واکنش انجمن واردکنندگان خودرو به مخالفت با کاهش تعرفه واردات

مخالفت با کاهش تعرفه واردات
مخالفت با کاهش تعرفه واردات

رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به مخالفت با کاهش تعرفه واردات خودرو و ارسال دو نامه به رییس جمهور تأکید کرد: «این مسئله باعث ادامه انحصار و تحمیل قیمت های گزاف به مصرف کننده است و خود به عنوان یک عامل بازدارنده در مسیر رقابت عمل می کند.»






به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هادی سلیمانی ملکان با بیان این‌که کاهش پلکانی تعرفه ها منجر به افزایش رقابت و کیفیت می شود، توضیح داد: «مسائل مرتبط به تحریم و همچنین ممنوعیت واردات در سال ۹۷ باعث شده است بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو به سمت تولید حرکت کرده و در این حوزه سرمایه گذاری کنند. این مسئله باعث می شود که آن‌ها شرایط واقعی افزایش تعرفه واردات و تغییر محاسبه نرخ ارز واردات قطعات را با تمام وجود درک کرده و از معظلات آن آگاه شوند.»

او ادامه داد: «در حال حاضر، نرخ ارز مبنای محاسبه تعرفه گمرکی از ۲۸‌ هزار تومانی به ۶۸‌ هزار تومانی تغییر کرده است. البته این نرخ به سال گذشته مربوط می شود و در حال حاضر و در شرایط مطلوب میانگین نرخ ارز در سطحی بیش از ۸۰‌ هزار تومان قرار دارد.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: «این تغییر به تنهایی، حقوق دولتی مربوط به خودرو را  تا ۱.۵ برابر یا ۱۵۰ درصد بیش‌تر خواهد کرد. در این وضعیت تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات هم خود به عنوان دست اندازی دیگر در مسیر واردات و افزایش شدید قیمت عمل خواهد کرد. به بیان دیگر، واردکنندگان همزمان باید با چالش های همزمان افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ تعرفه مواجه شوند. یعنی با توجه به افزایش نرخ ارز قیمت ها در خودروهای برقی هیبریدی ۶۰ تا ۷۰ و در خودروهای بنزینی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.»

سلیمانی ملکان ادامه داد: «افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی از یک سو، فشار مضاعفی را به مصرف کنندگان تحمیل و از سوی دیگر، مانع از شکل گرفتن فضای رقابتی در بازار خودرو خواهد شد. این در حالی است که  اصلاح منطقی تعرفه‌‌‌ها، یک فضای رقابتی را ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن افزایش کیفیت و کاهش قیمت خواهد شد. دست یافتن به چنین نتیجه ای هم مستلزم مقابله با انحصار و پیاده‌سازی یک منطق تعرفه‌‌‌ای عقلایی است.»

وی همچنین در خصوص تأثیر تعرفه ها بر توسعه استفاده از خودروهای پاک با تأکید بر لزوم اجرای دقیق قوانین بالادستی از جمله قانون ساماندهی صنعت خودرو و قانون هوای پاک تأکید و اظهار کرد: «این قوانین درباره مزایای تعرفه‌‌‌ای برای خودروهای برقی و کم‌‌‌مصرف صراحت دارند. به نظر می‌رسد اگر نظام تصمیم‌گیری کشور بخواهد به سمت توسعه حمل‌‌‌ونقل پاک و عدالت اقتصادی حرکت کند، باید در تعرفه‌‌‌گذاری، این ملاحظات را لحاظ کند.»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: «یکسان‌‌‌انگاری خودروهای برقی، هیبریدی و بنزینی در مصوبه تعرفه ۱۰۰ درصدی، خواسته یا ناخواسته منجر به نادیده گرفتن شدن قانون هوای پاک شده است. این در حالی است که خودروهای برقی، هیبریدی یا کم‌‌‌مصرف که معمولاً کوچک‌تر و ارزان‌‌‌تر هستند، باید مشمول تعرفه‌‌‌ای متفاوت از خودروهای پرمصرف باشند.»

سلیمانی‌ملکان با بیان این‌که اگر دولت واقعاً به دنبال تنظیم بازار و خروج از ناترازای عرضه و تقاضاست، باید در این تصمیم بازنگری و نظام تعرفه‌‌‌ای پلکانی را اعمال کند. با این اقدام هم اهداف درآمدی محقق می شود و هم از فشار قیمتی بر اقشار متوسط کاسته خواهد شد.

وی همچنین به مخالفت ها با کاهش و اصلاح تعرفه ها اشاره کرد و افزود: «به نظرمی رسد برخی ها برخلاف ادعاهای گذشته مبنی بر آمادگی رقابت با خودروهای وارداتی همچنان به حفظ انحصار در بخشی از بازار خودرو تمایل دارند. اما آیا این رفتار به نفع مصرف کننده و رقابت پذیری صنعت خودروسازی و در کل اقتصاد کشور خواهد بود؟»

رئیس هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در پایان تأکید کرد: «به نظرم مخالفت با تعرفه‌‌‌گذاری پلکانی واردات خودرو نه تنها فاقد منطق اقتصادی و رقابتی بلکه برخلاف اهداف مدنظر در قانون هوای پاک و همچنین منافع مصرف‌کننده نیز است.»

source

توسط khodrocamp.ir