بحران قیمت‌ گذاری خودرو از زبان مدیرعامل ایران‌ خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو، عادل پیرمحمدی، در سخنرانی اخیر خود در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران، از وضعیت نگران‌کننده تولید و فروش خودرو در کشور پرده برداشت. او تأکید کرد که با قیمت‌گذاری فعلی، تولید خودرو به یک فعالیت زیان‌ده تبدیل شده و اگر سیاست‌ها اصلاح نشود، ممکن است صنعت خودروسازی ایران سرنوشتی مشابه با کارخانه‌هایی مثل «ارج» پیدا کند.

ایران‌خودرو دیگر با این قیمت‌ها خودرو نمی‌فروشد

پیرمحمدی اعلام کرد که در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، به‌طور رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اطلاع داده‌اند که با قیمت‌های فعلی، ادامه فروش ممکن نیست. با این‌ حال، با گذشت حدود ۲۰ روز، هنوز هیچ پاسخی از سوی وزارت صمت دریافت نشده است.

چرا خودروسازان ضرر می‌دهند؟

او گفت از آذرماه سال گذشته، نرخ ارز حدود ۶۴ درصد رشد کرده و هزینه تأمین قطعات و تولید خودرو نیز به شکل قابل‌توجهی بالا رفته است. اما همچنان خودروسازان مجبورند محصولاتشان را با قیمت‌هایی بفروشند که مربوط به گذشته است.

به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو:

  • هزینه نهاده‌های تولید از پایان سال ۱۴۰۳ تاکنون حدود ۵۵ درصد افزایش یافته.
  • ایران‌خودرو در سه ماه گذشته حدود ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده اما روی هر دستگاه، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان ضرر داده است.
  • مجموع زیان انباشته ایران‌خودرو به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده.
  • بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان نیز به سطح نگران‌کننده‌ای افزایش یافته.

خواسته ایران‌خودرو چیست؟

مدیرعامل ایران‌خودرو توضیح داد که این شرکت به دنبال سودجویی نیست، بلکه تنها انتظار دارد که قیمت‌گذاری بر اساس واقعیت‌های اقتصادی و هزینه‌های واقعی تولید انجام شود. او تأکید کرد:

“ما تمام اسناد و مدارک هزینه‌هامون رو داریم. نه می‌خوایم بیشتر از هزینه‌هامون قیمت‌گذاری بشه، نه کمتر. فقط انتظار داریم قیمت‌ها منصفانه و منطقی باشه.”

اگر سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده همچنان بخواهد با درصدهای پایین و طبق فرمول‌های دستوری قیمت‌گذاری کند، ایران‌خودرو اعلام کرده که محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه خواهد کرد؛ جایی که قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، نه سیاست‌های دستوری.

چالش تکنولوژی و نیاز به سرمایه‌گذاری

پیرمحمدی با اشاره به اینکه بسیاری از فناوری‌های به‌کار رفته در خطوط تولید و قطعه‌سازی، بیش از ۳۰ سال قدمت دارند، گفت:

“ما به روزرسانی تکنولوژی، مخصوصاً در بخش‌های موتوری و خودروهای هیبرید نیاز داریم. این کار هم فقط با سرمایه‌گذاری امکان‌پذیره.”

او گفت که ایران‌خودرو پس از واگذاری به بخش خصوصی، پروژه‌های مهمی مثل طراحی دو پلتفرم جدید را آغاز کرده است تا رضایت مشتریان افزایش پیدا کند و صنعت خودرو مسیر پیشرفت را طی کند.

شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» در دنیای واقعی چه مفهومی دارد؟

مدیرعامل ایران‌خودرو در بخش پایانی صحبت‌هایش، به نامگذاری سال ۱۴۰۴ با شعار «سرمایه‌گذاری برای تولید» اشاره کرد و با گلایه گفت:

“در صنعتی که هر روز در حال ضرردهیه، چه کسی حاضره سرمایه‌گذاری کنه؟ تا وقتی صنعت خودرو زیان‌ده باشه، نه سرمایه‌گذار داخلی میاد جلو، نه خارجی.”

او معتقد است که توسعه صنعتی در دنیا بدون توسعه صنعت خودرو ممکن نیست و اگر این صنعت از بین برود، مسیر صنعتی شدن کشور هم متوقف خواهد شد.

نتیجه‌گیری

اگر سیاست‌های فعلی اصلاح نشوند و قیمت‌گذاری‌ها همچنان به شکل دستوری باقی بماند، آینده‌ای سخت در انتظار صنعت خودروسازی کشور خواهد بود. ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از دو غول خودروسازی ایران، اکنون صراحتاً اعلام کرده که دیگر ادامه این مسیر ممکن نیست. به نظر می‌رسد زنگ خطر برای کل صنعت خودرو به صدا درآمده و تصمیم‌گیران باید هر چه سریع‌تر دست به کار شوند.

source

توسط khodrocamp.ir