به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رضا رضایی، با بیان این مطلب افزود: صنعت خودرو یکی از صنایع استراتژیک و پیشرو در جهان است که در پیوندی تنگاتنگ با فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست یافته است.

وی که در همایش صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران سخن می گفت، تصریح کرد: صنعت خودرو با گردش مالی حدود ۳۵۰۰ میلیارد دلار و صادرات ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بین کشورها، یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تأمین در دنیاست. این صنعت همچنین پس از فناوری اطلاعات و داروسازی، بیش‌ترین سهم را در سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه دارد.

این پیشکسوت صنعت قطعه سازی کشور در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی به توان داخلی و دانش بومی در قطعه‌سازی تاکید کرد: صنعت قطعه سازی ایران دارای زیرساخت‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی و دانش‌محور است اما این زیرساخت‌ها در حال فرسایش و از بین رفتن است.

رضایی با بیان اینکه سیاست‌هایی مانند واردات خودروهای دست‌دوم، بدون توجه به تأثیر آن بر صنعت داخلی، راهبردی خطرناک است که می‌تواند ریشه تولید را بسوزاند، تصریح کرد: هم اکنون نزدیک به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی مشغول به کارند، اما ناترازی‌ها و سیاست‌های نادرست، این سرمایه انسانی و اقتصادی را تهدید می‌کند. بنابراین لازم است تصمیم‌گیران کشور این صنعت را دریابند؛ صنعتی که از نظر فناوری، نوآوری و خلق ارزش، می‌تواند کشور را از بحران‌های اقتصادی خارج کند.

بیشتر بخوانید: ام الفساد صنعت خودرو چیست؟

وی در ادامه با انتقاد از زنجیره دلالی و نبود قراردادهای شفاف در صنعت خودرو و قطعه سازی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل سیاست های نادرست در بازار خودرو نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از این صنعت نصیب دلالان شده است. سوال این است که چطور چنین اتفاقی رخ داده است؟ آیا ناشی از نبود قراردادهای پایدار نیست؟

این فعال در صنعت قطعه سازی کشور خاطرنشان کرد: در صورت حمایت و به روزرسانی تکنولوژی و حذف پلتفرم های قدیمی، صنعت خودرو ایران توان پاسخگویی به تولید یک‌میلیون و ۵۰۰ تا یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو را در سال دارد.

امیرحسن کاکایی

ضرورت اصلاح هر چه سریع تر سیاست قیمت گذاری خودرو 

در ادامه این همایش، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، با انتقاد از نبود برنامه ای اساسی و مشخص برای حل مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی کشور خواستار بحث و بررسی درباره جایگاه این صنعت در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور شد و تاکید کرد: صنعت خودرو خود را به جایی رسانده‌ایم که سرمایه‌گذاری روی فناوری‌های پیشرفته زیان‌ده شده است و امکان رسیدن به یک زیست‌بوم فناورانه برای توسعه پایدار را ندارد.

امیر حسن کاکایی، افزود: امروز زنجیره تامین و تولید با چالش‌های بسیار سنگینی روبه‌روست؛ از کمبود گاز و برق تا بحران ارز و انواع بحران‌هایی که جلو حرکت صنعت را گرفته است.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح هرچه سریع‌تر سیاست‌های قیمت‌گذاری و تنظیم بازار تاکید کرد و گفت: همان‌طور که شرایط امروز صنعت برق ناشی از عدم مدیریت بحران‌ها بوده، اگر بحران‌های صنعت خودرو نیز مدیریت نشود، داشته‌های خود در این صنعت را از دست می‌دهیم.

این کارشناس صنعت خودرو کشور در ادامه با طرح این پرسش که چرا ارز برای واردات خودرو هست، اما برای تولید آن یا حتی کنترل قیمت دارو نیست؟، بیان کرد: متاسفانه در برنامه‌های کلان مجلس و دولت، برای واردات قطعات فرش قرمز پهن شده و این رویکرد چیزی از صنعت خودرو به معنای زنجیره تامین باقی نخواهد گذاشت و آن را به یک صنعت کاملا مونتاژی تبدیل خواهد کرد.

کاکایی همچنین با انتقاد از سیاست های مجلس و دولت و تمایل شدید برای واردات و مونتاژکاری در این صنعت تصریح کرد: در شرایطی صنعت خودرو به زیان‌دهی رسیده است، شاهد شکل‌گیری یک تمایل شدید به واردات و مونتاژ کامل خودرو هستیم چنانچه مونتاژکاری بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرده است اما شرکت‌های تولیدی داخلی با زیان‌های انباشته قفل شده‌اند.

وی یکی از بحران های صنعت خودرو را بی توجهی به داخلی سازی عنوان کرد و افزود : قیمت گذاری دستوری و دخالت‌های نامتوازن در زنجیره ارزش صنعت خودرو و عدم تعیین تعرفه ها  و اصلاح قیمت همگی از مسائل بحران زای کنونی در صنعت خودرو و قطعه سازی است.

 این کارشناس صنعت خودرو همچنین با اشاره به تاثیر سیاست های پوپولیستی در توسعه مونتاژکاری در دو سه سال اخیر تاکید کرد: متاسفانه به اسم رفاه، منابع ملی به تاراج می رود و همچنان با سیاست های غلط و بدون برنامه ای مثل واردات خودروهای دست دوم و سرعت گرفتن آن در سال جاری، بدون شک با سرعت و مانند لودر از روی صنعت داخلی عبور خواهد کرد.

کاکایی در ادامه به نگاهی عمیق به شرایط جهانی و داخلی، از زوایای مختلف به بحران‌ها و تغییرات بنیادینی که آینده صنعت خودرو را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد اشاره کرد و گفت: هم اکنون پارادایم‌های کسب‌وکار، حمل‌ونقل، انرژی و حتی ساختار ارزش افزوده در صنعت‌خودرو دنیا دگرگون شده است برای نمونه، حمل‌ونقل به سمت مفهوم جامع جابه‌جایی، انرژی به سمت پاک و مدیریت کربنی و شرکت‌ها به‌سمت اَبَرشرکت‌های جهانی حرکت کرده‌اند. اما ما در ایران هنوز روی صنعت و فناوری‌های نسل ۳و ۴ متوقف مانده‌ایم؛ درحالی که دنیا به سمت صنعت ۵ و ۶ و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کوانتوم کامپیوتر رفته است.

وی در پایان تاکید کرد: ۴۰ سال پیش که همه دنیا سوار قطار جهانی‌سازی شدند، ما جا ماندیم و حالا که همه دنیا در حال پیاده شدن از این قطار هستند، ما اصرار به سوار شدن داریم و درصدد کاهش و حداقلی‌کردن تعرفه‌های واردات هستیم.

source

توسط khodrocamp.ir