ب ام و کانسپت RR؛ آینده موتورسیکلت های سوپر اسپرت برند آلمانی

ب ام و کانسپت RR
ب ام و کانسپت RR

کمپانی ب ام و در نمایشگاه کن کورسو دالگانتزا ویلا دِسته ۲۰۲۵ در ایتالیا، یک کانسپت جدید به نام Concept RR معرفی کرده است. این مدل می تواند آینده موتورسیکلت های سوپر اسپرت برند ب ام و باشد.






جزییات فنی کانسپت RR چندان منتشر نشده است، زیرا این موتورسیکلت هنوز در مراحل اولیه توسعه است. مدل‌های فعلی S 1000 RR و M 1000 RR به تازگی در سال ۲۰۲۵ به‌روزرسانی شده‌اند و احتمالاً چند سال دیگر بدون تغییر در خط تولید ب ام و باقی خواهند ماند، و به احتمال خیلی زیاد Concept RR که نسل بعدی این مدل هاست، پس از خارج شدن آن ها از خط تولید وارد بازار خواهد شد.

مارکوس فلش، رییس BMW Motorrad، می‌گوید: «هرگز BMW Motorrad چنین نگاهی زودهنگام به نسل آینده مدل‌های RR ارائه نکرده است. BMW Motorrad Concept RR یک شاهکار واقعی از تیم توسعه ماست، هم از نظر فنی و هم از نظر زبان طراحی.»

او ادامه می‌دهد: «با الهام از موتورسیکلت سوپر اسپرت M 1000 RR، که راننده BMW Motorrad، توپاک راگاتلی‌اوغلو، توانست سال گذشته قهرمانی FIM World Superbike Championship را با آن به دست آورد، Concept RR یک مدل سوپر اسپرت جذاب است که قرار است در خیابان و پیست بهترین عملکرد را ارائه دهد.»

پیشرانه کانسپت ب ام و RR همان موتور چهار سیلندر خطی است که توپاک راگاتلی‌اوغلو با موتورسیکلت ب ام و با آن قهرمان شد و قادر به تولید ۲۳۰ اسب بخار است، اما واضح است که این پیشرانه برای مدل تولیدی این کانسپت عرضه نخواهد شد، زیرا موتور مدل نهایی هنوز در حال توسعه است. Concept RR همچنین از سیستم‌های الکترونیکی M 1000 RR فعلی WSBK استفاده می‌کند، از جمله پایش حالت های موتور، ترمز موتور و کنترل کشش، که همه این‌ها پیشرفته‌تر از آن‌چه در مدل‌های تولیدی کنونی موجود است، هستند.

چشم‌انداز فنی به طور دراماتیکی متفاوت از سوپر اسپرت M 1000 RR مدل ۲۰۲۴ به نظر نمی‌رسد، اما مانند موتور، این عناصر نیستند که BMW در تلاش است با Concept RR به نمایش بگذارد. تمرکز بیش‌تر بر روی ساختار سبک و آیرودینامیک Concept RR است.

طراحی کلی بدنه، برخی از جزییات انحصاری مدل S 1000 RR را حفظ کرده است، از جمله ورودی‌های هوای کناری. بدنه، گل‌گیرها و حتا سیستم تعلیق همگی از فیبرکربن ساخته شده‌اند. البته سیستم تعلیق در بخش عقب از آلومینیوم ساخته شده است و یک لوگوی RR نورانی به عنوان چراغ خطر عقب عمل می‌کند. ب ام و در طراحی خود توجه زیادی به جریان هوا داشته است و می‌توانیم ببینیم که چگونه این مسئله بر تهویه بین فیبرکربن و آلومینیوم در قسمت عقب تأثیر گذاشته است. دوکاتی نیز در Panigale V4 جدید خود از طراحی مشابهی برای تهویه استفاده کرده است.

بالک‌های جلو در Concept RR نسبت به مدل‌های ۲۰۲۵ کم‌تر مشهود هستند. از جلو، چهره جلوی Concept RR بسیار مینیمال و ساده طراحی شده است و نسبت به مدل های فعلی ب ام و طراحی جذاب تری دارد.

ب ام و کانسپت RR
ب ام و کانسپت RR

BMW می‌گوید چالش مهندسان‌اش فراهم کردن ثبات در سرعت‌های بالا، حداکثر سرعت در پیچ ها و حداقل مقاومت هوا بوده است، سه هدف که معمولاً با یکدیگر در تضاد هستند. BMW ادعا می‌کند که کانسپت RR تعادل را میان این سه پارامتر به خوبی حفظ کرده است.

مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا Concept RR به یک مدل تولیدی تبدیل شود. انتظار می رود که مدل‌های فعلی S 1000 RR و M 1000 RR حداقل یک سال دیگر در خط تولید باقی بمانند و این به احتمال زیاد تا سال ۲۰۲۷ معرفی و عرضه نخواهد شد.

source

توسط khodrocamp.ir