
بروزرسانی ۷ خرداد ۱۴۰۴: پس از هفتهها نمایش بدون جزئیات، سرانجام بامو تمام اطلاعات رسمی مربوط به داغترین نسخه از کوچکترین عضو خانواده M را منتشر کرد؛ یعنی BMW M2 CS مدل ۲۰۲۶. فرمول همیشگی نسخههای CS دوباره اینجا تکرار شده:
- افزایش قدرت موتور
- کاهش وزن
- بهبود سیستم تعلیق و ترمز
و حالا نتیجهاش یک کوپه دو در اسپرتِ خالص با دیفرانسیل عقب است که نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارد!
قدرت بیشتر: افزایش اسببخار و گشتاور
زیر کاپوت M2 CS، همان موتور معروف ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر خطی دو توربوشارژ (Twin-Turbo Inline-6) دیده میشود که حالا قدرتش به ۵۲۳ اسب بخار و گشتاورش به ۶۴۹ نیوتنمتر (۴۷۹ پوند-فوت) رسیده است.
این یعنی:
- ۵۰ اسب بخار بیشتر از نسخه استاندارد اتوماتیک M2
- ۳۶ نیوتنمتر گشتاور بیشتر از همان مدل
نکته: برخلاف آنچه بعضی علاقهمندان انتظار دارند، گیربکس دستی برای این مدل وجود ندارد و فقط با گیربکس ۸ سرعته خودکار عرضه میشود.
دیفرانسیل عقب؛ متفاوت از M3 و M4 CS
برخلاف مدلهای CS بزرگتر مثل M3، M4 یا حتی M5 که همگی چهارچرخ محرک هستند، M2 CS فقط دیفرانسیل عقب است. این یعنی تمام قدرت موتور مستقیماً به چرخهای عقب منتقل میشود؛ برای رانندگانی که لذت دریفت و هندلینگ پویا میخواهند، این یک امتیاز بزرگ است.
کاهش وزن: فیبرکربن، صندلی مسابقهای، رینگهای سبک
BMW موفق شده وزن M2 CS را نسبت به مدل معمولی اتوماتیک، حدود ۴۴ کیلوگرم (۹۷ پوند) کاهش دهد. این کاهش وزن به لطف استفاده از:
- قطعات بدنهی فیبرکربنی (مثل کاپوت و صندوق عقب با طراحی معروف دماردکی)
- رینگهای فورجکاریشده سبک
- صندلیهای سطلی مسابقهای با بدنهی کربنی
وزن نهایی خودرو
مدل |
وزن خالص (کیلوگرم) |
M2 CS |
۱۷۰۹ |
M2 دستی |
۱۷۳۰ |
M2 اتوماتیک |
۱۷۳۱ |
همانطور که میبینید، M2 CS حتی از نسخه دستی M2 هم سبکتر است.
اگر کسی بخواهد وزن خودرو را باز هم کمتر کند، میتواند ترمزهای کربن-سرامیکی را با پرداخت هزینهی اضافه سفارش دهد. این ترمزها ۸۵۰۰ دلار قیمت دارند و هم سبکترند و هم در شرایط رانندگی سنگین عملکرد بهتری دارند.
تنظیمات فنی جدید برای کنترل بهتر
با توجه به قدرت بیشتر و وزن کمتر، بامو تغییراتی هم در تنظیمات فنی ایجاد کرده تا پایداری خودرو حفظ شود:
- افزایش سفتی فنرها
- بازتنظیم کمکفنرهای تطبیقی (Adaptive Dampers)
- بهروزرسانی سیستم قفل دیفرانسیل الکترونیکی
- بازنویسی نرمافزار ترمز ضدقفل (ABS) و کنترل پایداری
این تغییرات به راننده این اطمینان را میدهند که در شتابگیریهای سریع و پیچهای تند، کنترل کاملی روی خودرو داشته باشد.
شتاب و سرعت
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر (۰ تا ۶۰ مایل): ۳.۷ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۳۰۳ کیلومتر بر ساعت (۱۸۸ مایل)
قیمت و مقایسه با سایر مدلها
قیمت پایهی BMW M2 CS مدل ۲۰۲۶ برابر با ۹۹,۷۷۵ دلار اعلام شده است.
مدل |
قیمت (دلار) |
M2 معمولی (۲۰۲۵) |
۶۹,۳۷۵ |
M2 CS (2026) |
۹۹,۷۷۵ |
M4 CS (2025) |
۱۲۴,۶۷۵ |
بنابراین M2 CS حدود ۳۰ هزار دلار گرانتر از مدل استاندارد است، اما نسبت به برادر بزرگترش، M4 CS، حدود ۲۵ هزار دلار ارزانتر خواهد بود.
زمان تولید و عرضه
تولید BMW M2 CS در کارخانهی بامو در سن لوئیس پوتوسی، مکزیک از ماه اوت ۲۰۲۵ (مرداد ۱۴۰۴) آغاز میشود و تحویل آن به مشتریان کمی بعدتر انجام خواهد شد.
جمعبندی سریع:
قدرت ۵۲۳ اسب بخار
فقط دیفرانسیل عقب
وزن کمتر از همه مدلهای M فعلی
بدون گیربکس دستی
قیمت: حدود ۱۰۰ هزار دلار
تولید: از مرداد ۱۴۰۴ در مکزیک
اگر به دنبال یک کوپه کوچک، سبک، سریع و هیجانانگیز هستید که خالصترین حس رانندگی را به شما بدهد، M2 CS میتواند یکی از خاصترین گزینهها در بازار باشد.
بروزرسانی ۳ خرداد ۱۴۰۴: بعد از مدتها شایعه، تصاویر جاسوسی و گمانهزنی، بالاخره شرکت بی ام و (BMW) بهطور رسمی از نسخه جدید و مورد انتظار M2 CS پردهبرداری کرد. تصاویری که روز جمعه منتشر شد، اولین نگاه رسمی به این خودروی اسپرت کامپکت را فراهم میکند؛ آن هم در حالی که معرفی کامل این مدل برای هفته آینده برنامهریزی شده است. و باید بگوییم که… ما عاشقش شدیم!
طراحی متفاوت، خشنتر از همیشه
هرچند بیامو هنوز اطلاعات فنی رسمی یا اعدادی درباره عملکرد این خودرو منتشر نکرده، اما همین تصاویر اولیه، چیزهای زیادی برای گفتن دارند. M2 CS جدید مانند دیگر مدلهای CS (مخفف Club Sport، بهمعنای نسخهای اسپرت و عملکردیتر)، با تغییرات ظاهری خاصی همراه شده که هم به زیبایی و هم به آیرودینامیک آن کمک میکند.
مهمترین تغییرات ظاهری M2 CS:
- سپر جلوی جدید با ورودیهای هوای بزرگتر و طراحی تهاجمیتر
- اسپویلر عقب از نوع داکتیل (Ducktail) که هم زیباست و هم به پایداری در سرعت بالا کمک میکند
- رینگهای طلاییرنگ که به امضای بصری سری CS تبدیل شدهاند
- کالیپرهای ترمز قرمزرنگ که نشان از سیستم ترمز ارتقایافته دارند
- رنگ بدنه خاکستری مات و ساده، که بر خلاف مدلهای M3 CS و M4 CS، فاقد نوارهای مسابقهای است
داخل کابین هم تنها یک تصویر منتشر شده که نکاتی از جمله صندلیهای سطلی اسپرت (Bucket Seats)، تزیینات قرمز و نشان CS را بهوضوح نشان میدهد.
پیشرانه: احتمال ۵۱۸ اسب بخار قدرت
در حالی که هنوز هیچ عدد رسمی درباره قدرت موتور اعلام نشده، اما گزارشهای غیررسمی سال گذشته خبر از یک موتور شش سیلندر خطی توربوشارژ میدادند که توان تولیدی آن به حدود ۵۱۸ اسب بخار میرسد. اگر این عدد درست باشد، M2 CS به قدرتمندترین نسخه سری M2 تبدیل خواهد شد.
بر اساس همین شایعات:
- این خودرو همچنان دیفرانسیل عقب باقی میماند، برخلاف M3 و M4 CS که مجهز به سیستم چهارچرخ محرک (xDrive) هستند.
- جعبهدنده این خودرو فقط بهصورت اتوماتیک خواهد بود؛ تصمیمی که شاید برای عاشقان دنده دستی ناراحتکننده باشد، چرا که نسل قبلی M2 CS با گیربکس دستی هم عرضه میشد.
جدول احتمالی مشخصات فنی (بر اساس اطلاعات غیررسمی):
مشخصات فنی |
مقدار تقریبی |
نوع موتور |
۶ سیلندر خطی توربوشارژ |
حجم موتور |
حدود ۳.۰ لیتر |
قدرت |
حدود ۵۱۸ اسب بخار |
سیستم انتقال قدرت |
دیفرانسیل عقب (RWD) |
جعبهدنده |
اتوماتیک |
نوع بدنه |
کوپه ۲ در |
سیستم ترمز |
دیسکی با کالیپرهای قرمز |
رینگها |
آلیاژی رنگ طلایی |
رنگ بدنه |
خاکستری مات |
جمعبندی
تا زمان رونمایی کامل در هفته آینده، باید منتظر بمانیم تا ببینیم بیامو چه ویژگیهای دیگری را برای این خودروی خاص کنار گذاشته است. اما آنچه فعلاً میبینیم، نوید یک M2 CS جسورتر، سریعتر و خاصتر از همیشه را میدهد؛ خودرویی که احتمالاً طرفداران بیامو را حسابی هیجانزده خواهد کرد.
ما در زدفورکار بهمحض انتشار مشخصات کامل، بهروزرسانی این مقاله را منتشر خواهیم کرد. پس با ما همراه بمانید!
منبع ترجمه: motor1
source