چالش های تولید خودرو و قطعه
چالش های تولید خودرو و قطعه

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور اشاره به دغدغه‌های تولیدکنندگان قطعه و خودرو تأکید کرد: «اگر قیمت‌گذاری اصلاح نشود، بعید می‌دانم تولیدکنندگان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. حتا اگر این فعالیت توسط واحدهای دولتی هم انجام شود، در شرایط فعلی زیان‌ده خواهد بود.»

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمدرضا نجفی منش در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه سازی «چالش ها و فرصت ها»، که به همت انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور برگزار شد، با بیان این‌که ما همچون «مثل مرغی هستیم که در عروسی و عزا باید حضور داشته باشد»، تولیدکننده همیشه درگیر است، اظهار کرد: «همان‌طور که همیشه در اعلام چالش‌های جدی صنعت قطعه‌سازی در جلسات و مصاحبه‌ها گفته‌ایم، ما یک درخواست مشخص داریم و آن هم مدیریت و اصلاح قیمت‌گذاری در این صنعت است. اگر قیمت‌گذاری اصلاح نشود، بعید می‌دانم که تولیدکنندگان بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. حتا اگر این فعالیت توسط واحدهای دولتی هم انجام شود، در شرایط فعلی زیان‌ده خواهد بود.»

این فعال صنعت قطعه سازی اضافه کرد: «اصلی‌ترین چالش ما که نیاز به فوریت دارد، اصلاح مکانیزم قیمت‌گذاری در این صنعت است. امیدوارم مسئولان با جدیت به این موضوع ورود کرده و راهکاری برای آن بیابند.»

وی اظهار کرد: «بارها گفته‌ایم که باید مسیر فعالیت برای صنعتگر هموار و تسهیل شود. اگر قطعه‌ساز ما احساس کند که کارش ارزش دارد و مورد حمایت قرار می‌گیرد، من به شما قول می‌دهم که علیرغم همه مشکلات، این صنعت در خدمت کشور خواهد بود و از پس مشکلات برمی‌آید.»

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور همچنین با بیان این‌که قطعه سازان تمام مواد اولیه را از بورس کالا خریداری می کنند تأکید کرد: «تنها راه فروش خودرو بورس کالاست.»

کاکائی: به اسم رفاه، در حال تاراج منابع ملی هستیم

رئیس هیأت‌مدیره دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در ادامه این همایش با اشاره به این‌که نگاهی عمیق به شرایط جهانی و داخلی، از زوایای مختلف به بحران‌ها و تغییرات بنیادینی که آینده صنعت خودرو را به‌شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد، اظهار کرد: «جهان با سرعتی بی‌سابقه در حال تغییر است. در دنیا و ایران تغییرات عمده‌ای رخ داده است و آن‌چه با آن روبه‌رو هستیم، نه تنها بحران بلکه تغییر پارادایم‌های کلان است. قواعد بازی دیگر همان قواعد سابق نیست و ما اگر همچنان با منطق قدیمی پیش برویم، نمی‌توانیم از پس چالش‌ها برآییم.»

امیرحسن کاکایی خاطرنشان کرد: «زمانی که دنیا سوار قطار جهانی‌سازی شد، ما پیاده شدیم! حال که جهان در حال پیاده‌شدن از این قطار است، ما تازه تصمیم گرفته‌ایم سوار شویم، آن هم با واردات و سیاست‌های اشتباه.»

وی  افزود: «ما به‌جای آن‌که آینده‌نگر باشیم، غرق در روزمرگی هستیم. در حالی که قواعد بازی در دنیا عوض شده و مفاهیمی چون انرژی، حمل‌ونقل، فناوری و حتا زنجیره ارزش افزوده، به‌کلی دگرگون شده‌اند.»

این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد از سیاست‌های دولت و مجلس در قبال واردات خودرو گفت: «در حالی که مونتاژکاری بیش از ۳۰۰ درصد رشد کرده است، شرکت‌های تولیدی داخلی با زیان‌های انباشته قفل شده‌اند. به اسم رفاه، در حال تاراج منابع ملی هستیم. واردات خودروهای دست دوم، بدون برنامه، با سرعتی مثل لودر از روی صنعت داخلی عبور خواهد کرد.»

کاکائی تأکید کرد: «با این روند، نمی‌توان انتظار داشت که قطعه‌سازی در ایران پابرجا بماند. باید مشخص شود جایگاه این صنعت کجاست، چه قوانینی از آن حمایت می‌کند و چگونه در برابر این همه بحران می‌تواند دوام بیاورد.»

سیاست‌های نادرست، سرمایه اقتصادی را تهدید می‌کند

یک عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور نیز صنعت خودرو را یکی از صنایع استراتژیک و پیشرو در جهان توصیف کرد که در پیوندی تنگاتنگ با فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، به پیشرفت‌های گسترده‌ای دست یافته است.

رضا رضائی خاطرنشان کرد: «صنعت خودرو با گردش مالی حدود ۳۵۰۰ میلیارد دلار و صادرات ۱۹۰۰ میلیارد دلاری بین کشورها، یکی از بزرگ‌ترین زنجیره‌های تأمین در دنیاست. همچنین پس از فناوری اطلاعات و داروسازی، بیش‌ترین سهم را در سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه دارد.»

وی با انتقاد از بی‌توجهی به توان داخلی و دانش بومی در قطعه‌سازی انتقاد کرد و گفت: «ما دارای زیرساخت‌های آزمایشگاهی، تحقیقاتی و دانش‌محور هستیم، اما این زیرساخت‌ها در حال فرسایش و از بین رفتن هستند. سیاست‌هایی مانند واردات خودروهای دست‌دوم، بدون توجه به تأثیر آن بر صنعت داخلی، راهبردی خطرناک است که می‌تواند ریشه تولید را بسوزاند. در حال حاضر، قریب به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در صنعت قطعه‌سازی مشغول به کارند، اما ناترازی‌ها و سیاست‌های نادرست، این سرمایه انسانی و اقتصادی را تهدید می‌کند. بنابراین لازم است تصمیم‌گیران کشور این صنعت را دریابند؛ صنعتی که از نظر فناوری، نوآوری و خلق ارزش، می‌تواند کشور را از بحران‌های اقتصادی خارج کند.

رضائی تأکید کرد: «صنعت قطعه‌سازی نه‌تنها منبع دانش و تکنولوژی است، بلکه می‌تواند با هدایت درست، ستون فقرات توسعه اقتصادی کشور باشد و راه را برای پیاده‌سازی فناوری‌های نوین مانند AR، هوش مصنوعی و صنعت در کشور هموار کند.»

همه چیز دست به دست هم داده تا تولید متوقف شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در این همایش با هشدار نسبت به وضعیت دشوار زنجیره تأمین خودرو، از حجم بدهی‌های معوق، شکاف قیمتی، کاهش تولید و چالش‌های تأمین نقدینگی انتقاد کرد و گفت: «اصحاب صنعت خودرو، رزمی‌کاران این صنعت‌اند. در این شرایط که همه چیز دست به دست هم داده است تا تولید متوقف شود، اما شما اجازه ندادید و این ایستادگی ارزشمند است.»

آرش محبی‌نژاد با بیان این‌که تا پایان سال گذشته، دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۲۵۰ همت زیان انباشته داشتند و شکاف قیمت بازار با کارخانه نیز به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود، تصریح کرد: «این در حالی است که مطالبات تعیین‌تکلیف‌نشده قطعه‌سازان از خودروسازان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان و بدهی‌های معوق ۴۰ هزار میلیارد تومان است.»

وی همچنین از آینده‌فروشی خودروسازان از طریق چک، اوراق خرید دین و SCF خبر داد که حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را به صورت صوری تسویه کرده‌اند و گفت: «بدون هیچ خرید قطعه‌ای، اگر همین چک‌ها را بخواهند پاس کنند، حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان در ماه باید پرداخت شود.»

این فعال صنعت قطعه سازی رقم بدهی جاری دو خودروساز به کلیه ذی‌نفعان را ۴۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: «اگرچه ایران خودرو در پایان سال گذشته با تزریق نقدینگی توانست بدهی را از ۱۲۵ همت به ۱۱۰ همت برساند، اما روند همچنان نگران‌کننده است.»

چالش تحقق برنامه تولید وزارت صمت

دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان همچنین با اشاره به هدف‌گذاری وزارت صمت برای تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو، اظهار کرد: «این هدف نه غیرواقعی است و نه محال، اما نیاز به پیش‌نیازهایی دارد که اگر تأمین نشود، این عدد به خطر می‌افتد. در فروردین امسال تولید خودرو نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته و تنها ایران خودرو توانسته است ۲ درصد افزایش تولید داشته باشد. این آمار، زنگ خطری جدی است.»

محبی‌نژاد تصریح کرد: «برای تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو باکیفیت، صنعت به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد. ما این عدد را به ۹ روش تأمین نقدینگی تقسیم کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که اگر این «کیک» تقسیم شود، سهم‌های قابل تحقق دارد. در میان این روش‌ها، به مواردی همچون استفاده از نقدینگی سرگردان جامعه، تسهیلات بانکی، تأمین مالی زنجیره‌ای، افزایش سرمایه در بورس، ترخیص فوری کالاهای دپوشده در گمرک (۱۲ هزار میلیارد تومان)، خرید بلندمدت مواد اولیه داخلی از شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو و پتروشیمی‌ها و واگذاری اموال مازاد و سهام تودلی می‌توان اشاره کرد.»

بحران ارز، انرژی و زیرساخت

محبی‌نژاد نیز در ادامه سخناش ضمن انتقاد از سیاست قیمت‌گذاری دستوری گفت: «همه می‌دانند این ۵۰۰ هزار میلیارد تومان شکاف بازار عامل اصلی زیان انباشته و بحران نقدینگی است، اما چرا کسی کاری نمی‌کند؟ این سؤال جدی ماست. قیمت‌گذاری فولاد و مواد اولیه داخلی در بورس چرا تحت کنترل نیست؟ ورق فولادی داخلی برای قطعه‌سازها تا ۳۰ درصد گران‌تر از واردات آن از چین تمام می‌شود. این یعنی عملاً تولیدکننده داخلی مجازات می‌شود.»

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور همچنین به ناترازی در تأمین انرژی، اشاره کرد و گفت: «دیزل ژنراتور خریدیم اما گازوییل نیست! در حالی که قاچاقش به راحتی در بازار و کنار اتوبان با لیتری ۲۰ هزار تومان موجود است. در حوزه مواد اولیه خارجی نیز مشکلات دوگانه ثبت سفارش و تخصیص ارز وجود دارد. متأسفانه تنها ۳۰ درصد ارز تأمین ‌شده به قطعه‌سازان می‌رسد و فرآیند پیچیده اداری نیز مانعی برای دریافت به‌موقع است.»

۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت

محبی‌نژاد نیاز سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت را بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان (۵ میلیارد دلار) عنوان کرد و آن را چالشی دیگر در مسیر توسعه کیفی و کمی صنعت خودرو دانست.

این فعال صنعت قطعه سازی همچنین به موضوع لزوم وحدت رویه و ضمانت اجرایی تأکید کرده و گفت: «ما با ۲۳ نهاد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در صنعت خودرو مواجه‌ایم. اگر به خروجی واحد با ضمانت اجرایی نرسیم، این صنعت بیشتر از این آسیب می‌بیند. باید در این پنل‌ها به جمع‌بندی واقعی برسیم. برهمین اساس خواستار هم‌افزایی بین دولت، مجلس، خودروساز و قطعه‌ساز برای عبور از بحران‌های انباشته هستیم؛ امروز دیگر وقت تحلیل صرف نیست، بلکه زمان تصمیم‌گیری و اقدام است.»

نوشته بدون اصلاح قیمت گذاری تولید خودرو زیان ده خواهد بود/ بررسی چالش های تولید خودرو و قطعه در همایش بین المللی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.

source

توسط khodrocamp.ir