
برداشت اختصاصی برند چینی از کلاچ هوشمند هوندا؛ بندا وارد میدان میشود.
شاید برای بسیاری از موتورسواران، کار با کلاچ دیگر کاملاً غریزی شده باشد، اما اگر کمی به عقب برگردیم و اولین تجربهمان از سوار شدن بر موتورسیکلت را به یاد آوریم، یا حتا نگاهی به صدها ویدیوی دستوپا زدن تازهکارها در شبکههای اجتماعی بیاندازیم، یادمان میافتد که پیدا کردن تعادل بین گاز دادن و رها کردن کلاچ یکی از سختترین مهارتهایی است که موتورسواران تازهکار باید به آن مسلط شوند.
حرکت نرم از حالت توقف یا کنترل کلاچ در ترافیک شهری برای تازهکارها اغلب چالشبرانگیز است. حتا برای موتورسواران باتجربه هم این فرآیند، مخصوصاً در ترافیکهای سنگین شهری، میتواند به خستگی واقعی و حتا آزار فیزیکی منجر شود. همین مسئله است که باعث شده سازندگان موتورسیکلت بهدنبال راههایی برای سادهتر کردن فرآیند رانندگی بروند؛ راههایی مثل گیربکسهای خودکار و نیمهخودکار که هم برای قشر مسنترِ موتورسواران جذاب است، و هم برای کسانی که میخواهند لذت موتورسواری را تجربه کنند، اما حوصله درگیری با سیستم دنده عوضکردنهای قدیمی را ندارند.

در این میان، کلاچ هوشمند هوندا (Honda E-Clutch)، که اولینبار روی مدلهای CB650R و CBR650R معرفی شد و حالا روی موتورسیکلتهایی مثل Rebel 300 و CL300 هم دیده میشود، یک راهکار هوشمندانه ارائه داده است: این سیستم بهنوعی ترکیبی از اتوماتیک و دستی است. هم کلاچ بهصورت خودکار عمل میکند و هم همچنان امکان استفاده از پدال تعویض دنده سنتی وجود دارد. به زبان ساده، موتورسیکلت را به اندازه یک اسکوتر ساده کرده، اما همچنان لذت کنترل دستی را هم حفظ کرده است.
حالا نوبت برندهای دیگر رسیده است تا دستبهکار شوند. بندا (Benda)، برند چینی در حال معرفی سیستم مشابهی است که قرار است روی محصول جدیدش به نام Graystone 707 استفاده شود؛ یک کروزر ۶۹۲ سیسی V-تویین که اولینبار در نمایشگاه موتورسیکلت پکن رونمایی شد و بهزودی نسخه تولیدی آن نیز معرفی میشود. نکته جالب اینکه، یکی از ویژگیهای اصلی این موتورسیکلت، کلاچی بسیار شبیه به E-Clutch هونداست؛ با همان مزایا و کاربردها.

در تصاویری که از موتور Graystone 707 منتشر شده است، مکانیزمی در سمت درپوش کلاچ دیده میشود که معمولاً جای بازوی عملکننده کلاچ است. بهنظر میرسد مانند سیستم هوندا، اینجا هم دو موتور برقی وظیفه درگیر و آزاد کردن کلاچ را از طریق یک مجموعه چرخدنده بر عهده دارند. با این حال، برخلاف هوندا که از کابل استفاده میکند، در مدل بندا یک کلاچ هیدرولیکی با اهرم دستی و مخزن روغن دیده میشود، یعنی هنوز امکان کنترل دستی کلاچ هم برای موتورسوار باقی مانده است.

اما بندا به همین اکتفا نکرده است؛ Graystone 707 همچنین به کمکفنرهای عقب با تعلیق بادی مجهز شده است؛ چیزی که خود شرکت از آن بهعنوان اولین نمونه در دنیا برای یک موتور دو کمک یاد میکند. هر کمکفنر دارای مخزن هوای اختصاصی است و طبق اطلاعات منتشرشده: «مخزن های هوای تطبیقپذیر متعددی بهصورت هوشمند وضعیت موتور را بسته به شرایط مسیر تنظیم میکنند تا امنیت و راحتی حداکثری فراهم شود.»
این سیستم با یک واحد اندازهگیری ششمحوره (۶-Axis IMU) یکپارچه شده است که هم روی عملکرد کلاچ و هم سیستم تعلیق تأثیر میگذارد. سیستم کروز کنترل هم در این مدل وجود دارد و از طریق یک کنترلر در سمت چپ فرمان فعال میشود؛ همانجایی که میتوان بین حالتهای مختلف کلاچ جابهجا شد.
در حال حاضر، برند بندا با مدلهایی مانند Chinchilla 300 ،Chinchilla 500 و Napoleonbob 500 در حال ورود به بازار آمریکا از طریق نمایندهاش، Keeway America، است. اگرچه هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه Graystone 707 حتا در بازار داخلی چین اعلام نشده است، اما با توجه به ویژگیهای فنی و طراحی پیشرفتهاش، بدون تردید یکی از گزینههای صادراتی آینده به جهان خواهد بود.
نوشته بندا Graystone 707؛ کروزر جدید چینی با کلاچ خودکار اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source