
شرکت لندرور برای مدل سال ۲۰۲۶، یک فیسلیفت (تغییر ظاهری جزئی) بسیار ملایم برای خودروی آفرودی دیفندر در نظر گرفته است. اما آنچه بیش از ظاهر جدید جلب توجه میکند، چیزی است که تغییر نکرده: پیشرانهی قدرتمند و باسابقهی ۸ سیلندر سوپرشارژ ۵.۰ لیتری هنوز در این خودرو حضور دارد.
در حالی که بسیاری از خودروسازان بهسمت استفاده از پیشرانههای کوچکتر، توربوشارژ یا هیبریدی و برقی حرکت کردهاند، لندروور هنوز اجازه نداده این پیشرانه نمادین به تاریخ بپیوندد؛ حداقل نه در دیفندر!
پیشرانهای از دهه ۹۰ میلادی که هنوز زنده است
این موتور V8 که با کد AJ-V8 شناخته میشود، در اصل در دهه ۱۹۹۰ توسط جگوار و در دوران مالکیت فورد طراحی شد. نسخه ۵.۰ لیتری آن از سال ۲۰۰۹ وارد بازار شد و تا مدتها در بسیاری از محصولات جگوار و لندروور استفاده میشد. اما با خروج جگوار از تولید خودروهای بنزینی و استفادهی سایر مدلهای لندروور از موتور جدید ۸ سیلندر تویینتوربو ساخت بیامو، حالا دیفندر تنها مدل باقیماندهایست که این پیشرانهی کلاسیک را به همراه دارد.
تغییرات ظاهری و کابین؛ جزئی ولی کاربردی
در نسخه ۲۰۲۶ دیفندر، تغییرات بیرونی بسیار محدود هستند و شامل موارد زیر میشوند:
- چراغهای جلوی جدید با طراحی کمی مدرنتر
- چراغهای مهشکن بهصورت استاندارد
- چراغهای عقب دودی (Smoked)
- طراحی متفاوت برای تریمهای جانبی
- رنگها و رینگهای جدید برای شخصیسازی بیشتر
در فضای داخلی هم بزرگترین تغییر، افزایش اندازه نمایشگر سیستم سرگرمی از ۱۱.۴ اینچ به ۱۳.۱ اینچ است.
فناوریهای آفرود بیشتر از قبل
مدل جدید دیفندر حالا به گزینهای جدید مجهز شده که به کمک رانندههای ماجراجو میآید: کروز کنترل تطبیقی مخصوص آفرود (Adaptive Off-Road Cruise Control). این سیستم با تنظیم خودکار سرعت خودرو متناسب با موانع، تجربهای نرم و بدون تنش در مسیرهای خاکی یا سنگلاخ فراهم میکند.
همچنین در نسخه سهردیفه دیفندر با نام Defender 130، کمپرسور هوای داخلی نیز تعبیه شده که برای باد کردن لاستیکها پس از رانندگی آفرود بسیار کاربردی خواهد بود.
مشخصات فنی احتمالی دیفندر ۲۰۲۶:
مشخصه |
جزئیات |
نوع پیشرانه |
۸ سیلندر خورجینی (V8) سوپرشارژ بنزینی |
حجم موتور |
۵۰۰۰ سیسی (۵.۰ لیتر) |
نوع سیستم پرخوران |
سوپرشارژر |
نمایشگر داخل کابین |
۱۳.۱ اینچ لمسی |
سیستم کمکرانندگی آفرود |
کروز کنترل تطبیقی مخصوص آفرود |
ویژگیهای دیگر |
مهشکن استاندارد، چراغهای عقب دودی، رنگها و رینگهای جدید |
آینده نامعلوم برای این پیشرانه افسانهای
اگرچه فعلاً این پیشرانهی ۵.۰ لیتری برای دیفندر باقی مانده، اما با سختگیریهای بیشتر زیستمحیطی و استانداردهای آلایندگی، بعید نیست که بهزودی کنار گذاشته شود. مخصوصاً در بازار آمریکا که هنوز مقررات آلایندگی نسبتاً ملایمی دارد، ممکن است این آخرین فرصت برای خرید یک دیفندر با قلب تپندهی سنتی باشد.
اگر به دنبال تجربه رانندگی با یکی از آخرین موتورهای ۸ سیلندر کلاسیک هستید، حالا وقتش است!
منبع ترجمه: motor1
source