام از گذشتهای پرافتخار، یکی از منحصربهفردترین ماشینهای دنیا را به وجود آورد. اگر علاقهمند به ماشینهایی هستید که هم میراث دارند و هم تکنولوژی پیشرفته، ۹۶۳ RSP دقیقاً همان چیزیست که باید دربارهاش بدانید.
منبع ترجمه: motor1
source